روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير - شماره 4632

وزیر نیرو مطرح کرد؛

تشدید پدیده سیلاب در پی تغییرات اقلیمی

  وزیر نیرو با تاکید بر اهمیت به‌روزرسانی سامانه‌های پیش بینی سیلاب با بهره‌مندی از آخرین تکنولوژی‌ها، گفت: در شرایط وقوع سیلاب دو موضوع «مدیریت بحران» و «بهره برداری از منابع» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری‌که لازم است با اتخاذ تدابیر مناسب، تهدید به فرصت تبدیل شود.
به گزارش خبرنگار کائنات، علی اکبر محرابیان در نشست تخصصی ارزیابی و هم افزایی سامانه‌های پیش‌بینی و پایش هشدار سیلاب، تغییرات اقلیمی در سطح جهان را یکی از عوامل بسیار موثر در وقوع سیلاب در مناطق مختلف از جمله ایران برشمرد و گفت: در همین راستا لازم است با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف خسارات ناشی از سیلاب را در کشور به حداقل ممکن برسانیم.
وی افزود: به دلیل نوع نگاه مهندسی، نوسازی‌ها و بازسازی‌های و در ادامه بهره برداری از فنون مهندسی، خسارات ناشی از سوانح طبیعی مانند زلزله کاهش قابل توجهی یافته است، اما در نقطه مقابل آن خسارات ناشی از بروز سیل در مناطق مختلف کشور به دلیل تغییرات اقلیمی و بی توجهی به حریم و بستر رودخانه‌ها روز به روز در حال افزایش است.
او در این باره تاکید کرد: برای مدیریت این شرایط همه دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله وزارت نیرو یک وظیفه ملی و یک وظیفه سازمانی دارند؛ به طوری که بر اساس وظیفه ملی باید تلاش شود سامانه‌های پیش‌بینی سیلاب با آخرین تکنولوژی‌ و فناوری‌ها بروزرسانی شود و بر اساس وظیفه دستگاهی در وزارت نیرو به منظور مدیریت منابع آب ضرورت دارد از این ابزار بهترین استفاده صورت گیرد.
محرابیان اظهار کرد: در شرایط وقوع سیلاب دو موضوع «مدیریت بحران» و «بهره برداری از منابع آبی» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به طوری‌که لازم است با اتخاذ تدابیر مناسب تهدید به فرصت تبدیل شود.
وزیر نیرو در این باره ادامه داد: مساله مهم در زمینه مدیریت شرایط سیلاب این است که کمترین خسارات و بیشترین فایده لحاظ شود. نمونه بارز این امر را می‌توان در اتفاقات یک سال اخیر به خوبی مشاهده کرد به طوری که پیش بینی‌ها و مدیریت سیلاب به شکل بی‌نظیری انجام شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران:
مشکلی در زمینه مبادلات ارزی نداریم
 مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با داخلی‌سازی بخش زیادی از کاتالیست‌های صنایع نفتی، ظرفیت ورود ایران به عرصه صادرات کاتالیست صنایع نفتی و تأمین نیاز کشورهای همسایه فراهم است.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، جلیل سالاری گفت: در گذشته و در دهه ۷۰، به انواع کاتالیست نیاز داشتیم و زمان تحریم‌ها نیز در موضوع کاتالیست دچار مشکل بودیم و به شرکت‌های هندی مراجعه می‌کردیم، اما گام‌به‌گام حرکت کردیم و توانستیم به دانش فنی آن دست یابیم و برای نخستین بار از کاتالیست تولید داخل در واحد ایزومریزاسیون شرکت پالایش نفت اراک استفاده کردیم.
وی با اشاره به اینکه توانستیم چالش گروه کاتالیست خارجی را حل و بنزین تولید کنیم، افزود: می‌توانیم کاتالیست تولید داخلی را به دیگر کشورها صادر کنیم و در پروژه فراسرزمینی ال‌پالیتو نیز از کاتالیست ایرانی استفاده کردیم.
معاون وزیر نفت در امور پالایش با تأکید بر اینکه با اتکا به توان داخلی و پذیرش ریسک، توانستیم در این زمینه به توان داخل متکی شویم، بیان کرد: مصرف کنونی کاتالیست صنایع نفتی حدود ۲۶ هزار تن است، اما با توجه به راه‌اندازی واحدهای ارتقای کیفی نفت کوره در پالایشگاه‌های نفت، این نیاز رو به فزونی است و می‌تواند زمینه همکاری بیش از پیش شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با شرکت‌های خارجی را فراهم کند.
سالاری گفت: امیدواریم بتوانیم از این طریق در یک فرایند رقابتی، امکانات داخلی را برای تولید دیگر کاتالیست‌ها فراهم کنیم و افزون بر آن در زمینه صادرات کاتالیست تولید داخلی به‌ویژه به کشورهای همسایه ورود کنیم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه مبادلات ارزی نیز مشکلی نداریم، تصریح کرد: امیدواریم با نهایی‌شدن این تفاهم‌نامه‌ و به‌سرانجام‌رسیدن آن، زمینه بومی‌سازی گروه‌های کاتالیستی ۵ و ۶ را نیز مهیا کنیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خبر داد؛
تحقق بیش از ۵ هزار متر حفاری
چاه‌های نفت و گاز در بهار امسال
 معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه‌های حفاری از تحقق ۵ هزار و ۷۰۰ متر حفاری در سه ماه نخست امسال با کاربست ۱۷ دکل مستقر در پروژه‌های توسعه‌ای حفاری چاه‌های نفت و گاز در مناطق نفت‌خیز کشور خبر داد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، عبدالکریم علی‌محمدی گفت: از مجموع ۷۴ دستگاه حفاری ناوگان شرکت، ۱۷ دکل در قالب اجرای پروژه‌ها در میدان‌های مختلف در مناطق نفت‌خیز کشور به‌کارگیری شده است که از این تعداد هشت دستگاه در گستره شرکت نفت مناطق مرکزی و دو دستگاه در حوزه شرکت نفت و گاز پارس در میدان گازی کیش در حال حفر و تکمیل چاه‌های گازی هستند.
وی افزود: همچنین در همکاری با شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به‌عنوان مجری طرح توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون، چهار دکل حفاری شرکت در میدان نفتی آزادگان جنوبی و یک دکل در میدان یادآوران در حال کار است که قرار شد افزون بر دکل ۹۲، دستگاه حفاری ۲۸ فتح نیز به یادآوران انتقال یابد.
معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه‌های حفاری، با اشاره به اینکه متراژ حفاری چاه‌ها با استفاده از ناوگان شرکت در میدان‌های نفتی و گازی، خشکی و دریایی کشور از ابتدای امسال تاکنون ۳۷ هزار متر بوده است، بیان کرد: از این مقدار ۵ هزار و ۷۰۰ متر مربوط به پروژه‌های حفاری بوده است.
علی‌محمدی گفت: فعالیت شرکت ملی حفاری ایران در اجرای پروژه‌ها، صرفاً عملیات حفاری نیست و طیف وسیعی از خدمات فنی و تخصصی را شامل می‌شود، زیرا بیشتر قراردادهای پروژه‌ای به‌صورت کلید در دست (EPDS)، با کارفرماها مبادله شده است.
وی با اشاره به خروج نام شرکت ملی حفاری ایران از فهرست خصوصی‌سازی افزود: به این ترتیب فرصت مغتنمی پیش آمده است تا شرکت ملی نفت ایران بتواند با دست باز به سرمایه‌گذاری در شرکت ملی حفاری به‌منظور روزآمدسازی این شرکت بالادستی مبادرت کند. با اختصاص اعتبار و اهتمام به بازسازی و نوسازی ناوگان عملیات حفاری و خدمات فنی و مهندسی این شرکت، شاهد کاهش انتظارها و شتاب‌بخشی در اجرای پروژه‌ها خواهیم بود که از نظر هزینه‌ها و بهره‌مندی بهینه از فرصت‌ها، برای سازمان بسیار مهم تلقی می‌شود.

رئیس شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی خبر داد؛
بومی‌سازی  تجهیزات دوار صنایع پتروشیمی
  رئیس شرکت پژوهش و فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه ۹۸درصد نیاز کشور به کاتالیست از داخل کشور تأمین می‌شود، گفت: امیدواریم تا پایان سال فرایند بومی‌سازی کاتالیست‌های باقیمانده با مشارکت‌ دانش‌بنیان‌های ایرانی نهایی شود.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، مجید دفتری بیان کرد: حدود ۱۵ شرکت بزرگ تولیدکننده کاتالیست مورد نیاز صنایع پتروشیمی و پالایشی در کشور فعال است.
وی گفت: تا سال ۱۳۹۰، ۱۳ کاتالیست و جاذب در کشور تولید می‌شد که این تعداد در سال ۱۴۰۲ به ۹۲ نوع رسید. داخلی‌سازی پنج نوع کاتالیست باقی مانده است که در این زمینه با پنج دانشگاه کشور در حال کار تحقیقاتی هستیم.
رئیس شرکت پژوهش و فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه به لحاظ ارزش، ۹۸درصد نیاز کشور به کاتالیست صنایع نفتی از داخل تأمین می‌شود، افزود: با امضای تفاهم‌نامه چهار کاتالیست جدید دیگر در داخل کشور رونمایی خواهد شد و امیدواریم برای تولید نسل‌های جدید کاتالیست در داخل کشور نیز به تفاهم برسیم.
دفتری با اشاره به اینکه صنعت کاتالیست ایرانی به خودش مغرور است که ۹۸درصد کاتالیست موردنیاز صنایع مختلف بومی‌سازی شده است، تصریح کرد: ۴۰درصد کاتالیست‌های جهان را آمریکا و کانادا، ۲۳درصد را اروپا، ۲۰درصد را آسیا و ۹درصد را خاورمیانه در اختیار دارند.
وی تأکید کرد: حرکت به‌سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه صنایع تبدیلی باید در دستور کار سیاست‌های کشور قرار گیرد.
رئیس شرکت پژوهش و فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از کالاها و تجهیزات دوار صنایع پتروشیمی در داخل کشور بومی‌سازی شده است و امیدواریم تا پایان امسال و با حرکت جهشی، پنج کاتالیست تازه را هم بومی‌سازی و تولید کنیم

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه