روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد - شماره 4615

کارشناس مسائل روسیه در گفت و گو با کائنات

کارشکنی در توسعه روابط ایران و روسیه بسیار زیاد است


  کارشناس و تحلیلگر مسائل روسیه گفت: نیاز نیست معاون فلان مسوول چند روز بعد از شهادت شهید رئیسی به یکی از استانه های فرعی روسیه برود و هیئتی را با خود همراه کند بدون اینکه دستاورد اقتصادی برای کشور داشته باشد.
روح اله مدبر کارشناس و تحلیلگر مسائل روسیه در گفت و گو با کائنات در پاسخ به این پرسش که علی رغم همکاری های مختلف ایران و روسیه چرا شاهد رونق محسوسی در تجارت خارجی با این کشور نیستیم، گفت: پرواضح مشخص و مشهود است که جریانی درکشور مایل به توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با روسیه نیست، ضمن اینکه این جریان تلاش می کند تا دائما بین ایران و روسیه چالش ایجاد شود تا مبادا روابط ایران وروسیه به راهبردی ترین شکل ممکن روابط منتهی شود.
وی در این باره یادآور شد: به عنوان مثال با نگاهی به بیانیه گروه ۷  که محور اصلی آن متوجه ایران و روسیه است متوجه می شویم هر چند در لفافه تلاش کرده اند تا این بیانیه را بیشتر به سمت و سوی ارسال تسلیحات نظامی از ایران به روسیه و.. ربط دهند اما در واقع این بهانه است و ظاهرسازی برای اهداف بزرگتر که اقتصادی است.
وی دراین باره توضیح بیشتری داد و گفت: تحریم روسیه از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و اینکه در حال حاضر برای همه جهان محرز شده که تخاصم روسیه با آمریکا قطعی و وارد فازهای جدی شده، لذا چون روس ها به دنبال شریک جدیدی مثل ایران هستند که موقعیت ویژه ای درجهان دارد دشمنان نگران هستند ایران و روسیه روابط قوی تری داشته باشند.
روح الله مدبر کارشناس و تحلیلگر روسیه گفت: اینکه روسیه ایران را وارد اتحادیه های اقتصادی و همکاری مثل بریکس، شانگهای می کند و در چهار ماه آینده روند عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا به عنوان عضو اصلی هم مورد بررسی قرار می گیرد یعنی علاوه بر همکاری های اقتصادی، همکاری های امنیتی نیز در دستور کار قرار می گیرد غربی ها ودشمنان ایران و روسیه نگران توسعه روابط ما هستند به این خاطر دنبال حاشیه‌سازی هستند تا مانع تقویت روابط ایران و روسیه شوند.
کارشناس و تحلیلگر مسائل روسیه گفت: دشمنان اعم از داخلی و خارجی تلاش می کنند تا مانع تمرکز ما در دو بعد شوند، رسانه و سیاست داخلی. در بعد رسانه تلاش می کنند تا به گونه ای کار کنند که منافع روابط ایران و روسیه مشخص و آشکار نشود و در بعد سیاست داخلی نیز بیشتر روی مانورهای تبلیغاتی تا اجرایی واقعی کار می کنند.
کارشناس و تحلیلگر مسائل روسیه یادآور شد: امروز ما نیاز به کار تبلیغاتی برای همکاری های اقتصادی و تجاری با روسیه نداریم. یعنی نیاز نیست معاون فلان مسوول چند روز بعد از شهادت شهید رئیسی به یکی از استانه های فرعی روسیه برود و هیئتی را با خود همراه کند بدون اینکه دستاورد اقتصادی برای کشور داشته باشد.
روح اله مدبر خاطر نشان کرد: این سفرها وقتی دستاوردی ندارد غیر از تحمیل هزینه به بیت المال چه عایدی برای کشور دارد؟ متاسفانه مسوولین ذی ربط و نهادهای نظارتی نیز هیچگاه این مسوولین را مورد خطاب و سوال قرار نمی دهند که دستاورد و ماحصل این سفرها چه بوده است؟
وی در این باره گفت: طرف های روسی همواره این موضوع را بیان می کنند که جلسات و دیدارهای زیادی با ایرانیان داریم اما نتیجه خاصی به لحاظ توسعه تجارت خارجی ندارد. این موضوع نشان می دهد متاسفانه همچنان گرفتار ظواهر و مانورهای تبلیغاتی هستیم و به عمق کار فکر نمی‌کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه