روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۲ خرداد - شماره 4612

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد؛

تراز دریاچه ارومیه بالا آمده است

مجوز مشروط برای عبور آزادراه شهید شوشتری از پارک سرخه حصار


  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: مجوز عبور آزادراه شهید شوشتری از پارک سرخه حصار را به شرط حفظ زیستگاه می‌دهیم و بر آن نظارت دقیق می‌کنیم.
علی سلاجقه روز گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی در زمینه آخرین وضعیت ارزیابی زیست‌محیطی عبور آزادراه شهید شوشتری از داخل پارک ملی سرخه حصار، اظهار کرد: اگر نسبت سود به هزینه را بررسی کنیم، خیلی از مسایل حل می‌شود. نسبت سود به هزینه باید بالاتر از یک باشد. زمانی که گشودن یک مسیر جدید باعث کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آسیب‌های روحی و ... شود نباید بن‌بست ایجاد کنیم.
وی با اشاره به بازدید از منطقه به همراه شهردار تهران گفت: پس از بازدید بدین نتیجه رسیدیم که این گره باید حل شود و سناریوهای متعددی را پیشنهاد دادیم که از بین آن‌ها احداث تونل برای عبور از پارک سرخه حصار بهترین راه است.
سلاجقه تاکید کرد: مجوز عبور آزادراه شهید شوشتری از پارک سرخه حصار را به شرط حفظ زیستگاه می‌دهیم و بر آن نظارت دقیق می‌کنیم.
* تراز دریاچه ارومیه بالا آمده است
رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت دریاچه ارومیه با رد ادعای برخی افراد در فضای مجازی با تاکید بر اینکه دولت، دولت صادق الوعد است، گفت: خادم بزرگ ملت ایران، شهید رئیسی به ما یاد داد و در مکتب ایشان یاد گرفتیم که صادقانه با مردم حرف بزنیم، ما هیچگاه به مردم کشورمان دروغ نگفته ایم.
وی تاکید کرد : زمانی که دریاچه شرایط بارندگی سابق را نداشت بحث احیا پیش آمد، ولی اینکه دریاچه ارومیه را از دید مدیریتی قیاس کنیم، در دوره‌ای فقط دعا می شد باد و باران بیاید و به وظایف مدیریتی عمل نمی‌شد اما در رابطه با دریاچه ارومیه این دولت پای کار آمد و به وظایف خودش عمل کرد. هم توکل به خدا کرد و هم از ظرفیتی دانشی و مدیریتی استفاده کرد.  سلاجقه با بیان اینکه جدول حق آبه ها را تهیه کرده بودیم اما دولت ها تا پیش از دولت سیزدهم آن را اجرا نمی کردند اضافه کرد که در بحث دریاچه ارومیه آیت الله رئیسی میدانی ورود کردند، وزارت نیرو پای کار آمد و ... در نهایت هم بخاطر کار اجرایی و خوشبختانه به دلیل بارش رحمت الهی، تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال پیش در شرایط بسیار بهتری است.
به گفته وی، تبخیر جزء ذات محیط زیستی است، حتی در اقیانوس ها هم زمانی که تبخیر رخ می دهد تراز آب کم می شود، در دریاچه ارومیه نیز به همین صورت است.
* سعی کردیم حصارهای بین مردم و محیط زیست را حذف کنیم
وی تاکید کرد که مسایل علمی و محیط زیستی را به درستی تبیین کنید و آن را با احساسات مردم گره نزنید.
سلاجقه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه محیط زیست را باید مردم مدیریت کنند، گفت: سعی کردیم حصارهای بین مردم و محیط زیست را حذف کنیم.
وی با اشاره به جلب مشارکت مردم در محیط زیست به حفاظت مشارکتی در محیط زیست طبیعی اشاره کرد که طی آن مردم در حفاظت و مدیریت و ارتقای محیط زیست مشارکت می کنند. سلاجقه با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی و آموزش زیرساخت اصلی حفظ محیط زیست است، گفت که در حوزه آموزش کارهای اساسی انجام شد و به بنیادها و بنیان هایی که باید تغییر می کرد ورود کردیم. معاون رییس جمهور همچنین با بیان اینکه رئیس دولت سیزدهم به مسئله محیط زیست اعتقاد داشتند و شعار نمیدادند گفت: این اندیشه که توسعه فرع بر محیط زیست است بعنوان یک راهبرد در دستورالعمل‌ها مورد توجه قرار داشت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه