روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير - شماره 4624

بر اساس آخرین آمارهای گمرک مشخص شد؛

رشد ۲۸ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در بهار امسال



  بر اساس آخرین آمارهای گمرک صادرات محصولات کشاورزی در بهار امسال ۲۸ درصد رشد داشت. بخش کشاورزی یکی از حوزه‌های درآمدی اقتصاد هر کشوری است. این بخش به امنیت غذایی در جهان گره خورده و کشورها سعی دارند در بخش کشاورزی وابستگی کمتری به واردات داشته باشند.
ایران در این بخش دارای چند رتبه جهانی در تولید و صادرات پسته، انجیر، زعفران، خرما و… است. در چند سال اخیر به برکت کاهش افت‌های گیاهی وضعیت تولید مناسب بوده و انواع محصولات باغی و زراعی با حجم بالا تولید و به بازار عرضه شده است. بر اساس آمارها صادرات محصولات کشاورزی در بهار امسال ۲۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.
آخرین آمارهای گمرک از صادرات محصولات کشاورزی در سه ماه نخست سال‌جاری، رشد در وزن و ارزش صادرات این گروه کالایی را نشان می‌دهد. بر اساس این آمارها، وزن و ارزش صادرات محصولات کشاورزی، نسبت به سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲، به ترتیب ۲۳.۸۸ و ۲۹.۸۵ درصد رشد داشته‌است. در این بین ۲۰ قلم اصلی صادراتی ایران در این بخش رشد بیشتری را تجربه کرده‌است. بر اساس آمارهای گمرک، ارزش صادرات این اقلام در سه ماه نخست ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه در سال‌گذشته، بیش از ۴۳ درصد رشد داشته‌است.

تامین 4/17 میلیارد دلار ارز برای واردات
  طبق اعلام بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا هشتم تیرماه ۱۷.۴ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات را تامین شده است.
به گزارش کائنات، طبق اعلام بانک مرکزی، از اول فروردین ت هشتم تیرماه ۱۴۰۳ معادل ۱۷ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات از سوی بانک مرکزی تامین شد.
بر این اساس، برای کالاهای اساسی سه میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۹ میلیارد و ۸۷۷ میلیون دلار و برای خدمات ۳۴۵ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات سه میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است.

افتتاح شعبه جدید ارزی بانک کشاورزی در ماکو
  شعبه جدید ارزی بانک کشاورزی در شهرستان ماکو افتتاح شد. به گزارش کائنات، با هدف جلب رضایت مشتریان و ارائه خدمات ارزی به متقاضیان، شعبه جدید ارزی این بانک در شهرستان ماکو استان آذربایجان غربی گشایش یافت.
بر اساس این گزارش، آیین افتتاح شعبه ارزی ماکو  با حضور مدیرشعب بانک کشاورزی در استان آذربایجان غربی و جمعی از کارکنان این بانک برگزار شد. شایان ذکر است با افتتاح این شعبه، شمار شعب ارزی بانک کشاورزی در کشور به ۵۳ فقره رسید.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه