روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۹ تير - شماره 4631

سخنگوی صنعت آب کشور:

تامین غذا بیشترین آب را در کشور مصرف می‌کند

  سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه روند اجرای سند ملی امنیت غذایی که سال گذشته توسط رئیس جمهور فقید ابلاغ شده، مطلوب نیست، گفت: مطالبه‌گری‌ برای اجرای سند ملی امنیت غذایی یک ضرورت است.
عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه تأمین غذا، بیشترین آب کشور را مصرف می‌کند، اظهار داشت: طبق آمارهای اعلام شده، بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد آب در بخش غذا و کشاورزی مصرف می‌شود و پدیده‌های طبیعی همچون خشکسالی، ترسالی و تغییر اقلیم به صورت مستقیم بر آن تأثیر داشته و راندمان و اثربخشی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه آب آشامیدنی نیز مستقیماً به امنیت غذایی مرتبط است، گفت: وزارت نیرو با تدوین «نقشه راه آب»، تلاش کرده است با توجه به ویژگی‌های اقلیمی، ناترازی آب کشور را شناسایی و رفع کند.
سخنگوی صنعت آب کشور بیان داشت: بیش از دو برابر مقادیر جهانی، آب مصرف می‌کنیم و درحالیکه سرانه مصرف منابع آب در جهان ۴۰ درصد است، این میزان در ایران ۹۱.۲ درصد است.
وی تأکید کرد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه از کشاورزی افقی به کشاورزی عمودی روی بیاوریم تا تولیدات به ۱۶۰ میلیون تن در سال برسد.
بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: باید آب مصرفی در کشاورزی کم شود تا منابع آب آزاد را بازتخصیص کنیم؛ فرونشست تسکین یابد و بتوانیم حقابه تالاب‌ها را بدهیم.
وی، فربگی فوق‌العاده در کشاورزی و بی‌پروایی در مصرف آب را برای آینده آبخوان‌های کشور یک مخاطره دانست و گفت: تیر ماه سال گذشته، سند ملی و دانش‌بنیان امنیت غذایی توسط شهید آیت‌الله رئیسی ابلاغ شد ولی با گذشت یکسال، این سند آن‌طور که باید اجرایی نشده و وزارت جهاد کشاورزی بحث کمبود بودجه را دلیل این امر اعلام کرده است. بزرگ‌زاده با تأکید بر اینکه اصلاح قیمت‌ها در مقابل انتظار تأمین بودجه برای اجرای این سند، راهکار نزدیکتر به واقعیت است، خاطرنشان کرد: نباید برای محصولات غیرراهبردی از آب ارزان استفاده شود. گندم و برنج استراتژیک هستند ولی سایر محصولات نباید از آب ارزان بهره‌مند باشد.
سخنگوی صنعت آب کشور اظهار کرد: در سند ملی امنیت غذایی، راه‌های فراوانی برای طی کردن وجود دارد که اگر طی نشود، پایداری زیست‌بوم به مخاطره می‌افتد. چرا که آبخوان‌ها دیگر آبی برای بدمصرفی ندارند و فرونشست تهدید بزرگی است.
بزرگ‌زاده با بیان اینکه سند ملی امنیت غذایی یک هنجار است و هر کسی در برابر اجرای آن مقاومت کند و برای تحقق آن تلاش نکند، روبروی یک هنجار ملی ایستاده است، خاطرنشان کرد: اقدام برای تحقق این سند، مبارزه برای یک هنجار ملی است؛ چرا که ذیل آن به بهره‌وری فیزیکی آب توجه شده و تولید محصولات کشاورزی نیز افزایش یافته می‌یابد.
وی گفت: ایران کشور ارزشمندی است و زیبنده نیست که آبخوان‌های آن به بهانه تولید کشاورزی تخلیه شود. این سند ابلاغ شده و هر کسی بگوید من نمی‌توانم به مرزهای ناهنجاری نزدیک شده است.
بزرگ‌زاده بیان داشت: اگر سند ملی امنیت غذایی اجرایی نشود، دریاچه‌ها و تالاب‌ها آب نخواهند داشت؛ اگر آب بیش از اندازه مصرف شود، به قول سعدی باید «بر احوال ما گریست».
سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه نهاد حاکمیت به بخش خصوصی، نهاد بازار و نهاد اجتماع اجازه فعالیت نمی‌دهد، گفت: این درحالیست که باید بخش خصوصی و سایر بخش‌ها برای تحقق امنیت غذایی به میدان بیایند و تا اجماع ملی شکل نگیرد، دستیابی به اهداف این اسناد دشوار است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه