روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير - شماره 4633

مجری طرح زیتون کشور اعلام کرد؛

برآورد تولید بیش از ۱۵۰ هزارتن زیتون


  مجری طرح زیتون کشور از رشد حدود ۱۰۰ درصدی برداشت زیتون در کشور نسبت به سال گذشته خبردادو گفت: با توجه به سال بارآوری، امسال تولید میوه زیتون بیش از ۱۵۰ هزارتن و روغن زیتون به حدود ۱۱ هزارتن برآورد می‌شود.
جواد میرعرب با بیان ماهیت درخت زیتون در زمینه سال‌آوری، به میزان تولید زیتون در سال گذشته و سال جاری اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ با توجه به سال کم‌بارآوری حدود ۸۸ هزارتن میوه زیتون و ۶ هزارتن روغن زیتون در کشور تولید شده بود.
مجری طرح زیتون کشور درباره سطح باغات این محصول در کشور اظهارداشت: وسعت اراضی باغی زیتون کشور، ۷۵ هزار هکتار است و با وجود تغییرات اقلیمی در سراسر جهان، به دلیل ویژگی‌ های خاص درخت زیتون از نظر اکولوژیکی و شرایط رشدی، در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ های لازم برای توسعه اراضی می‌توان به جهش تولید و تامین ‌بخشی از روغن خوراکی مورد نیاز جامعه و جایگزینی با روغن‌ های وارداتی دست یافت.
وی با اشاره به میانگین برداشت نزدیک به ۲ تن در هکتار این محصول و با تاکید بر این که در برنامه‌ های وزارت جهاد کشاورزی قرار است بخشی از روغن خوراکی کشور از زیتون تهیه شود، درباره جایگاه توسعه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان برای رسیدن به این هدف گفت: بهره‌ وری مناسب از ظرفیت شرکت‌ های دانش‌بنیان، سامانه‌های آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و تصفیه پساب واحدهای فرآوری از جمله موضوعات مهم و کلیدی در رسیدن به این هدف است.
میرعرب به استفاده از روش‌های نوین در باغداری اشاره کرد و اظهارداشت: استفاده از فناوری‌های نوین در کشت زیتون، توسعه مکانیزاسیون در زیرپروژه اصلاح باغات، برنامه‌ریزی‌های لازم درخصوص تغذیه درخت، هرس، بازجوان‌سازی و پیوند و عوامل مهم دیگر در اقتصادی شدن این محصول و افزایش تولید زیتون موثر هستند.
وی درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش میزان تولید با توجه به تقاضای روزافزون مصرف زیتون و فرآورده‌های آن در کشور افزود: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر توسعه سالانه ۲۰ هزار هکتار باغ زیتون، در صورت فراهم شدن شرایط و ملزومات مورد نیاز از جمله تامین نهاده‌های اولیه مثل نهال، برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه صورت خواهد گرفت. وی درباره میزان واردات روغن زیتون افزود: حجم واردات در سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۱۸ تن به ارزش ریالی ۵۰۷ میلیارد ریال بوده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه