روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ خرداد - شماره 4617

مومنی کارشناس بین الملل در گفت و گو با کائنات

توسعه ارتباطات ارمنستان با غرب به نفع ایران نیست


 کارشناس مسائل منطقه و بین الملل گفت: به دلیل اینکه روسیه درگیر جنگ اوکراین است و همزمان نمی تواند در ارمنستان ماجراجویی کند به این خاطر به نظر می رسد ارمنستان در حال دورشدن از روسیه و نزدیک شدن به اروپا و دنیای غرب است.
میر قاسم مومنی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفت و گو با کائنات در خصوص چرایی خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی گفت: روابط ارمنستان و روسیه همواره روابط عمیقی بوده است به گونه ای که بعد از فروپاشی روسیه، ارمنستان تنها کشوری بود که همچنان با شوروی سابق در بسیاری از مسائل همکاری می کرد و روسیه در این کشور پایگاه‌های متعددی داشت.
وی در این باره یادآور شد: با آغاز جنگ قره باغ در سال ۲۰۲۰ آن زمان بود که آذربایجان شهرهای مختلف ارمنستان را بمباران کرد و توانست بخش هایی از قره باغ را آزاد کند با اینکه ارمنستان تحت بمباران آذربایجان قرار گرفت اما روس ها کمکی به ارمنستان نکردند؛ حتی ارمنی ها بر کارشکنی روس ها نیز تاکید کردند.
وی در این باره بیان داشت: با اینکه ارمنستان امیدوار به حمایت ارتش روسیه بود و روسیه در ایروان پایگاه های زیادی داشت اما ارمنستان به یک باره پشت خود را خالی دید به همین خاطر ارمنستان شکست خورد و تلفات سنگینی داد ضمن اینکه در نهایت قره باغ را از دست داد.
میرقاسم مومنی درخصوص چرایی خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی گفت: با اینکه کشورهای دیگری مثل بلاروس، روسیه،تاجیکستان و ازبکستان عضو پیمان امنیت جمعی هستند اما این کشورها تا کنون از ارمنستان دفاع نکرده اند، به این خاطر پاشینیان معتقد است در پیمان بیخودی مانده، چرا که در مواقع خطیر از ارمنستان دفاع نمی شود.
وی در این باره بیان داشت: رئیس جمهور ارمنستان معتقد است وقتی کشورهای عضو پیمان از ما در برابر حملات آذربایجان حمایت لازم را به عمل نمی آورند دلیلی بر باقی ماندن دراین پیمان نیست و دیگر وجود این پیمان معنی ندارد.
میر قاسم مومنی کارشناس و تحلیلگر مسائل اوراسیا یادآور شد: به دلایل یاد شده ارمنستان معتقد است روسیه باید از این کشور خارج شود. در واقع می توان گفت به نظر می رسد ارمنستان به دنبال اعلام استقلال کامل خود است و تمایلی ندارد که روسیه در مسائل این کشور دخالت کند.
مومنی یادآور شد: به نظر می رسد اوکراین و مسئله قفقاز فرصتی شد که آمریکایی‌ها به این بهانه روس‌ها را از قفقاز بیرون کنند؛ ضمن اینکه نیروهای صلحبان ترکیه از قره باغ و ارمنستان خارج شدند بنابراین ارمنستان باعث شده اروپایی‌ها به نتایج خود علیه روسیه برسند یعنی به دنبال تضعیف روسیه باشند.
میر قاسم مومنی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: به دلیل اینکه روسیه درگیر جنگ اوکراین است و همزمان نمی تواند در ارمنستان ماجراجویی کند به این خاطر به نظر می رسد ارمنستان در حال دورشدن از روسیه و نزدیک شدن به اروپا و دنیای غرب است که البته به دلیل مسائل مهم در گذرگاه زنگزور نزدیکی ارمنستان با دنیای غرب وآمریکا به نفع ایران نیست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه