روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير - شماره 4632

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد؛

پرهیز از خام‌فروشی و استفاده حداکثری از منابع ملی در دولت سیزدهم

  مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از راه‌اندازی پنجمین مرکز پژوهش و فناوری این شرکت در مکران پس از مراکز مهم تهران، اراک، شازند و عسلویه خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم با تمرکز بر توسعه صنعت کاتالیست موردنیاز صنایع پتروشیمی، روند بومی‌سازی در این صنعت به مقدار قابل توجهی شتاب گرفت.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، مرتضی شاهمیرزایی گفت: طی دو سال اخیر همکاری خوبی بین شرکت‌های ایرانی و روس وجود داشت.
وی با اشاره به اینکه یکی از موضوع‌های مهم پیگیری‌شده در دولت سیزدهم پرهیز از خام‌فروشی و استفاده حداکثری از منابع ملی بود، افزود: در صنایع نفت ‌و گاز به مقوله کاتالیست به‌عنوان پیشران واحدها نگریسته می‌شود و در صنایع پتروشیمی نیز در همه واحدها، به انواع کاتالیست نیاز داریم.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تأکید بر نقش کلیدی کاتالیست در صنعت پتروشیمی بیان کرد: تلاش کردیم برای بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز این صنعت در چند سال گذشته به‌صورت جهشی حرکت کنیم و با تعریف مأموریت در این زمینه، در چند محور مختلف کار جهادی خود را آغاز و رویکردها و سمت‌وسوی حرکت‌ها را معین کردیم.
شاهمیرزایی با اشاره به اینکه در بخشی از کاتالیست‌ها به‌دلیل مانع‌تراشی غربی‌ها مشکلاتی داشتیم، افزود: برای بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی با مشارکت صنعتگران این حوزه برنامه‌ریزی شد تا در شرکت‌های تولیدی حوزه این صنعت، زمینه بومی‌سازی و تولید فراهم شود. در همین مسیر، سند جامع کاتالیست آماده شد که در این سند وضعیت کشور ما در منطقه و آسیا و ظرفیت‌ این صنعت در کشورمان به‌دقت بررسی، و مشخص شد در کدام بخش‌ها باید سرمایه‌گذاری کنیم.
وی بیان کرد: برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ نخستین نمایشگاه کاتالیست را در صنعت پتروشیمی برگزار کردیم و باعث شد فعالان این بخش در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها با یکدیگر آشنا شوند و در این زمینه تبادل نظر شود و هم‌افزایی دانش فنی تحقق یابد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: پس از آن برخی کاتالیست‌سازهای خوشنام وارد عمل شدند و همکاری تنگاتنگی شکل گرفت و نخستین مرکز کاتالیست با مشارکت دانشگاه امیرکبیر تأسیس شد.

پیش‌بینی شکسته شدن رکورد مصرف برق
 از سوی شرکت توانیر پیامکی با عنوان هشدار سطح دو برق برای برخی مشترکان ارسال شد که طبق گفته مدیر عامل توانیر این پیام صرفا برای اطلاع مردم از افزایش دما و مدیریت مصرف در صنعت برق است و هیچ برنامه‌ای برای خاموشی خانگی وجود ندارد.
به‌ گزارش کائنات، با ورود به فصل گرما شاهد روند صعودی مصرف برق در کشور هستیم، رقم افزایش مصرف برق نسبت به زمان مشابه در هفته قبل به ۵۰۰۰ مگاوات رسیده است که این جهش مصرف برق را نشان می‌دهد.
شرکت توانیر به‌ منظور مشارکت مردم در مدیریت مصرف برق، پیامک سراسری را به مشترکان ارسال و خواهان مدیریت مصرف و صرفه‌جویی بیشتر آن‌ها شد، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر در همین راستا گفت: باتوجه به افزایش دما شاهد افزایش مصرف برق هستیم به‌طوری که میزان مصرف از ۷۶۰۰۰ مگاوات نیز عبور کرده است. وی با تاکید بر اینکه برای گذر از تابستان گرم کنونی  نیازمند مدیریت مصرف مشترکان هستیم، اظهار کرد: استان‌های تهران بزرگ، هرمزگان، خوزستان، مازندران، فارس و بوشهر به عنوان پرمصرف‌ترین استان‌های کشور هستند. مدیرعامل توانیر تاکید کرد: به دلیل افزایش مصرف برق در کشور، لازم است که مشترکان مدیریت مصرف بیشتری داشته باشند و با انجام راهکارهای ساده‌ای مانند پرهیز از مصرف همزمان تجهیزات پرمصرف مانند اتو و جاروبرقی در ساعات اوج مصرف یعنی ۱۱ تا ۱۸ و تنظیم دمای کولر گازی در دمای آسایش یعنی۲۴ درجه و تنظیم کولر آبی روی دور کند آن، در بهینه سازی مصرف برق مشارکت داشته باشند.
رجبی‌مشهدی با بیان اینکه تمام تدابیر برای گذر از تابستان  اندیشیده شده است، گفت: صنعت برق هیچ برنامه‌ای برای انتشار جداول خاموشی برنامه‌ریزی شده ندارد و با همکاری مشترکان تابستان را بدون مشکل پشت سر خواهیم گذاشت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه