روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۹ تير - شماره 4631

محمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی:

گام استوار ایران برای تبدیل‌شدن به قطب گازی برداشته شد



 محمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی گفت: در شرایط کنونی برای تبدیل‌شدن به قطب گازی‌ ابتدا باید ظرفیت انتقال و سوآپ گاز را فعال کنیم.
به گزارش کائنات و به‌نقل از شانا، محمدصادق مهرجو با اشاره به اینکه امضای تفاهم‌نامه واردات گاز از روسیه نشان‌دهنده قدرت بالای دیپلماسی انرژی ایران است، بیان کرد: ایران اگرچه به‌عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان شناخته می‌شود، این مسئله موجب نشده است ناترازی در مصرف گاز کشور برطرف شود. به‌عبارتی، روزانه نزدیک به ۳۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه ما به تزریق گاز در مخازن نفتی نیاز داریم تا افت فشار نداشته باشیم، گفت: درآمد کشور از صادرات نفت خام و صادرات محصولات پتروشیمی تأمین می‌شود. اگرچه گاز جزو اقلام پردرآمد صادراتی کشور نیست، نفت خام اهمیتی بسزا دارد و ۷۵درصد توان تولیدی کشور در جنوب غرب کشور واقع شده، بر همین اساس، تزریق گاز در میدان‌ها بسیار حیاتی و مهم است.
این کارشناس انرژی تصریح کرد: متأسفانه به‌دلیل ناترازی‌های موجود چند سال است که تزریق گاز به میدان‌های نفتی بسیار کاهش یافته است و از طرفی ناترازی در فرآورده به واردات منجر شده است.
مهرجو با اشاره به اینکه ما این امکان را داریم که افزایش ظرفیت در ذخیره گاز طبیعی داشته باشیم و از طرفی مدیریت مصرف بهتری در زمستان اعمال کنیم، بیان کرد: زمانی‌ که در تابستان ناترازی داریم و با توجه به رقم مورد نیاز در تابستان هم نمی‌توانیم تزریق گاز داشته باشیم، در این شرایط ذخایر ثانویه به خطر می‌افتد و عاقلانه‌تر این است که واردات گاز داشته باشیم و به‌جای گازوئیل، گاز بخریم، زیرا ارزش هر لیتر گازوئیل خریداری‌شده ۶۰ سنت است، یعنی ارزان‌ترین گازوئیل خریداری‌شده است.
وی با اشاره به تعهدهای گازی ایران به سایر کشورها یادآور شد: با توجه به اینکه ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمکعب تعهدهای صادراتی داریم، می‌خواهیم خط لوله صلح را به‌سمت پاکستان و هند فعال کنیم، اما با کدام گاز؟ هرچقدر پایداری شبکه در فصل سرد سال بیشتر باشد، بیشتر می‌توان به‌عنوان مبدأ و مرجع صادرات گاز به همسایه‌ها مطرح شد. کشور ما موقعیتی راهبردی دارد و چرا این موقعیت را به ترک‌ها واگذار کنیم.
این کارشناس انرژی ادامه داد: رقابت بسیار نزدیکی داریم و می‌توانیم با ذخیره‌سازی گاز، آن را به عراق و ترکیه صادر کنیم. اینکه ما فکر کنیم چون دومین دارنده ذخایر گازی هستیم، پس گاز وارد نکنیم، منطق درستی نیست؛ از آنجا که گازکشی به اقصی نقاط کشور بسیار فاجعه‌بار است، زیرا در هیچ کشوری دو حامل ارزان انرژی استفاده نمی‌شود و با منطق حکمرانی انرژی همخوانی ندارد. مهرجو بیان کرد: در شرایط کنونی می‌توان برای تبدیل‌شدن به قطب گازی منطقه اقدام کرد. به‌عبارتی، روسیه به دریای گرم دسترسی ندارد و ما در کنار دریای عمان و خلیج‌فارس واقع شده‌ایم و می‌توانیم ظرفیت چابهار را فعال و گاز را سوآپ کنیم و فعال‌شدن امکانات ال‌ان‌جی را در دستور کار قرار دهیم. ما باید جزو ۱۰ کشور نخست صادرکننده گاز باشیم و چرا از موقعیتی که داریم استفاده نکنیم؟

قرارداد ایران با ترکمنستان
برای سواپ ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز
 ایران و ترکمنستان، قراردادی سالانه برای تحویل ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ترکمنستان امضا کرده‌اند که ایران آن را به عراق، ارسال خواهد کرد.
به گزارش کائنات، ترکمنستان و ایران، قراردادی را برای تحویل سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از سوی ترکمنستان به ایران، امضا کردند.
وزارت خارجه ترکمنستان، این قرارداد را اعلام کرده اما به جزئیات قیمت اشاره‌ای نکرده است. در بیانیه وزارت خارجه ترکمنستان آمده است: شرکت‌های ایرانی، یک خط لوله جدید به طول ۱۲۵ کیلومتر بین ایران و ترکمنستان برای توسعه ظرفیت تحویل این کشور آسیای مرکزی، خواهند ساخت.
همچنین وزارت خارجه اعلام کرد ترکمنستان که اقتصادش، وابستگی بالایی به صادرات گاز طبیعی دارد، قصد دارد عرضه گاز به ایران را به ۴۰ میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهد اما هیچ زمان مشخصی اشاره نکرد.
ایران، دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد و سومین تولیدکننده بزرگ این سوخت فسیلی است اما با رشد تقاضای داخلی روبروست که صادرات را محدود می‌کند. سواپ گاز با ترکمنستان، به ایران امکان می‌دهد به تعهدات صادراتی خود عمل کند.
ترکمنستان سال‌هاست که سواپ گاز با ایران دارد اما حجم آن نسبتا اندک بوده و به تنها چند میلیارد متر مکعب در سال می‌رسید. درآمد حاصل از صادرات گاز طبیعی، سهم بالایی در بودجه ترکمنستان دارد. این کشور چهارمین ذخایر قطعی بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد که طبق آمار شرکت بریتیش پترولیوم،‌ حدود ۱۴ تریلیون متر مکعب برآورد می‌شود.
ترکمنستان حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کند و بر این اساس، تا ۱۶۶ سال دیگر می‌تواند گاز تولید کند که از نظر استانداردهای جهانی، رقم فوق العاده بالایی است و نشان می‌دهد ترکمنستان پتانسیل تولید به میزان بیشتری را دارد. با این حال، ترکمنستان برای یافتن بازار برای ذخایر عظیم گاز طبیعی خود مشکل دارد و امکان صادرات مستقیم گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به بازارهای جهانی را ندارد. چین، مشتری اصلی گاز طبیعی ترکمنستان است و حدود نیمی از تولید سالانه این کشور را دریافت می‌کند.

قیمت نفت از صعود بازماند
 قیمت نفت در برابر چشم انداز توافق آتش بس در غزه و کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، در معاملات بازار آسیا، کاهش یافت.
بهای معاملات نفت برنت با ۱۲ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۸۶ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۸۲ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید.
مذاکرات بر سر طرح آتش بس آمریکا، با هدف پایان دادن به جنگ ۹ ماهه در غزه و با میانجیگری قطر و مصر، در حال انجام است و اگر این مذاکرات، برآیندی داشته باشد، از بخشی از فشار صعودی بر قیمت نفت خواهد کاست.
در این بین، بنادر کورپوس کریستی، هیوستون، گالوستون، فری پورت و تگزاس سیتی بسته شدند تا برای توفان استوایی بریل آماده شوند. بسته شدن بنادر می تواند صادرات نفت خام و گاز طبیعی مایع (ال ان جی)، ارسال نفت به پالایشگاهها و تحویل سوخت موتوری از این تاسیسات را به طور موقت متوقف کند. تحلیلگران موسسه مالی ING به سرپرستی وارن پترسون در یادداشتی نوشتند: در حالی که ورود توفان، بخشی از تولید نفت و گاز فراساحلی را در معرض خطر قرار می‌دهد، نگرانی درباره زمان رسیدن توفان، تاثیری است که می تواند بر زیرساخت پالایشی داشته باشد. هرگونه اختلال در فعالیت پالایشگاه‌های تگزاس، احتمالا از قیمت محصولات پالایشی پشتیبانی خواهد کرد. بر اساس گزارش رویترز، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد تعداد دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته، تغییری نداشت و در ۴۷۹ حلقه ایستاد که پایینترین میزان از دسامبر سال ۲۰۲۱ است.

بومی‌سازی کلیدی‌ترین ابزار صنعت نفت در کشور
 متخصصان یک شرکت فناور از طریق مهندسی معکوس اقدام به بومی‌سازی سنسور سطح سنج به عنوان ابزار کلیدی صنعت نفت و گاز کردند.
به گزارش کائنات و به نقل از ستاد نانو، منیره پارسا، مدیرعامل این شرکت حوزه فعالیت این شرکت را نفت و گاز ذکر کرد و گفت: سنسور سطح سنج ازمحصولات کلید این صنعت است که از سال ۱۳۹۴ به دلیل تحریم‌ها کشور با مشکل تامین آن مواجه بود و ما اقدام به ساخت آن از طریق مهندسی معکوس کردیم. این سنسور به روش غوطه‌وری و با استفاده از ترگ تیوب عمل می‌کند. روش غوطه گری به عنوان یکی از روش‌های اندازه گیری ارتفاع سیال بر خلاف مدل شناوری، پیچیدگی زیادی دارد ولی حساسیت پایین آن نسبت به چگالی و عدم تاثیر پذیری از بخارات سیال موجب شده که جزو روش‌های پر کاربرد در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی باشد.
پارسا با بیان این که این محصول در حال حاضر در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و سایر صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: هدف اصلی ما از انجام این پروژه، بومی‌سازی تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی و نفت و گاز است.
وی تصریح کرد: با بومی‌سازی این تجهیزات، نه تنها از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود، بلکه زمینه اشتغال‌زایی برای جوانان متخصص ایرانی نیز فراهم خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه