روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير - شماره 4632

تبليغ و ترويج معروف

  کاظم حمیدی- عاشورا صحنه تضاد و تناقض هاست؛ چنان که نمایشی از ایثار و قدرت و عشق و محبت است. نمایشی از تقابل تمام ایمان دربرابر تمام کفر است. از آن جایی که امام حسین(ع) با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تجسم عینی قرآن و تمثیل آیات وحیانی هستند یافتن مصادیق آیات درعاشورا دور از انتظار نیست. هر بیان و منش و کنش اهل بیت(ع) در نهضت عاشورایی خاستگاه قرآنی دارد؛ از این رو تحلیل و تبیین آن بر پایه آیات، امری ممکن و واجب است.
برای شناخت نهضت حسینی می بایست به سراغ منطق قرآنی قیام رفت. در هر مجلس و مذاکره ای که درجریان نهضت عاشورا صورت گرفت آنچه خودنمایی می کند و آثارش را ظاهر می سازد بینش و نگرش توحیدی و وحیانی اهل بیت(ع) از امام حسین گرفته تا امام علی بن الحسین سید ساجدین تا دیگر اعضای این خاندان از خرد و کلان است که نه تنها قرآن را درکلام بلکه در منش و کنش و درسخت ترین شرایط به نمایش می گذارند. یکی از جلوه های آن را در مسئله مصیبت جانکاه پس از شهادت و بر سر نیزه کردن سرهای شهدا و اسارت بردن اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می بینیم. در آن دم سخت شهادت، سرور جوانان بهشت علی رغم شادی دشمن غدار و کینه جو و غم و فشار اسارت و آوارگی اهل بیت می کوشد تا نهضت را همچنان در مسیر خود نگه داشته و امواج سهمگین بیداری و تنبیه را به سوی مردمان خفته روانه سازد. در این زمان است که دشمن با توجه به روحیه به ظاهر شکست خورده اهل بیت(ع) و وضعیت اسارت می کوشد تا بزرگترین ضربات را بر بینش و منش اهل بیت و قرآن ناطق وارد سازد. جدل و گفت وگوهای مخرب می توانست این هدف را برآورده سازد.
دشمن برای این که وجه دینی و نیز مشروعیت دینی و سیاسی خود را حفظ کند، به آیات قرآن تمسک جسته و می کوشد تا چنین وانمود کند که این پیروزی اراده الهی بوده است و خدا خواست که فرزند عزیز رسول خدا(ص) چنین به وضع فجیع به شهادت رسد.
امام(ع) علّت و انگيزه قيام خويش را، مبارزه با منكرات فراوان در جامعه اسلامي و تبليغ و ترويج معروف در بين مسلمانان، اعلام مي‎كنند‎. بنابراين، فلسفه اصلي و نهايي نهضت حضرت را مي‎توان در يك هدف جا‎مع و كلّي يعني «احياي فرهنگ اسلام اصيل و ناب محمدي ـ ص ـ و زدودن زنگارهاي تحريف‎ و بدعت‎ از دين جدّشان» خلاصه كرد‎. البته حضرت راهكار و ابزار لازم جهت جامه عمل پوشاندن به اين هدف را، در عنصر «امر به معروف و نهي از منكر» مي‎دانند‎. از اين‎رو در وصيّت‌نامه خود به محمّد بن‌حنفيه مي‎نويسند: «اريد ان آمر بالمعروف و انهي عن المنكر» و يا (چنان‎ كه گذشت) در زيارت‎نامه‎هاي مربوط به حضرت آمده است: «... وَ اَمَرْتَ بالمعروف وَ نَهَيْتَ عَن المنكر»
توضيح مطلب آن‎كه: اگر حضرت علّت حركت خويش را مبارزه با اموري، هم‎چون رواج بدعت‎ها، مخالفت با كتاب خدا و حلال و حرام الهي، نابودي سنّت پيامبر ـ ص ـ ، شيطان محوري و ترك خدا محوري، فساد، ظلم، بي‎عدالتي و ناامني در جامعه اسلامي، تعطيلي حدود الهي، در انحصار گرفتن و تاراج بيت‌المال مسلمانان و ... مي‎دانست، تمام اين امور حاكي از فراواني و شيوع امري به نام «مُنْكَر» در جامعه اسلامي بود‎، كه حضرت خود را موظّف به نهي از آن مي‎دانستند‎. و نيز اگر اباعبدالله(ع) جامعه اسلامي را به اموري از قبيل: عمل به كتاب خدا و سنّت پيامبر(ص)، احياي مظاهر و نشانه‎هاي حقّ، ايجاد امنيّت، اصلاح و بهبودي وضع امور امّت و مسائلي از اين قبيل، فرامي‎خواند، اين مسأله نشان‎گر آن است كه امري به ‎نام «معروف» در جامعه از بين رفته يا دست كم در حال نابودي بود‎. از اين‎رو اگر حضرت از بيعت با يزيد امتناع ‎كرده و با اين عمل، از يك‎سو، آمادگي خود را براي شهادت و مقاومت در برابر حكومت يزيد اعلام ‎كرد، و از سوي ديگر، تلاش خود را جهت برانداختن حكومت يزيد و تأسيس حكومت اسلامي، به كار ‎گرفت، در واقع سرباززدن از بيعت، به معناي نهي از منكر، ترويج معروف و اتمام حجّت با مسلمانان در باره حرمت سكوت در برابر بدعت‎ها و جنايات بني‎اُمَيّه بود و بيعت و يا حتّي سكوت در مقابل چنين حكومتي، افزون بر آن كه ترويج منكر و مبارزه با معروف بود، عذر و بهانه‎اي نيز براي افراد عادّي در همكاري با حاكمان اُموي مي‎شد‎.


دادستان تهران:
برای پلمب دفتر ترکیش ایرلاین حکم قضایی صادر نشده است
  دادستان تهران گفت: هیچ حکم قضایی برای پلمب دفتر ترکیش ایرلاین صادر نشده است.
قوه قضاییه اعلام کرد:
«از ساعتی پیش خبری مبنی بر پلمب دفتر ترکیش ایرلاین منتشر شده است.
دادستان تهران لحظاتی پیش در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا حکم قضایی برای پلمب دفتر ترکیش ایرلاین صادر شده است؟ گفت: هیچ حکم قضایی در این مورد صادر نشده است.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه