روزنامه کائنات
4

گزارش ویژه

۱۴۰۳ پنج شنبه ۷ تير - شماره 4622

تحول فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم با مردمی سازی هنر

مردمی سازی فرهنگ و هنر


  مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه هنرمندان متعهد همیشه در ادوار مختلف اتفاقات و مسائل جامعه را رصد کرده اند و نگاهی اصلاحی به وقایع مختلف داشته اند، اظهار داشت: دولت سیزدهم با پرهیز از سلبریتی محوری به تقویت و توانمندسازی بدنه اهالی فرهنگ و هنر پرداخت.
؛ علی فروزانفر مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ در برنامه تلویزیونی تهران بیست با اشاره به شیوه تعامل شهید رئیسی با اهالی فرهنگ و هنر، گفت: همه دولت‌ها در ادوار مختلف کوشیدند، ارتباط نزدیک و صمیمانه‌ای با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه ایجاد کنند، هنرمندان هم احساسات مختلفی را در این دوران‌ها تجربه کردند. به نظر می‌رسد این احساس نسبت به دولت و شخص شهید رئیسی عزیز احساس صداقت بوده است. اینکه ایشان در مناسبت‌های مختلف مانند افطاری‌های ماه مبارک رمضان، دورهمی‌های ایام جشنواره فجر، ایام عید و غیره با هنرمندان دیدار داشتند، برای بدنه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تبدیل به یک اتفاق طبیعی و عادی شده بود. دیگر همه می‌دانستند که در مناسبت‌های مختلف احتمالا رئیس جمهور با اهالی فرهنگ و هنر دیدار و گفت وگو خواهند داشت. وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی درباره فضای فرهنگ و هنر صحبت می‌شود، توجه‌ها به سمت چهره‌ها، افراد نامی و به اصطلاح سلبریتی جلب می‌شود. این دولت نشان داد که می‌توان فعالیت‌ها و امور فرهنگی و هنری را با بدنه اصحاب فرهنگ و هنر پیش برد و الزامی ندارد که برای دیده شدن یا اثربخش بودن کارها حتما به سراغ سلبریتی‌ها رفت.
فروزانفر با اشاره به مردمی سازی فرهنگ و هنر در دولت سیزدهم، عنوان کرد: هنوز یادمان نرفته در بعضی فعالیت‌های فرهنگی هنری دیگر مجوزی برای موسسات صادر نمی‌شد و یا صدور مجوز به صورت دستی و با زحمت صورت می‌گرفت. اتفاق خوبی که در این دولت و به واسطه پیگیری‌های شهید رئیسی افتاد این بود که سامانه ملی مجوزها راه اندازی شد. امروز اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند با مراجعه به سایت و ثبت درخواست و انجام مراحل بعدی در غالب تاسیس یک موسسه جدید یا فعال سازی موسسه‌ای که از پیش داشتند فعالیت‌های فرهنگی هنری خود را به صورت قانونی و در یک مسیر حرفه‌ای دنبال کنند.
شهید رئیسی اقتضائات را می‌شناختند
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران در توصیف مشی شهید رئیسی در خصوص مسائل فرهنگی هنری، اظهار داشت: آنچه از شیوه مواجهه شهید رئیسی عزیز با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در ذهن ما شکل گرفته، این است که تعامل ایشان با هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه متناسب و بر پایه اقتضائات فضای فرهنگ و هنر تنظیم می‌شد. از آنجایی که عمده فعالیت‌های شهید رئیسی تا پیش از قرار گرفتن در منصب ریاست جمهوری در حوزه‌هایی غیر از حوزه فرهنگ و هنر بوده، وجهه فرهنگی ایشان نمود زیادی نداشت و کمرنگ بود، اما بعد از اینکه در این جایگاه قرار گرفتند انگار سال ها بود که در این حوزه فعالیت کرده بودند. ایشان در عین حال که نگاه جامعی داشتند و آزادی عمل بیشتری به هنرمندان می‌دادند، اقتضائات را هم می‌شناختند، هر جا اقتضاء داشت امور را تسهیل می‌کردند و هر جا لازم بود محکم می‌ایستادند.
ورود نسل جوان باانگیزه به عرصه فرهنگ و هنر
علی فروزانفر با بیان اینکه حمایت شهید رئیسی در اوج اتفاقات و ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ از جشنواره فجر سبب اجرای موفق این جشنواره شد، بیان کرد: اگر حمایت‌های ایشان نبود شاید اتفاقات ناگواری در حوزه فرهنگ و هنر رخ می‌داد اما نگاهی به جشنواره فجر آن سال نشان می‌دهد، چه بسا جشنواره  فجر سال ۱۴۰۱ با آن حواشی که برایش پیش آمد باز هم قابل مقایسه با جشنواره‌های سال‌های قبل و سال بعدش است. کارها و آثار قابل دفاعی در این جشنواره ارائه شد. حمایت شهید رئیسی از اصحاب فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۱ سبب شد تا انحصار شکسته شود و نسل جدیدی از هنرمندان جوان و با انگیزه کشور به میدان بیایند و دیده شوند.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در خصوص هنرمندان متعهد و انقلابی گفت: هنرمندان متعهد همیشه در ادوار مختلف اتفاقات و مسائل جامعه را رصد کرده و نگاهی اصلاحی به وقایع داشتند. این پدیده در انقلاب اسلامی رشد بیشتری هم داشته است. هنرمند متعهد انقلابی هنرمندی است که متعهد به خانواده، اخلاق، دین، آیین و صلاح جامعه و معترض در برابر فساد، خطا و انحرافات است.
انتظار اهالی فرهنگ و هنر از دولت آینده سعه‌ صدر و آزادی عمل بیشتر است
علی فروزانفر پیرامون انتظارات اصحاب فرهنگ و هنر از دولت آینده، اظهار داشت: علی القاعده اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه انتظار دارند دولت آینده، تحول و رشد فعالیت‌های فرهنگی هنری که در این دولت شروع شده، ادامه پیدا کند. به جرات می‌توان گفت در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی در عرصه فرهنگ و هنر رخ داده اما نمی‌توان به این حد راضی بود و این مسیر تحولی که آغاز شده باید ادامه پیدا کند. دولت آینده باید از تولی‌گری در عرصه فرهنگ و هنر فاصله بگیرد. دولت آینده و به طور کلی همه دولت‌ها باید تا حد امکان همه کارها و فعالیت‌های فرهنگی هنری را به موسسات، انجمن‌ها، آموزشگاه‌ها و کانون‌ها واگذار کنند. انتظار دیگری که اصحاب فرهنگ و هنر از دولت آینده دارند این است که فعالیت‌های هنری که در چارچوب قانون، عرف و اخلاق صورت می‌گیرد، محدود نشود. هنرمندان بتوانند به راحتی نظر و انتقاد خود را مطرح کنند. تصورم این است که آقای رئیسی یا تنها رئیس جمهور یا جزء معدود رئیس جمهورهایی بودند که مقابل توهین‌ها، نقدها و اجحاف‌هایی که در حقشان می‌شد از هیچ نشریه یا اصحاب رسانه‌ای شکایت نکردند و هیچ شخصی را به خاطر نقد یا حتی توهین به ایشان زندانی نشد، انتظار این است که دولت آینده هم این سعه صدر را داشته باشد.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در پایان این گفت وگو با اشاره به حضور گسترده اهالی فرهنگ و هنر از انتخابات پیش رو، عنوان کرد: اگر کاندیداهای محترم در همین چارچوب مشی و نحوه تعامل خود را با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تبیین کنند، مطمئنا اصحاب فرهنگ و هنر هم با آنها تعامل و ارتباط بیشتری خواهند داشت. همچنان که امروز احساس امید به آینده در فضای انتخاباتی کشور دیده می‌شود و همه منتظر اتفاقات بهتری در دولت چهاردهم هستند، اصحاب فرهنگ و هنر هم به مانند انتخابات‌های گذشته پای کار هستند و همکاران و عموم جامعه را به واسطه اعتباری که دارند به شرکت در انتخابات ترغیب خواهند کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه