روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲ اسفند - شماره 4552

محمد جواد پاینده کارشناس ارتباطات و رسانه در گفت و گو با کائنات

معضل امروز جامعه، تقلید و دنباله روی از رسانه های غیر رسمی است

   کارشناس رسانه و ارتباطات گفت: مردم باید به این موضوع بیاندیشند که یک ورزشکار را فقط به خاطر جاذبه ورزشی و یک فوتبالیست را فقط به خاطر کیفیت بازیش دنبال می کنند اما این بازیگر، فوتبالیست، هنرمند و خواننده نمی تواند به کارشناس اقتصادی، فناوری؛ خرید و فروش املاک و مهاجرت تبدیل شود.
محمد جواد پاینده کارشناس ارتباطات و رسانه در گفت و گو با کائنات به مناسبت برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه درخصوص رسالت مطبوعات و رسانه های رسمی درخصوص آگاهی رسانی به مردم دربرابر شبکه های مجازی وخطراتی که هجوم تبلیغات با خود به دنبال دارد، گفت: بی تردید آگاهی افزایی عامه مردم یکی از مهمترین وظیفه رسانه ها از جمله مطبوعات کشور به شمار می رود این وظیفه از سوی رسانه باید به درست ترین شکل ممکن انجام شود، به این معنا که رسانه ها باید نسبت به مسائل روز جامعه احساس تکلیف کنند و در مسیر روشنگری و مواجهه با بحرانها و چالش های جامعه خصوصا در فضای رسانه ای و فرهنگی تاثیرگذار باشند.
وی در این باره به اهمیت آگاهی رسانی درخصوص فضای مجازی و آنچه دراین فضا به عنوان اطلاعات واخبار منتشرمی شود، پرداخت و گفت: موضوع فضای مجازی تبلیغات بلاگرها سلبریتی ها و .. قطعا یکی از حوزه های اصلی تخصصی فعالیت رسانه هاست طبیعتا روزنامه نگاران، خبرنگاران، کارشناسان رسانه، سردبیران چهره ها و شخصیت های صاحب تجربه در این حوزه تا به امروز این چالش را درک کرده و ارزیابی درستی از آسیب های این فضا داشته اند، ضمن اینکه با افزایش استفاده مردم از شبکه های مجازی انتظار می رود کارشناسان در گفت و گوهای متعدد با رسانه های رسمی راهکاری برای این موضوع ارائه دهند تا به تکلیف آگاهی بخشی خود دراین موارد به خوبی و درستی عمل کرده باشند.
محمد جواد پاینده دراین باره توضیح داد و گفت: موضوع حائز اهمیتی که به راحتی نباید از آن گذشت تغییر فضای رسانه ای نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان است به این معنا که امروز هر فرد و بلاگری با هر گونه جذابیتی که درفضای مجازی توانسته دنبال کنندگانی داشته باشد  به نوعی صاحب رسانه ایی برای خود شده هر چند این موضوع هم تهدید است هم فرصت.
وی در این باره تصریح نمود: فرصت از این منظر که سطح اطلاع رسانی وآگاهی بخشی جامعه و تبادل اطلاعات به شکل چشمگیری که در تاریخ بشریت سابقه نداشته ارتقاء یافته و تهدید از این ناحیه که این موارد همگی از عمق تحلیل و شناخت لازم برخوردار نیستند چرا که فردی که پیجی زده و نقش رسانه را ایفا می کند وموفق به جذب مخاطب می شود قطعا نمی تواند در هر حوزه ای شناخت و تحلیل لازمی از مسائل مختلف ارائه دهد به این خاطر که شناختی از رسانه ندارد لذا نمی تواند درک درستی از شناخت، گزینش، تدوین و انتشار محتوایی که دررسانه منتشر می کند داشته باشد این موضوع یک تهدید جدی است که البته دولتها به صورت چکشی و به شکل سخت نمی توانند با آن مواجه شوند.
کارشناس ارتباطات گفت: به صورت برخورد قضایی قانونی و حاکمیتی نمی توان با این پدیده رو به رو شد چون بسیار گسترده است بنحوی که امروز با چند هزار بلاگر در کشور مواجه هستیم؛ از برترین سلبریتی ها وشاخص ترین آنها تا چند هزار بلاگر پرمخاطب، پس تنها راه حل فرهنگ سازی و آگاهی رسانی است یعنی اول به شکل گسترده تا جای ممکن چهره ها وفعالان فضای مجازی آگاه ومطلع شوند و بیشتر از ان مردم باید به این موضوع بیاندیشند که یک ورزشکار را فقط به خاطر جاذبه ورزشی و یک فوتبالیست را فقط به خاطر کیفیت بازیش دنبال می کند که البته تا اینجای کار ایرادی ندارد یا یک هنرمند را به خاطر کیفیت بازی در یک فیلم اما این بازیگر، فوتبالیست، هنرمند و خواننده نمی تواند به کارشناس اقتصادی، فناوری؛ خرید و فروش املاک و مهاجرت تبدیل شود یعنی قرار نیست مردم به توصیه بلاگرها و هنرمندان و سلبریتی ها در فضای مجازی عمل کنند.
وی در این باره گفت: به عنوان مثال قرار نیست چون کلیپ جالبی از فردی پحش شده و از شما خواسته گوشی موبایل را ازاین شرکت خاص تهیه کنید شما چشم بسته انجام دهید، بی تردید این مدل دنباله روی از سلبریتی ها در فضای مجازی معضل موجود ماست که باید رسانه ها روی آن مانور دهند و در این حوزه احساس مسوولیت کنند تا با اطلاع رسانی به مردم به وظیفه و رسالت خود عمل کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه