روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير - شماره 4633

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک:

۲۶ میلیون تن محصول باغی در کشور تولید می‌شود



  مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک گفت: ۳ میلیون هکتار سطح باغات کشور با تولید ۲۶ میلیون تن محصول است که از این آمار، سهم میوه‌های سردسیری و خشک ۱۲ میلیون و ۱۱۰ هزار تن برآورد می‌شود.
به گزارش کائنات، امسال بازار میوه نسبت به سال گذشته قیمت بالایی داشته و با وجود عرضه بالا هر کیلو میوه زیر ۵۰ هزار تومان کمتر موجود است. سال گذشته هر کیلو گرم هندوانه به ۶ هزار تومان هم رسید اما امسال این میوه بین ۱۵ تا ۲۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.
داریوش سالم پور، مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک درباره وضعیت تولید میوه در سال جاری گفت: در بخش میوه‌های سردسیری و خشک، برآورد این است بیش از ۱۲ میلیون و ۱۱۰ هزار تن انواع محصولات سردسیری و خشک در سراسر کشور تولید شود.
وی با اشاره به افزایش ۵ درصدی تولید در سال جاری، افزود: برنامه‌هایی که برای افزایش و جهش تولید محصولات مناطق سردسیر و خشک با مشارکت مردم تدوین شد «اصلاح و نوسازی باغات درجه ۲»، «اجرای سیستم تراز باغات انگور (داربست کردن تاکستان‌ها)»، «سرشاخه کاری باغات این مناطق» و «جایگزین کردن ارقام غیر اقتصادی با ارقام مقاوم و سازگار با مناطق مختلف» بوده است.
وی ادامه داد: طرح جایگزینی ارقام غیر اقتصادی با ارقام جدید در ذیل اصلاح و نوسازی باغات درجه ۲ قرار می‌گیرد اما یکی کلی‌تر شامل تغذیه، به‌باغی، هرس، مدیریت کف باغ، اصلاح سیستم‌های آبیاری، پیشگیری و کنترل آفات و بیماری‌ها و… است.
این مسؤول دولتی در توضیح سرشاخه کاری باغات سردسیری و خشک، اعلام کرد: این امر به ویژه در باغات پسته، بادام، گردو در حال پیگیری و انجام است. درآمد خوبی هم حاصل اجرای این پروژه‌های برای باغداران و اقتصاد کلان کشور شده است.
مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک درباره سطح زیرکشت باغات سردسیری و خشک، اظهار کرد: بیش از یک میلیون و ۸۴۰ هزار هکتار از اراضی باغات مربوط به این بخش است. محصولات مهم این حوزه شامل پسته، سیب درختی، انگور، بادام، گردو، هلو، شلیل و سایر میوه‌های هسته دار و دانه دار است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه