روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ خرداد - شماره 4617

رکود ادامه دار بازارهای ارز و سکه

گرفتاری دلالان در سودای بازی‌های رمزارز‌ی


 این روزها بازار ارز، سکه و طلا در رکود است و کمتر معامله‌ای انجام می‌شود؛ معامله‌گران می‌گویند بازار به خاطر انتخابات به رکود رفته و با تعطیلی بازارهای ارز همسایه به دلیل عید قربان، آخرین پازل رکود بازار هم چیده شد.
در این شرایط بازار قیمت دلار تهران در آستانه ورود به کانال ۵۷ هزار تومان است و سکه هم کانال ۴۰ میلیون را از دست داد، اما قیمت طلای آبشده برخلاف سایر بازارها رشد کرده است.
در مجموع بازار ارز و سکه این روزها نوسان جزئی دارند و بی‌رمق دنبال می‌شوند. البته معامله‌گران معتقدند این رکود فقط مختص بازار ارز و سکه نیست و در سایر بازارها مثل بورس و خودرو هم این اتفاق افتاده است.
دلار در آستانه ورود به کانال پایین‌تر
قیمت دلار تهران در روزهای ابتدایی هفته جاری در حوالی ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خودش پایان داد. بررسی تکنیکی دلار نشان می‌دهد که محدوده ۵۸ هزار و 100 تومان حمایتی است که اگر حفظ شود می‌تواند مانع از اصلاح بیشتر دلار شود محدوده 59 هزار تومان هم مقاومت پیش روی دلار آمریکا است.
یکسری اخبار با منبع محرمانه‌های ارزی در بازار وجود دارد که هر روز مدعی است بازارساز از امروز تزریق سنگین دارد. این خبر نزدیک به سه هفته است که به بازار می‌رسد و کم کم به جای سیگنال مثبت، سیگنال منفی می‌دهد.
گروهی از معامله‌گران نسبت به اینکه این خبر هر روز تکرار می‌شود و قیمت دلار پایین نمی‌رود این سیگنال را دریافت می‌کنند با تزریق سنگین نهایتا قیمت را توانسته‌اند نگه دارند و این تزریق نتوانسته قیمت را پایین ببرد. از نگاه این دسته تا تزریق تمام شود قیمت‌ها هیجانی می‌شود.
تتر بازهم زیر قیمت دلار
قیمت تتر که در روز شنبه کانال ۵۹ هزار تومان را از دست داده بود به کف حمایتی ۵۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. قیمت تتر در روز یکشنبه از این ناحیه حمایت شد و تا ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان بالا آمد. قیمت تتر نسبت به آخرین قیمت دلار هرات دوباره به زیر این نرخ رفته است.  تحلیل وضعیت کف بازار نشان می‌دهد که در صورت از دست رفتن این محدوده برای تتر، جناح کاهشی در معاملات تقویت می‌شود.
سکه وارد کانال ۳۹ میلیونی شد
قیمت سکه هم با افت کانال ۴۰ میلیون را از دست داد و در ۳۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بسته شد. این دومین بار در سال۱۴۰۳ است که قیمت سکه به کانال ۳۹ میلیونی می‌افتد، آخرین بار قیمت سکه در ۵ خرداد تا ۳۹میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پایین رفته و از آن نقطه برگشته است.
به عقیده معامله‌گران بازار سکه در این ناحیه حمایت مهمی دارد که اجازه کاهش بیشتر را تا الان نداده است.
افزایش تقاضا دلیل رشد قیمت طلای آبشده
در حالیکه بازار جهانی تعطیل است طلای آب‌شده به حرکت خلاف جهت خود با دلار تهران ادامه داد. امروز تنها طلای آب شده افزایشی بود و حتی نیم سکه و ربع سکه هم کاهش یافت.
حباب نیم سکه در محدوده ۴۰ درصد قرار دارد، حباب نیم سکه از ابتدای خرداد در این محدوده قرار نگرفته بود.
قیمت طلای آبشده در روز یکشنبه افزایش جزئی داشت و برخلاف سایر بازارها عمل کرد. طلای آبشده در میانه‌های کانال ۱۴ میلیون نوسان داد و بیشتر میل به صعود داشت.
به نظر می‌رسد افزایش تقاضا در بازار طلای دست دوم دلیل رشد قیمت‌ها در این بازار بوده است. به عقیده تحلیل‌گران فنی بازار طلای آبشده الگوی مثلث را از بالا شکسته و در روز دوشنبه در حال تشکیل الگوی مستطیل خواهد بود. اگر این الگو هم از بالا شکسته شود قیمت طلا می‌تواند به سمت مقاومت حرکت کند، در غیر این صورت بازار همچنان در حالت رنج خواهد بود و بین ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان نوسان می‌زند.
بازی‌های رمز ارزی جایگزین معاملات واقعی
با این شرایط رکود در بازارها، حال و هوای بازار اینطور است که انگار معامله‌گران نشسته‌اند و بازی‌های رمزارزی انجام می‌دهند.
همستر که از چندی پیش مطرح شد و جدیدا بازی‌های تازه‌ای اضافه شدند که هرکسی به آورده بازی خودش امیدوار است. درواقع بازار داخلی خبری نیست و معامله‌گران مشغول بازی هستند.
پول حقیقی از صندوق طلا خارج شد
غالبا در آستانه تعطیلات ارزش معاملات و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت رشد می‌کند. خروج پول حقیقی از بازار سهام سه روز است که در کانال ۴۰۰ هزار میلیارد تومان قرار دارد‌. اما آنچه معاملات روز جاری را متفاوت از سایر روزها کرده است خروج پول حقیقی از صندوق‌های طلا است. امروز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پول حقیقی از صندوق‌های طلا خارج شد. این اولین بار از تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه است که پول حقیقی از صندوق‌های طلا خارج می‌شود. از ابتدای سال جاری تاکنون صندوق‌های طلا شش روز خروج پول حقیقی را ثبت کرده‌اند و در مابقی روزها فقط ورود پول حقیقی ثبت کرده‌اند.
راهکار بازارساز برای کنترل بازار ارز
کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بازار ارز و سکه در شرایط رکودی بوده و معامله‌گران به دلیل انتخابات دست از معامله کشیده‌اند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بازارساز با تقویت انتشار اخبار مربوط به تزریق در حال کنترل بازار دلار و سکه است تا تکلیف انتخابات مشخص شود. البته باید گفت ممکن است این خبردرمانی، در میان مدت نتیجه عکس بدهد.
وی افزود: بازار طلای آبشده اما این روزها مورد توجه بیشتر معامله‌گران قرار گرفته و آنها در حال تبدیل دارایی خود به این دارایی هستند؛ افزایش قیمت طلای آبشده در روزهای گذشته تایید‌کننده این ادعا است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه