روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير - شماره 4627

نگاهی به آرا و اندیشه های دو نامزد رئیس جمهوری

پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف برای ایران لازم است؟


 سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع دانشجویان شریف با تاکید بر اینکه خط کشی‌های سیاسی و جناحی نمی‌تواند به سوالات دانشجویان پاسخ دهد، اظهار داشت: باید در جلسات پرسش و پاسخ دانشجویان از تمامی طیف‌ها و سلایق حضور داشته باشند و تلاش دارم در دانشگاه‌ها خواسته‌های تمامی طیف‌ها و نگاه‌ها را بشنوم تا برای رفع مشکلات تصمیمات درستی بگیرم.
وی در ادامه با اشاره به اظهارات پور محمدی در مناظرات تلویزیونی گفت: در بحث FATF که آقای پورمحمدی در مناظره بیان کردند، اصل ماجرا بر سر مبارزه با پولشویی بود، ما ۳۹ بند آن را اجرا کرده بودیم و دوستان به جای طلبکاری، میخواستند بدهکار شوند که ما زیر بار نرفتیم، به آقای پورمحمدی گفتم شما که میگویی این قانون اینطور باید اجرا شود چرا خودتان آن را اجرا نمی‌کنید؟
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری همچنین دراجتماع حامیان سلامت گفت: در دولت قبل جان، حیات، اقتصاد، معیشت ، آینده و پیشرفت کشور را به اف ای تی اف و برجام گره زدند و این چنین کشور را مدیریت کردند.
پزشکیان سوال کرد که برنامه شما برای برجام و اف ای تی ام چیست؟ که جلیلی پاسخ داد: برنامه من مشخص است. در اقتصاد، بانکداری، کشاورزی و نقدینگی و ... در این موارد ما باید به جمع بندی برسیم. شما حتی موضوع را درست تشخیص نمی دهید.
در اف ای تی اف و برجام ما باید طلبکار باشیم
درمناظره اول نیز در جواب پزشکیان جلیلی اظهار کرد: در اف ای تی اف و برجام ما باید طلبکار باشیم. ما تعهدات خود را انجام دادیم و باید از طرف مقابل بخواهیم که تعهدات خود را انجام دهد.
پزشکیان مجدد سوال کرد که برنامه تان چیست؟ جلیلی در پاسخ گفت: برنامه ما دقیقا همین است. نباید خودمان را معطل کنیم. باید در راه های دیگر به طور موازی حرکت کنیم.
جلیلی خاطرنشان کرد: برنامه سیاست خارجی ما این است که نباید معطل سه کشور بود، بلکه باید اقتصاد ایران جانمایی شود. باید فرصت‌های جدید شناخته شود. برنامه من این است که باید اولویت‌ها را شناخت. هر سفارتخانه باید سکویی برای صادرات کشور شود. واردات پاکستان ۷۰ میلیارد است که باید حداقل ۱۶ میلیارد ما حضور داشته باشیم. باید از فرصت ترانزیت استفاده کنیم. باید حواس جمع شود. شما با هیچ کشوری عقد اخوت نمی بندی، بلکه منافع ملت خود را با قدرت دنبال می کنید، اما باید برنامه داشته باشید و نباید بگویید این برنامه‌ها را ولش کنید. اگر مطالعه و برنامه نداشته باشید حتما کشور عقب می ماند. وی ادامه داد: شش قطعنامه سازمان ملل علیه کشورمان تصویب شد که سه مورد در دوره آقای لاریجانی بوده است که در آن دوره ظریف سفیر کشورمان در سازمان ملل و عراقچی معاون بین الملل بود. صورت مساله را غلط مطرح نکنید. بررسی کنید عمده آن قطعنامه ها در چه دولتی انجام شد. بررسی کنید چه رفتار غلطی موجب تصویب آن قطعنامه‌ها شد. اگر تجربه قبل را نبینیم، مجددا در آینده اشتباه می کنیم.
پزشکیان در بخش جمع بندی گفت: این حرف هایی که شما اشاره کردید جهت‌گیری است، برنامه نیست. برنامه تعریف دارد. بگویید برای جانمایی اقتصاد این برنامه را داریم. در سایت شما هم چیزی ندیدیم و فقط عکس دیدیم.
جلیلی گفت: برنامه‌های ما در نامه‌هایمان به آقای روحانی وجود دارد.
دیروز هم فرمانده اقتصادی پزشکیان، گفت: وقتی ایران در لیست اف‌ای‌تی‌اف قرار می‌گیرد تعاملات ما با خارج دچار محدودیت می‌شود و ما حتی درآمدهای نفتی‌مان هم دیگر نمی‌توانیم به کشور منتقل بکنیم؛ نمی‌توانیم سرمایه‌های ایرانی‌ها را از خارج به داخل بیاوریم و تمام تعاملات ما حذف می‌شود.
علی طیب نیا معتقد است: متاسفانه ما در تحریم‌های داخلی هستیم، زیرا عده‌ای با کج فهمی خودشان سعی می‌کنند ما را در این تحریم‌های ظالمانه نگهدارند.
وی در سخنانی درباره‌ی مشکلات کنونی اقتصاد و راهکار‌های پیش رو صحبت کرد. این سخنان در حقیقت رونمایی از بخشی از برنامه‌های اقتصادی مسعود پزشکیان کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه