روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۴ تير - شماره 4620

تنش بین حزب الله لبنان و اسرائیل امنیت منطقه را تهدید می کند

 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین الملل گفت: شدت گرفتن تنش سیاسی نظامی حزب الله و اسرائیل می‌تواند شرایط و متغیرهای جدیدی را در معادلات سیاسی و نظامی منطقه ایجاد کند که بسیار مخاطره آمیز است و امنیت منطقه را تهدید می کند.
مرتضی مکی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص حمله احتمالی اسرائیل به لبنان و تبعات گسترش درگیری در اراضی اشغالی و لبنان و توسعه آن به منطقه گفت:  با توجه به اینکه آمریکا در طی هفته‌های اخیر فشار کمتری به رژیم صهیونیستی وارد کرده به نظر می رسد نتانیاهو به گسترش جنگ و کشیدن دامنه جنگ حتی به لبنان فکر می کند چرا که آمریکایی های هفته ها و ماه های گذشته فشار بیشتری بر اسرائیل برای توقف جنگ و آتش بس وارد می کردند تا به گونه ای بتوانند اسرائیل را وادار کنند نیروهای خود را از رفح خارج کند.
وی در این باره خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها دست اسرائیلی‌ها را برای تداوم جنایت در غزه باز گذاشته‌اند و گفته می‌شود اسرائیل عملیات سومی را برای حمله به رفح مد نظر قرار داده است.
مرتضی مکی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین الملل تصریح نمود: از طرف دیگر تشدید تنش در مرزهای فلسطین شمالی با لبنان فضای بسیار نگران کننده‌ای ایجاد کرده است. اقداماتی که حزب الله علیه اسرائیل اعلام کرده و گفته شده است اگر اسرائیل از پایگاه‌های هوایی قبرس برای حمله به خاک لبنان  استفاده کند با قبرس نیز برخورد شدیدی صورت می گیرد مسائل را پیچیده کرده است چرا که لبنان حق دفاع از خود را در برابر همه مهاجمان دارد.
وی در این باره به سخنان دبیر کل حزب الله لبنان اشاره کرد و گفت:شیخ حسن نصرالله نیز به این موضوع واکنش نشان داد و اسرائیل و سایر کشورهایی که حامی اسرائیل در حمله به لبنان باشد را به صورت شدید الحنی مورد خطاب قرار داد.
مرتضی مکی خاطر نشان کرد: آنچه تا کنون گفته شده نشان می دهد شرایط سیاسی نظامی در شمال فلسطین اشغالی و لبنان بسیار پرتنش است؛ لذا به نظر نمی‌رسد در شرایطی که نتانیاهو در غزه گرفتار است بخواهد در موقعیت فعلی اقدامی فراتر از حملات هوایی به مواضع حزب الله انجام دهد اما با توجه به   شدت گرفتن تنش در غزه و اینکه نتانیاهو تا حدودی از پشتیبانی آمریکا و اروپایی‌ها اطمینان پیدا کرده دور از ذهن نیست که بخواهد اقدامات جدیدی در شمال فلسطین اشغالی و لبنان انجام دهد.
کارشناس و تحلیلگر امور بین الملل یاداور شد: همه چیز فعلاً در مرحله گمانه زنی است اما شدت گرفتن تنش سیاسی نظامی حزب الله و اسرائیل می‌تواند شرایط و متغیرهای جدیدی را در معادلات سیاسی و نظامی منطقه ایجاد کند که بسیار مخاطره آمیز است و امنیت منطقه را تهدید می کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه