روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۸ بهمن - شماره 4544

رئیس‌جمهور در نشست با مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تأکید کرد:

ایجاد مراکز تولیدی صادراتی در مناطق آزاد

موانع اجرای قوانین در مناطق آزاد برداشته شود

  رئیسی خواستار تدوین لایحه جامع به‌منظور رفع محدودیت‌های مربوط به اجرای قانون در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شد.
سید ابراهیم رئیسی در نشست مدیران مناطق آزاد و ویژه کشور به‌صورت ویدئوکنفرانسی از طرح‌های مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری در مناطق آزاد ارس، انزلی، اروند، ماکو و چابهار به ارزش 14هزار میلیارد تومان بهره‌برداری کرد.
رئیس‌جمهور در این نشست ضمن تسلیت سالگرد شهادت امام موسی کاظم(ع) و گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، رهنمودهای مهمی برای ارتقای عملکرد مناطق آزاد و ویژه کشور مطرح کرد.
رئیسی با اشاره به گذشت زمان طولانی از وضع قوانین مربوط به مناطق آزاد و محدودیت‌هایی که برخی از این قوانین برای فعالیت مناطق آزاد ایجاد کرده است، بازنگری در قوانین موجود را ضروری دانست و افزود: «حال که رویکرد مناطق آزاد به رفع نگرانی‌های گذشته از برخی آسیب‌های مربوط به فعالیت مناطق آزاد ازجمله قاچاق کالا و واردات بی‌رویه و توجه به تولید و صادرات متمرکز شده، لازم است تدوین لایحه‌ای جامع ناظر به همه موانع موجود در این مناطق و مشتمل بر راهکارهای رفع این مشکلات در اولویت کاری مسئولان مربوط باشد. لازم است با یک لایحه جامع، ۱۸۲ مورد محدودیت مربوط به اجرای قوانین مناطق آزاد اصلاح شود. نوع نگاه به مناطق آزاد و تعریف آن نسبت به قبل متفاوت شده است. اکنون مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خواهان تبدیل مناطق آزاد به مراکز اقتصادی، تولیدی و صادراتی هستند.»
لزوم اصلاح فرایند طولانی جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد
رئیس‌جمهور در ادامه افزایش تولید و صادرات را ازجمله مأموریت‌های مهم مناطق آزاد و ویژه برشمرد و افزود: «لازمه تولید، جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری است، اما با اینکه میزان سرمایه‌گذاری جذب شده طی 2.5سال گذشته قابل تقدیر است، فرایند جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی همچنان طولانی و دارای پیچیدگی‌هایی است که موجب دلسردی و ناامیدی سرمایه‌گذار و فرار سرمایه می‌شود.»
رئیسی با بیان اینکه فلسفه و اساس تشکیل مناطق آزاد و ویژه رفع پیچیدگی‌ و قوانین و مقررات دست و پاگیر بوده است، بر لزوم اصلاح فرایند طولانی و پیچیده جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه و تجدیدنظر در روال فعلی تأکید کرد.
اهمیت راهبردی بندر چابهار در فعالیت‌های اقتصادی
«ضرورت فعال‌ شدن مناطق آزاد به تصویب رسیده»، «بررسی راهکارهای تأمین مالی مناطق آزاد و ویژه با کمک بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «توجه ویژه به جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور با تضمین امنیت سرمایه‌گذاری و سود سرمایه»، «فعال کردن اقتصاد گردشگری در کنار تولید در مناطق آزاد و ویژه» و«ضرورت بررسی و رفع مشکلات پیش‌آمده ناشی از درهم آمیختگی مسائل برخی مناطق آزاد و ویژه با مسائل شهری» از دیگر نکات مهم مطرح‌شده از سوی رئیس‌جمهور در این جلسه بود.
رئیس‌جمهور همچنین به اهمیت راهبردی بندر چابهار در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشور اشاره کرد و گفت: «موضوع فعال‌سازی و توسعه بندر چابهار که همواره به‌عنوان یکی از موضوعات محوری در توافقات تجاری با دیگر کشورها مطرح بوده با جدیت در دستور کار باشد.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه