روزنامه کائنات
4

گزارش ویژه

۱۴۰۳ پنج شنبه ۷ تير - شماره 4622

در گفت‌وگو با مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ مطرح شد

دولت سیزدهم برای رسانه‌ها چه کرد؟

 توجه دولت سیزدهم به رسانه‌ها، محدود به نشست‌ها نمی‌شد و زمانی که به کارنامه ۳ ساله آن نگاهی می‌اندازیم، شاهدیم که این امر در عمل نیز اثبات شده و افزایش ظرفیت مسکن خبرنگاران، رشد چشمگیر بیمه خبرنگاران، راه‌اندازی دوباره جشنواره و نمایشگاه مطبوعات و... از جمله اقدامات موثر دولت در این حوزه است.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مقاطع مختلف مسئولیت خود از جمله تولیت آستان قدس رضوی، ریاست قوه قضائیه و قوه مجریه در ارتباط مستمر با خبرنگاران، سردبیران و مدیران مسئول رسانه‌ها بود و علاوه بر شرکت در نشست‌ها خبری، چندین بار با رسانه‌ای‌ها دیدار کرد و شنونده نظرات و انتقادها و پیشنهادهای آن‌ها شد.
رئیس‌جمهور شهید چندین نشست هم‌اندیشی با مدیران و اصحاب رسانه داشت که از میان آن‌ها می‌توان به مراسم شامگاه بیست‌ویکم فروردین ۱۴۰۱ و همچنین دیدار بیست‌وچهارم اسفند ماه ۱۴۰۲ اشاره کرد؛ از سویی شهید رئیسی سه‌شنبه هفدهم مرداد ۱۴۰۲ هم‌زمان با روز خبرنگار، در آئین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران شرکت کرد و یک روز پیش از این مراسم نیز در سازمان صدا و سیما حضور یافت و به دیدار کارکنان معاونت صدا در ساختمان شهدای رادیو رفت.
البته که توجه شهید آیت‌الله رئیسی به موضوع رسانه‌ها و خبرنگاران، محدود به این نشست‌ها و دیدارها نشد و زمانی که به کارنامه ۳ ساله دولت سیزدهم نگاهی می‌اندازیم، شاهدیم که این امر در عمل نیز به خوبی اثبات شده و بر این اساس افزایش ظرفیت مسکن خبرنگاران از ۱۲ هزار نفر به ۲۴ هزار نفر، رشد ۹۷ درصدی بیمه خبرنگاران، افزایش ۳۰۰ درصدی وام قرض‌الحسنه هنرمندان (از جمله خبرنگاران) و… از جمله اقدامات ملموس دولت سیزدهم در این حوزه است.
توجه شهید رئیسی به رسانه‌ها؛
از تولیت آستان قدس
تا سکان‌داری دولت سیزدهم
بر همین اساس ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاهی به ایام حضور و فعالیت رئیس‌جمهور شهید در آستان قدس رضوی اظهار می‌کند: شهید ابراهیم رئیسی همیشه در آستان قدس رضوی می‌گفت که روزنامه آستان باید انعکاس دهنده ضعف‌های سیستم باشد و این نگاه به گونه‌ای بود که ما یک صفحه از روزنامه را به اسم صفحه آستان و مختص اخبار آن قرار دادیم؛ همچنین ستونی را برای انتقادهای مردمی گذاشتیم تا مردم بتوانند نقدهای خود را بیان و ارسال کنند.
وی ادامه می‌دهد: شهید آیت‌الله رئیسی زمانی که در قوه قضائیه مشغول به فعالیت بود به ما گفت اگر انتقادی در رسانه‌ها می‌بینید حتماً پیگیری و نتیجه آن را در رسانه اعلام کنید.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اتفاقات خوب رقم خورده در وزارت ارشاد تصریح می‌کند: در دولت سیزدهم چتر حمایتی در حوزه اصحاب رسانه تغییرات چشمگیری یافت به طوری که در ابتدای تشکیل دولت اضافه بر بودجه وزارت ارشاد، ۵۰۰ میلیارد تومان در صندوق اعتباری هنر که مختص حمایت از هنرمندان، خبرنگاران، نویسندگان و… است قرار گرفت تا امکانات و تسهیلات به اعضای اصحاب رسانه که در آن ایام در صندوق اعتباری هنر عضو بودند داده شود.
پیش از دولت سیزدهم تعداد خبرنگاران عضو صندوق اعتباری هنر حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر بود اما اکنون این رقم به حدود ۱۲ هزار نفر رسیده است.
شمسایی تاکید می‌کند: پیش از دولت سیزدهم تعداد خبرنگاران عضو در صندوق اعتباری هنر حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر بود اما اکنون این رقم به حدود ۱۲ هزار نفر رسیده است، یعنی خبرنگاران عضو صندوق هنر حدود ۳ برابر شده‌اند که این افراد می‌توانند از تسهیلاتی همچون بیمه تکمیلی برخوردار شوند، همچنین خبرنگاران حق التحریری که رسانه‌هایشان بیمه‌شان نمی‌کنند می‌توانند بیمه خود را آنجا رد کنند.
وی عنوان می‌کند: در سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور تصویب کرده و به ما ارز با قیمت ۴۲۰۰ دادند که توانستیم کاغذ مطبوعات را با قیمت ترجیحی در اختیار مطبوعات قرار دهیم؛ برای مثال کاغذ روزنامه در بازار آزاد کیلویی ۳۵ هزار تومان بود اما کاغذ حمایتی ما کیلویی ۸۰۰۰ تومان، یعنی یک چهارم قیمت بازار آزاد بود.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ۲ سال در ستاد دولت با حضور مدیران مسئول رسانه‌ها افطار داشتیم، می‌گوید: رئیس‌جمهور در انتهای تمام جلسات و سفرهای استانی خود حتماً نشست خبری با خبرنگاران محلی آن استان (نه خبرنگارانی که از تهران آمده باشند) برگزار می‌کرد، همچنین در ۱۷ مرداد سال گذشته رئیس جمهور در اختتامیه جشنواره رسانه‌ها که روز خبرنگار و جشن روز خبرنگار بود و در جمع اصحاب رسانه حاضر شده و هدیه ویژه‌ای را به همه اصحاب رسانه حاضر و کسانی که از اعضای سامانه جامع رسانه کشور بودند، تقدیم کرد.
وقتی رئیس‌جمهور دور تیتر روزنامه‌ها خط می‌کشید!
شمسایی با بیان اینکه رئیس‌جمهور هر روز مطالب انتقادی و یا اشکالاتی که در روزنامه‌ها به دولت وارد می‌کردند را مشاهده و دور تیتر آن را خط می‌کشید و به وزیر مربوطه ارجاع می‌داد تا به موضوع بیان شده توجه شود، اظهار می‌کند: در این سال‌ها به روزنامه‌ها میزان بالایی حجم جوابیه داشتیم و این فرآیند طوری بود که برخی رسانه‌ها به این کار کنایه زدند و گفتند: «دولت سیزدهم دولت جوابیه است» در حالی که اسم این کار نقد ناپذیری و کم طاقتی دولت نیست بلکه به معنای آن است که دولت صدای رسانه را شنیده و نقد رسانه برای آن با اهمیت بوده که پاسخگو است؛ اتفاقاً این فرآیند کار خوبی است چرا که به مرجعیت رسانه ما کمک می‌کند و باعث می‌شود رسانه‌های ما ببیند حرفشان از سوی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و هیئت دولت شنیده می‌شود و اهمیت دارد؛ از طرفی این احترام به رسانه و مخاطبین آن رسانه که مردم باشند و همچنین تاکید بر مرجعیت رسانه از سوی رسانه‌های داخلی است.
وی با اشاره به اینکه در طول فعالیت دولت سیزدهم چند اتفاق خوب که در این سال‌ها تعطیل شده بود، مجدد آغاز به فعالیت کرد، ادامه می‌دهد: در سال گذشته جشنواره مطبوعات بعد از ۱۰ سال با حضور رئیس جمهور برگزار شد، همچنین نمایشگاه رسانه‌های ایران که از سال ۹۶ به دلایلی چون کرونا، تغییر معاونت‌های مطبوعاتی وقت و مواردی از این دست تعطیل شده بود پس از وقفه ۶ ساله در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد.
احیای تمام رویدادهای حوزه رسانه، از اولویت‌های دولت سیزدهم در این حوزه بود.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تصمیم داشتیم تمام رویدادهای حوزه رسانه در این دولت احیا شود، تصریح می‌کند: تا سال ۹۶ هر سال زمان برگزاری نمایشگاه در آبان ماه بود اما سال قبل به خاطر اینکه در آستانه انتخابات مجلس قرار داشتیم و می‌خواستیم شور و نشاطی به انتخابات مجلس داده شود، نمایشگاه را در بهمن ماه برگزار کردیم، که به امید خدا این فرآیند ادامه خواهد داشت.
شمسایی با بیان اینکه رویدادهای زیادی بود که معاونت مطبوعاتی در دولت سیزدهم انجام داد و این فرایند کار و سیاستی است که خود رئیس فقید دولت به ما می‌گفت انجام دهیم و الحمدلله اتفاق افتاد، یادآور می‌شود: امسال و سال قبل در سالروز کیومرث صابری فومنی ملقب به گل آقا جایزه طنز پهلو را با هدف گردهمایی طنز پردازان برگزار کردیم؛ به یاد مرحوم رضا مقدسی روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی جایزه قلم مقدس را در ایام دهه فجر اهدا کردیم همچنین جایزه مریم روزنامه نگار زن برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه