روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير - شماره 4624

تثبیت نرخ بهره بین بانکی در سطح 66/23 درصد


 نرخ بهره بین بانکی درحالی ثابت باقی ماند که رقم تزریق پول بانک مرکزی در این بازار به بیشترین میزان در 11 هفته اخیر رسید. رقم مبادلات در بازار باز اما با سقوطی قابل توجه مواجه شد.
به گزارش کائنات، بانک مرکزی با به‌روزرسانی بخش نرخ سود در وب‌سایت خود، جدیدترین آمار و ارقام از نرخ بهره بین بانکی و نرخ توافق بازخرید در هفت روز منتهی به 6 تیرماه را منتشر کرد. بر اساس داده‌های  اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین‌بانکی در هفته مورد بررسی ثابت باقی مانده و تغییری را تجربه نکرده است. حداقل نرخ توافق بازخرید که نرخ مبادلات در بازار باز محسوب می‌شود نیز همچون یک سال گذشته بدون تغییر بوده و در سطح 23 درصدی تثبیت شده است.
*نرخ بهره بین بانکی تغییر نکرد
با استناد به آخرین آمار بانک مرکزی، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی پس از رشد 0.03 درصدی و رسیدن به سطح 23.66 درصدی در آخرین هفته خردادماه، در هفته‌ای که گذشت، تغییری را شاهد نبود و در همین سطح تثبیت شد.
این در حالی بود که رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی، در این هفته با افزایشی چشم‌گیر مواجه شد. طوری که پنج بانک و موسسه اعتباری غیربانکی از این طریق بیش از 42 هزار و 850 میلیارد تومان از بانک مرکزی وام گرفتند که این رقم نه تنها 23 هزار و 570 میلیارد تومان بیشتر از هفته قبل بود، بلکه بالاترین میزان ثبت شده از 22 فروردین ماه به این بود محسوب می‌شد.
البته در همین مدت، 24 هزار و 340 میلیارد تومان از وام‌های قبلی بانک‌ها در بازار بین بانکی سررسید شد و این رقم به بانک مرکزی بازگشت.
*بازار باز از رونق افتاد
با وجود افزایش رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی، بازار باز این هفته به طور قابل توجهی با کاهش معاملات همراه شد. 14 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در بازار باز این هفته تنها 49 هزار و 580 میلیارد تومان سفارش به بانک مرکزی ارسال کردند که این رقم حداقل در دو سال گذشته، کمترین میزان ثبت شده محسوب می‌شود. بانک مرکزی نیز در پاسخ به این سفارش‌ها، همه مبلغ موردنیاز بانک‌ها را تامین کرد.
به نظر می‌آید که این کاهش شدید در میزان سفارش‌ها در بازار باز، پس از آن رخ داده که در هفته منتهی به 27 خردادماه، بانک مرکزی برای نخستین بار عملیات توافق بازخرید در بازار باز را با سررسید 85 روزه انجام داد. موضوعی که این هفته نیز ادامه یافت و 15 هزار و 870 میلیارد تومان از این ریپوها با سررسید 84 روزه و باقی این مبلغ با سررسید هفت روزه انجام شدند. پیش‌بینی می‌شود که با تداوم این روند، رقم سفارش‌ها در بازار باز هفته‌های پیش‌رو نیز در همین سطوح پایین باقی بماند.

ثبت تراز عملیاتی مثبت 5.1 همتی بانک ملت
 در سه ماهه نخست سال
بانک ملت در عملکرد خرداد و سه ماه نخست سال جاری، قادر به ثبت تراز عملیاتی مثبت 5.1 و 15.9 هزار میلیارد تومانی شد.
به گزارش کائنات، بانک ملت که با سرمایه ثبتی 71 هزار میلیارد تومانی به عنوان بزرگترین بانک بورسی بشمار می رود، گزارش فعالیت خرداد و سه ماه نخست سال مالی جاری را منتشر کرد.
براساس این گزارش، وبملت در این مدت 12.8 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی شناسایی و 7.6 هزار میلیارد تومان سود سپرده گذاری پرداخت کرده که با این حساب در سومین ماه سال 1403 تراز عملیاتی مثبت 5.1 هزار میلیارد تومانی را ثبت کرد.
این بانک طی سه ماه سال جاری نیز با کسب 38.6 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی و پرداخت 22.6 هزار میلیارد تومان سود سپرده گذاری، قادر به ثبت تراز عملیاتی مثبت 15.9 هزار میلیارد تومانی شد که نسبت به دوره مشابه قبل 28 و 56 درصد افزایش داشت.

همراه بانک ایران زمین
چه خدمات بانکی ارائه می‌دهد؟
در سالهای اخیر همه بانکها برای ارائه خدمات متنوع بانکی بر بستر تلفن همراه اقدام به طراحی و راه اندازی همراه بانک کرده اند. یکی از این سامانه های پرکاربرد، سامانه فراز بانک «ایران زمین» است.
به گزارش کائنات، همراه بانک ایران زمین با هدف ارائه یک تجربه جدید از خدمات مالی با رویکرد یک «سوپرمارکت مالی» در اختیار مشتریان قرار گرفته است. رویکرد بانک ایران‌زمین برای یکپارچه‌سازی کانال‌های ارائه خدماتی چون همراه بانک با اینترنت بانک است. مشتریان می‌توانند درخواست‌های خود مانند درخواست دسته چک و درخواست تمکن‌مالی را بدون مراجعه به شعبه انجام دهند. می‌توانید با یک‌بار مراجعه به شعبه و گرفتن نام کاربری بانک ایران زمین، وارد این اپلیکیشن شوید و کلیه امور بانکی خود از انتقال وجه و امور مرتبط با چک و وام گرفته تا پرداخت‌هایی نظیر خرید شارژ و پرداخت قبوض همچنین درخواست صدور دسته چک و تمکن مالی را انجام دهید. ویژگی مهم همراه بانک ایران زمین این است که اگر گوشی شما امکان تایید اثر انگشت داشته باشد، این اپلیکیشن هم می‌تواند با همین امکان راهی امن برای ورود به حساب کاربری‌تان باشد.
*روش‌های ورود به همراه بانک ایران زمین
بعد از دانلود همراه بانک ایران زمین، برای فعال‌سازی باید شماره همراه خود را وارد کنید تا کد فعال‌سازی ارسال شود. بعد از وارد شدن به همراه بانک ایران زمین ۳ تب فعال شده است که شامل «بانک/ سوپرمارکت مالی/ بیشتر» است.
در بخش بانک خدماتی چون انتقال از کارت، گزارش‌ها، شعب بانک، ماشین حساب بانکی، کارت‌های پیوند سپرده‌ها و کارت‌ها، شماره مشتری در باشگاه و امتیازات کسب شده در آن را می‌توان مشاهده کرد. در سوپرمارکت مالی هم بخش‌هایی همانند پرداخت قبض، نیکوکاری، کدشارژ، شارژ مستقیم و اسکنر در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در بخش بیشتر هم امکاناتی همچون باشگاه، مخاطبین، دستگاه‌های متصل، اعلان‌ها، تقویم، تنظیمات، ارتباط با ما، راهنما و غیرفعال‌سازی دیده می‌شود.
*روش‌های دانلود همراه بانک ایران زمین چگونه است؟
مشتریان همراه بانک ایران زمین می‌توانند برای دریافت نسخه اندروید و iOS از طریق وب‌سایت بانک، مارکت‌های موبایلی، سامانه پیامکی بانک ایران زمین اقدام کنند. اگر از موبایل با سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنید عدد ۴ و اگر آیفون‌باز هستید، عدد ۵ را به سرشماره ۳۰۰۰۶۹۰۵ ارسال کنید.

معامله بلوک 12.3 درصدی بیمه معلم قطعی شد
 قطعیت معامله بلوک 12.3 درصدی سهام شرکت بیمه معلم در بازار دوم معاملات فرابورس به ارزش 324.2 میلیارد تومان احراز شد.
به گزارش کائنات، بلوک 12.35 درصدی سهام بیمه معلم، چهارم تیر با درخواست بانک سرمایه بصورت عمده و نقد یا شرایطی در بازار دوم معاملات فرابورس به قیمت پایه به فروش رسید. براساس این گزارش این معامله که شامل بیش از 926.3 میلیون سهم «ومعلم» بود به ارزش 324.2 میلیارد تومان و به قیمت پایه 350 تومانی هر سهم پس از احراز شرایط قطعی شد. خریدار در صورت درخواست خرید شرایطی، 10 درصد از ارزش کل معامله باید طی حداکثر 2 روز کاری پس از انجام معامله بصورت نقد پرداخت و الباقی ثمن معامله معادل 90 درصد ارزش معامله طی یک فقره چک بانکی یک ماه پس از قطعی شدن معامله ارائه شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه