روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۸ بهمن - شماره 4544

همه آنچه از همکاری رجوی با ساواک باید بدانید

 دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، امروز سه‌شنبه هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۲ در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین‌ ناصری در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) به صورت علنی با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.
معمای آمریکایی
نماینده دادستان بیان کرد: آمریکایی‌ها که سازمان منافقین را تروریستی می‌دانستند بعد از اشغال عراق آن را غیرنظامی خواندند؛ موسسه رند نوشته است که این اقدام آمریکا یک معما بود!
نماینده دادستان گفت: گروهک منافقین از روز تاسیس مسلح بوده و ماهیت آن انجام اقدامات مسلحانه بوده است.در لوگوی این گروهک نیز تصویر اسلحه قرار دارد.
وی بیان کرد: موسسان این گروهک هیچگاه توسط امام خمینی (ره) تایید نشدند؛ و پس از انقلاب انبار‌های سلاح را تحویل ندادند. همچنین سلاح‌هایی که دست منافقین بوده دو منشأ دارد، یک سری قبل از انقلاب خریداری شده و بخشی دیگر از زاغه مهمات ارتش غارت شده بود. این گروهک به بهانه‌ی مبارزه با امپریالیسم شاخه نظامی تشکیل داد در حالی که بعد‌ها در دامن آمریکایی‌ها افتاد.
در ادامه نماینده دادستان گفت: توجیه تشکیل شاخه نظامی بود. پس از این امر آن‌ها شروع به جذب افراد و آموزش آن‌ها میکنند، این شاخه نظامی باید آمادگی داشته باشد که این آمادگی نیازمند برگزاری به رژه و مانور است؛ از همین رو رژه‌هایی را در سطح کشور به ویژه در تهران برگزار می کنند و با مردم درگیر می‌شوند.
وی افزود: مجاهدین در آن مقطع مدعی بودند که اکنون ما به سطحی از آمادگی رسیده‌ایم که می‌توانیم حکومت را در چند حرکت ساقط و قدرت را به دست بگیریم. از همین رو افراد خود را در سی‌ام خرداد به خیابان‌ها می‌آورند و کشتار و تخریب اموال مردم را رقم می‌زنند.
مجاهدین خلق از ابتدا سلاح به دست بودند
نماینده دادستان گفت: اولین مستند این موضوع نیز مجموعه اعلامیه‌های مجاهدین خلق ایران است که این مستندات بیانگر این است که آن‌ها از روز اول سلاح به دست بودند و جلوی خلع سلاح نیز می‌ایستند.
در ادامه یکی از وکلای شکات در جایگاه حاضر شد و گفت: در  سال ۵۰ مسعود رجوی با تعدادی از همکاران خود توسط ساواک دستگیر شد اما درنهایت رجوی به دلیل همکاری با ساواک از حکم اعدام رهایی پیدا کرد و حکم او به حبس ابد تقلیل یافت. رجوی در طول بازجویی تمامی گروه‌ها و اشخاص مبارز را لو داده و باعث شد در مسیر مبارزات اختلال ایجاد شود.
وی گفت: کاظم رجوی برادر مسعود که در آن سال‌ها مسئول دفتر رژیم پهلوی در ژنو بود،نقش قابل توجهی در تخفیف حکم سرکرده منافقین داشت!
قاضی در ادامه بیان کرد: اظهارات شما مبنی بر این است که شکایت شکات از متهمین این پرونده از پیش از انقلاب است، با توجه به این‌که کیفرخواست در خصوص پس از پیروزی انقلاب است، بنا بر ماده ۳۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه باید در خصوص اظهارات شما تحقیق صورت گیرد؛ اجازه بدهید پس از اظهارات نماینده دادستان نکات خود را بیان کنید.
در ادامه نماینده دادستان گفت: بنا بر مستندات موجود، مجاهدین به کودکان اسلحه و برای مبارزه با امپریالیسم به این کودکان آموزش نظامی می دادند. اما دلیل واقعی تشکیل این شاخه نظامی در کتاب قدرت و دیگر هیچ که نوشته یکی از اعضای جداشده از منافقین است، عنوان شده که سازمان طرح از قبل آماده شده‌ای برای گرفتن قدرت داشت و ارتش نظامی نیمه وقت را تشکیل می دهد.
نماینده دادستان در ادامه بیان کرد: در شماره ۱۴۲ نشریه تروریستی منافق به نام مجاهد نوشته شده که هدف از تشکیل ملیشیای منافقین ایجاد یک گروه مسلح بود که آمادگی رویارویی و نبرد قطعی با مردم ایران داشته باشد.
وی افزود: همچنین نشریه مجاهد در شماره ۱۴۶ می‌نویسد: اکنون ملیشیا در دومین نبرد در هزاران پایگاه در سراسر کشور آماده مبارزه است! جعفر حسنی از اعضای فرقه (بخش اجتماعی) در اعترافات خود می‌گوید: کارکرد ملیشیا در جهت براندازی بود؛ در مشهد مانور خیابانی می‌دادیم تا آمادگی خود را حفظ کنیم.
نماینده دادستان در ادامه بیان کرد: این اعترافات به‌خوبی نشان می‌دهد که گروهک منافقین از همان سپیده‌دم پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال جنگ مسلحانه بوده است.
 رجوی جزئیات اطلاعات اعضا را لو داد
در ادامه وکیل مدافع شکات دادگاه رسیدگی به پرونده گروهک تروریستی منافقین در جایگاه حاضر شد و گفت: برگه‌های بازجویی مسعود رجوی نشان می‌دهد که رجوی ریز جزئیات اعضا را لو داده بود.
وی افزود: کمک رجوی به ساواک در حدی بود که زاهدی رئیس ساواک برای شاه نامه نوشت تا برای رجوی تخفیف بگیرد، همکاری مسعود رجوی با ساواک منجر به کشته شدن ۱۰ نفر از اعضا شد.
رجوی عامل نفوذی ساواک بود!
وکیل شکات در دادگاه رسیدگی به پرونده گروهک تروریستیِ منافقین بیان کرد: اسناد ساواک بیانگر این امر است که مسعود رجوی در سطحی بالا با سازمان اطلاعات و امنیت شاه همکاری کرده تا جایی که ساواک او را همکار خود نامیده است.
وی گفت: مسعود رجوی در اسناد بازجویی کروکی همه مبارزان را در اختیار ساواک قرار داده است. این اسناد نشان می‌دهد که رجوی نه یک مبارز بلکه عامل نفوذی ساواک در میان مبارزین بوده است.
ارتباط پرویز ثابتی با مسعود رجوی‌ و برادرش
سید عبدالله متولیان پژوهشگر تاریخ در دادگاه مطرح کرد: دادگاه رسیدگی به پرونده گروهک منافقین یک کلاس درس در جنگ ادراکی است. این دادگاه برا بسیاری از جوانان به ویژه آنان که خیلی اسناد تاریخی را نمی‌خوانند، جهاد تبیین محسوب می‌شود.
این پژوهشگر در ادامه گفت: ماهیت سازمان مجاهدین خلق را نمی‌توان از گروهک نهضت آزادی جداگانه مورد بررسی قرار داد؛ به گفته بازرگان اعضای این سازمان فرزندان من هستند و افرادی، چون سعید محسن از اعضای نهضت آزادی بودند.اعضای کادر مرکزی و موسسان گروهک عضو نهضت آزادی بودند.
مسعود رجوی همکار ساواک بود و نه کارمند رسمی آن
متولیان با بیان اینکه مسعود رجوی همکار ساواک بود و نه کارمند رسمی آن، خاطرنشان کرد: در اسناد پژوهشی همکار سطوحی دارد در اینجا مراد فردی است که منبع و حقوق بگیر محسوب می‌شود.
وی گفت: کاظم رجوی ماهیانه ده هزار فرانک از ساواک حقوق می‌گرفت. پدر مسعود رجوی برای شاه نامه نوشت که خانواده رجوی سرسپرده شاه است این نامه را کاظم رجوی به پرویز ثابتی داد تا به دست شاه برساند!
متولیان گفت: در کتاب منتشر شده از ثابتی عنوان شده: سال ۱۳۳۶ برای کاظم رجوی به اروپا رفت، من هم برای مسافرتی به سوییس رفتم. حوالی سال ۴۷ خواستم که کاظم رجوی را ملاقات کنم، به او تماس گرفتم و با او قرار گذاشتم، از او پرسیدم اینجا چه میکنی؟ البته پرونده او را مطالعه کرده بودم، دیدم که خیلی سخت نیست و انتقاداتی به شاه دارد. و او نمی دانست که برادرش عضو مجاهدین است.
این پژوهشگر با بیان اینکه در ۱۳۵۰ عنوان سازمان آزادی بخش ایران را دارد نه مجاهدین خلق، ادامه داد: در ادامه این کتاب ثابتی نوشته شده: «دم او سست بود و او را برای ساواک استخدامش کردم و ماهانه هزار فرانک به او پرداخت می شد.» این مستندات نشان می دتد از سال ۴۷ سازمان آزادی بخش را رصد می کرد و در تور ویژه ساواک بود.  وی افزود: پرویز ثابتی قصد نفوذ به این سازمان آزادی بخش را داشته و موفق هم می شود. در سال ۱۳۵۰ برادر کاظم رجوی دستگیر شد، پس از دستگیری مسعود رجوی، برادرش به ثابتی نامه نوشت و دست به دامن او شد.
این پژوهشگر ادامه داد: ثابتی در کتاب خود می نویسد که در گزارشی خدمات برادر مسعود رجوی را به شاه نوشتم، حکم او از اعدام به حبس ابد تقلیل یافت. پس از آن نیز مسعود رجوی در بازجویی ها همکاری کرد و آرام بود. در روزنامه ها نوشتیم که ۱۰ نفر اعدام شدند و رجوی به علت همکاری تخفیف داده شد.  متولیان گفت: در این دادگاه در خصوص یک تفکر صحبت میکنیم که یک دهم آن همانند کوه یخی مشخص است.  
وی افزود: بر اساس نوشته های ثابتی مسعود رجوی در بازجویی ها خیلی ها را معرفی کرد و به زندانیان که شلوغ می کردند میگفت شلوغ نکنند. او اتوماتیک وار رهبر شده بود . بر اساس مستندات موجود امکان این است که مسعود رجوی را ساواک رییس گروهک منافقین کرده است. ریاست او ناشی از یک کودتای خونین درون سازمانی است. همچین تصرف سازمان مجاهدین را ساواک برای او فراهم کرده است.
متولیان بیان کرد: برخلاف تصور بسیاری که سازمان مجاهدین به اردوگاه شوروی ارتباط داشته، رویکرد منافقین آمریکایی یا غربی است.  هیچ کدام از اعضای گروهک به شرق پناهنده نشدند ، زمانی که سرکرده این گروهک فرار می کند به فرودگاه نظامی فرانسه می رود. بر اساس مصاحبه ای که می کند حتی نامی از کشور شرقی هم نمی برد. همچنین جریان تروریستی در داخل عراق توسط آمریکایی ها هدایت می شده نه عراقیان. ۸۵ کشور در جنگ تحمیلی حضور داشتند اما آمریکایی ها از اشرف مراقبت می‌کردند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه