روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير - شماره 4627

اظهارات مخبر در مراسم دریافت استوارنامه سفرای جدید ۹ کشور

جستجوی راه‌حل‌های مشترک برای رفع مخاطرات جهانی

  سفرای جدید کشورهای اسپانیا، چین، ایتالیا، کره‌جنوبی، استرالیا، مجارستان، فنلاند، قزاقستان و صربستان، به طور جداگانه به حضور سرپرست ریاست جمهوری رسیده و استوارنامه خود را تقدیم کردند.
سرپرست ریاست جمهوری در مراسم تسلیم استوارنامه سفرای جدید، ضمن آرزوی موفقیت برای سفرای این کشورها در مسیر گسترش همکاری‌ها و روابط فیمابین از آنان خواست تا برای معرفی ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران به فعالان اقتصادی کشورهایشان تلاش کنند.
ایتالیا تلاش دارد با ایران و سایر کشورها به راه‌حل‌های مشترک برای رفع مخاطرات جهانی دست یابد
محمد مخبر در آیین دریافت استوارنامه «پائولا آمادئی» سفیر جدید جمهوری ایتالیا با راهبردی توصیف کردن روابط دو کشور، تعاملات فیمابین را مبتنی بر روابطی تمدنی و کهن دانست که در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره دوستانه بوده است. سرپرست ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت تحرک بیشتر کشور‌های جهان برای مقابله با جنایات صهیونیست‌ها در کشتار زنان و کودکان بی‌گناه و بی‌دفاع فلسطینی در غزه افزود: انتظار جمهوری اسلامی ایران از ایتالیا به عنوان کشوری برخوردار از تمدن و فرهنگ غنی و کهن این است که به رغم حمایت برخی کشور‌های خاص از رژیم جنایتکار صهیونیستی، اقدامات موثری برای توقف جنایات این رژیم به عمل آورد. «پائولا آمادئی» سفیر جدید جمهوری ایتالیا نیز در این دیدار، ایران و ایتالیا را میراث‌داران تمدنی کهن دانست که بر مبنای روابط تمدنی و تاریخی خود همکاری‌های گسترده فرهنگی را بنا نهاده‌اند. سفیر جدید ایتالیا همچنین خاطرنشان کرد: ایتالیا در مقطع فعلی که جهان به ویژه منطقه فلسطین و لبنان با مخاطرات فراوان مواجه هستند، تلاش دارد با کشور‌های مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران به راه‌حل‌های مشترک برای رفع این مخاطرات دست یابد.
راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب تاثیر زیادی در ارتقای همکاری‌های ایران و قزاقستان و نیز دیگر کشور‌های منطقه دارد
محمد مخبر در آیین دریافت استوارنامه «اونتالاب اونالبایف» سفیر جدید جمهوری قزاقستان، با اشاره به راهبرد رئیس جمهور شهید و نیز سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه روابط با همسایگان در همه ابعاد، گسترش همکاری‌های دوجانبه با قزاقستان در سه سال گذشته را مطلوب ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که سفیر جدید قزاقستان نیز در دوره ماموریت خود بتواند این روند را تقویت کند.
سرپرست ریاست جمهوری ظرفیت‌های متنوع متقابل به ویژه در عرصه کشاورزی، صنعتی و حمل و نقل را بستر بسیار مناسبی برای تعمیق تعاملات فیمابین دانست و بر اهمیت و تاثیر قابل ملاحظه راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب در ارتقای سطح همکاری‌ها و مراودات میان دو کشور و نیز دیگر کشور‌های منطقه تاکید کرد.
آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی بستر مناسبی برای بازسازی روابط فیمابین است
محمد مخبر در آیین دریافت استوارنامه «کیم جومپیو» سفیر جدید جمهوری کره جنوبی، با اشاره به روابط دیرین و دوستانه دو کشور، آزادسازی منابع ارزی جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی را بستر مناسبی برای بازسازی روابط فیمابین دانست.
سرپرست ریاست جمهوری همچنین برای سفیر جدید کره جنوبی در مسیر توسعه روابط فیمابین آرزوی موفقیت کرد.
رویکرد سیاست خارجی ایران در تعامل با شرق و غرب متوازن است
محمد مخبر در مراسم دریافت استوارنامه «یانی یوهانس راپانا» سفیر جدید جمهوری فنلاند، روابط جمهوری اسلامی ایران و فنلاند را پایدار و بدون تنش توصیف و با اشاره به ظرفیت‌های خوب موجود در دو کشور، بر توسعه و ارتقای روابط به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی تاکید کرد. سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به رویکرد متوازن سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران افزود: مطابق این راهبرد، سیاست نگاه به شرق ایران، هیچگاه موجب غفلت ما از تعامل و ارتباط با کشور‌های غربی نشده است.
منطقه بالکان برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت است
محمد مخبر در آیین دریافت استوارنامه «دمیر کواچویچ» سفیر جدید جمهوری صربستان، ضمن آرزوی موفقیت برای وی در دوره ماموریت خود، منطقه بالکان را برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و صربستان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و همکاری‌های بین‌المللی گسترش یابد.
سرپرست ریاست جمهوری از نقش‌آفرینی مثبت صربستان در تقویت صلح و ثبات در منطقه بالکان قدردانی و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از یکپارچگی و تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد.
 اشتراک‌گذاری توانمندی‌های ایران و استرالیا تامین منافع دو ملت را به همراه دارد
محمد مخبر در مراسم دریافت استوارنامه «ایان مک کنویل» سفیر جدید استرالیا ضمن آرزوی موفقیت برای وی در ماموریت خود، پیشینه نسبتا طولانی و تعاملات علمی و آموزشی را از جمله وجوه برجسته روابط جمهوری اسلامی ایران و استرالیا عنوان کرد و با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دو کشور به ویژه در بخش صنعت، علم و فناوری، کشاورزی و دامپروری، بر ضرورت استفاده از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد.
سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و استرالیا دارای توانمندی‌ها و امکانات قابل توجهی هستند که اشتراک‌گذاری آن‌ها تامین منافع دو ملت را به همراه خواهد داشت، تلاش سفیر جدید استرالیا برای توسعه و تقویت همکاری‌های فیمابین را خواستار شد.
روابط ایران و چین استراتژیک و مبتنی بر اصول تغییرناپذیر است
محمد مخبر در مراسم دریافت استوارنامه «زونگ پی وو» سفیر جدید جمهوری خلق چین، روابط جمهوری اسلامی ایران و چین را استراتژیک و مبتنی بر اصول تغییرناپذیر توصیف کرد. سرپرست ریاست جمهوری تقویت روابط فیمابین در سال‌های اخیر که با رشد چشمگیر همکاری‌ها به ویژه در بخش انرژی و حمل و نقل روبرو بوده را نشانه و نماد اهتمام و هم‌افزایی مسئولان عالی دو کشور در برداشتن گام‌های بلند به نفع دو ملت عنوان کرد.
روابط سیاسی ایران و مجارستان باید با تکیه بر گسترش تعاملات اقتصادی پشتیبانی شود
محمد مخبر در مراسم دریافت استوارنامه «گیو لاپتو» سفیر مجارستان، توسعه تبادلات تجاری و اقتصادی با تکیه بر ظرفیت‌های موجود را از جمله اولویت‌های مهم برای هر دو کشور عنوان کرد. سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط با مجارستان مانع و محدودیتی نمی‌بیند، تصریح کرد: روابط سیاسی فیمابین باید با تکیه بر گسترش تعاملات و تبادلات تجاری و اقتصادی پشتیبانی شود که نیازمند تلاش و پیگیری مجدانه مسئولان مربوط در دو‌کشور است.
تشابهات فرهنگی زمینه خوبی برای توسعه تعاملات
 ایران و اسپانیا است
محمد مخبر در مراسم دریافت استوارنامه «آنتنیو سانچس بندیتو گاسپار» سفیر پادشاهی اسپانیا، برخورداری از سابقه تاریخی و تمدنی کهن را وجه مشترک ایران و اسپانیا عنوان کرد و با بیان اینکه روابط دو کشور به رغم برخی فراز و نشیب‌ها در طول سالیان گذشته همواره پایدار بوده است، تشابهات فرهنگی فیمابین را از جمله زمینه‌های بسیار خوب برای توسعه تعاملات دانست و بر بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برای پویاتر شدن هر چه بیشتر روابط تاکید کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه