روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير - شماره 4627

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

کاهش مشارکت مردم در انتخابات به دلیل آماده نبودن فضای انتخاباتی است


  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: با شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه جامعه سیاسی وارد شوک بزرگی شد و همچنان از این شوک خارج نشده است لذا می‌بینیم درصد مشارکت در حدی است که قابل قبول نیست.
 محمد کاظم انبارلویی کارشناس و تحلیلگر سیاسی و رسانه در گفت و گو با کائنات در پاسخ به این پرسش که به زعم شما چرا آمار مشارکت در انتخابات 8 تیر پایین بود، گفت: در پاسخ به این پرسش که چرا مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به میزان مورد نظر کم بود و برای افزایش حضور مردم در پای صندوق های رای چه باید کرد لازم به ذکر است یکی از مهمترین دلایل کاهش مشارکت مردم در انتخابات، قرار گرفتن در وضعیتی بود که انتظار آن نمی رفت. وی در این باره گفت: معمولاً انتخابات در کشورهای مختلف از ۵ تا ۶ ماه قبل زمینه سازی های خود را دارد یعنی احزاب، گروه‌ها و رجال سیاسی به طرح دیدگاه‌های خود می‌پردازند و در این مدت تقریبا افکار عمومی مستعد آمادگی برای حضور در انتخابات و در پای صندوق های رای می‌شود.
وی در این باره به انتخابات آمریکا اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال دربا اینکه شش ماه به انتخابات آمریکا در آبان ماه سال جاری زمان مانده است اما شاهد اولین مناظره بین آقایان بایدن و ترامپ بودیم، یعنی آمریکایی های از شش ماه قبل از انتخابات وارد تب و تاب مسائل مرتبط با انتخابات و انتخاب رئیس جمهور  شده اند اما در ایران حادثه شهادت رئیس جمهور شوک بزرگی بر احزاب و گروه های سیاسی وارد کرد. محمد کاظم انبارلویی کارشناس و تحلیلگر سیاسی و رسانه یادآور شد: شهادت رئیس جمهور موجب شد انتخابات بیسیار پیش از موعد برگزار شود بنابراین چون احزاب و گروه های سیاسی آمادگی لازم برای انتخابات را نداشتند نتوانستند خود را برای انتخابات ریاست جمهوری به سرعت آماده کنند. وی افزود: اگر آمادگی از قبل ایجاد شده بود و انتخابات مثل همیشه در موعد مقرر برگزار می گردید قطعا به واسطه دیدگاه هایی که نامزدها ارائه می دادند و حتما روی آن بسیار کار کرده بودند شاهد حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای بودیم. وی افزود: با شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه جامعه سیاسی وارد شوک بزرگی شد و همچنان از این شوک خارج نشده است لذا می‌بینیم درصد مشارکت در حدی است که قابل قبول نیست. محمد کاظم انبارلویی گفت: در همه نظرسنجی‌ها ۲۰ درصد از مردم برای حضور در انتخابات مردد بودند و این تردید تا روز انتخابات وجود داشت؛ ضمن اینکه نامزدهای ریاست جمهوری نیز نتوانستند تبلیغات مورد نظر خود را برای آوردن مردم در پای صندوق‌های رای داشته باشند. وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: امیدواریم در مرحله دوم با شفاف شدن دیدگاه‌های نامزدهای ریاست جمهوری شاهد حضور حداکثری مردم در پای صندوق رای باشیم تا  نقصان کاستی مشارکت در دور اول  جبران شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه