روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ شهريور - شماره 4444

علام جزئیات ویژه برنامه‌های آخر ماه صفر در مشهد مقدس

برپایی مواکب برای ارائه خدمات به زوار رضوی

کائنات| امسئول هماهنگی مراسمات دهه آخر ماه صفر آستان قدس رضوی گفت: خانواده بزرگ خدمت در آستان قدس و استان برای ایام پایانی صفر دو خدمت به زائرین بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) آماده می‌شود.
 مدیرعالی و مسئول هماهنگی مراسمات دهه آخر ماه صفر آستان قدس رضوی (ع) گفت: در روز‌های پایانی ماه صفر مراسم‌های ویژه‌ای برای گرامیداشت ارتحال پیامبر اسلام (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) با حضور مردم از سراسر کشور در آستان قدس رضوی برپا می‌شود.
مصطفی فیضی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به ۳ مناسبت مهم در این ایام افزود: آستان قدس رضوی برای مناسبت‌های پیش رو از ماه‌ها قبل جلسات ستاد مناسبت‌ها را با دو رویکرد هماهنگی و همکاری با دستگاه‌های دیگر استان برگزار کرده است.
عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و دبیر ستاد مناسبت‌های دهه آخر ماه صفر نیز در این نشست گفت: لازمه هر کاری آسیب‌شناسی نقاط ضعف آن است و این کار در استان و آستان قدس انجام شده است و امسال بر ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های فرهنگی و و تحول و نوآوری در آن، و با پرهیز از کار‌های کوتاه مدت انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کارگروه فرهنگی زیارت با حضور ۴ کمسیون در حوزه فرهنگی، نقل و انتقال، سلامت و ارزاق عمومی تشکیل شده است افزود: در کمسیون فرهنگی که در وزارت ارشاد تشکیل شد برنامه جامع با تعیین مسولیت‌ها برای هر یک از دستگاه‌ها تصویب و ابلاغ شد.
طالبی گفت: در حوزه حجاب هم در طول مسیر، تبلیغات محیطی درباره ضرورت اصل رعایت این واجب شرعی در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به خیل عظیم و انبوه زایران در این ایام در مشهد مقدس افزود: بعد از اربعین، همه توجهات به سمت مشهد است لذا بعضی از مواکب که در عراق فعالیت داشتند به مشهد آمده اند و در این‌جا خدمت‌رسانی می‌کنند. دبیر ستاد مناسبت‌های دهه آخرماه صفر آستان قدس رضوی با بیان اینکه در شب رحلت حضرت رسول اکرم (ص) گردهمایی بزرگ قاریان و حافظان قران کریم را خواهیم داشت. شعار سال گذشته ما «ما همه خادم الرضا هستیم» بود و امسال شعار «خادم‌الرضا آرام جان‌ها» انتخاب شده است.
وی همچنین گفت: در کمسیون‌های تخصصی که برگزار شد یک قرارگاه فرهنگی در استان برای پوشش فعالیت‌های تبلیغی در محور‌های هشت گانه تشکیل شد و بناست در ورودی‌های مشهد مقدس به زائران پیاده، هیأت‌های مذهبی، موکب‌داران، خادمان، خادمیاران، زائران غیرایرانی و زائران اهل سنت خدمات رسانی کنند.
طالبی با اشاره به اینکه همایشی با حضور فرهیختگان و علمای اهل سنت از سراسر کشور در روز ۳‌شنبه برگزار خواهد شد افزود: یکی از محور‌های ما افزایش سطح مشارکت‌های مردمی و بین‌المللی و استانی است.
وی ادامه داد: مجموع برنامه‌هایی که در استان تهیه شده ۲۸۵ برنامه است که ۷۸ عنوان، برنامه‌های محوری است که از مهمترین آن‌ها استقرار مواکب فرهنگی است که امسال در خیابان طبرسی مترکز هستند. همچنین بنیاد پژوهش‌ها در رواق حضرت زهرا (س) نشست‌های علمی برگزار خواهد کرد.
طالبی افزود: قرار است همه برنامه‌ها در حرم متمرکز نباشد لذا داخل شهرمشهد و با همکاری هیات‌های مذهبی فعالیت‌هایی تبلیغی انجام می‌شود و بنیاد کرامت هم بخشی از خدمات از جمله فعال‌سازی کانون‌های خدمت را در مراکز استان‌ها و مجتمع‌های بین راهی، حمایت از مواکب کمک‌رسان در محور‌های مواصلاتی، پویش‌های حمایت از روضه‌های خانگی، اقامه عزا و ... را عهده دار است.
وی با اشاره به اینکه نخستین وظیفه ما تسهیل زیارت برای زائرین در ایام دهه آخر صفر است گفت: بخشی از محصولات فرهنگی مربوط به این مناسبت‌ها را در دو ویژه‌نامه «گلدسته» و «نقاره‌خانه» و یک ویژه‌نامه دیگر را با نام «ارام جان‌ها» در محل‌های اسکان زائران توزیع خواهیم کرد.
فیضی تصریح کرد: در این روز‌ها که حد فاصل دو مناسبت هستیم روزانه ۴۰۰ هزار تشرف به حرم مطهر داریم. این آمار افتخارآمیزی است که این امار در ایام پایانی ماه صفر میلیونی خواهد شد.
وی تصریح کرد: نخستین وظیفه ما توجه و خدمت به زائران برای حضور در حرم مطهر است لذا معاونت اماکن فعالیت گسترده‌ای را در حرم از جمله فراخوان کشیک‌های خدمتی انجام خواهد داد.
فیضی درباره خدمات مواکب گفت: مواکب در اطراف حرم مطهر در سه نوع ساماندهی شده اند. بخشی از مواکب در سطح شهر، قسمتی با ظرفیت حدود ۱۵۰ موکب در اطراف حرم و مابقی که خدمات غذایی و پزشکی ارائه می‌دهند در مسیر‌های منتهی به مشهد مستقر می‌شوند. وی افزود: نخستین و مهمترین برنامه شب ارتحال پیامبر (ص)، مراسم خطبه‌خوانی است که بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن پیامبر و با حضور خدمه، حافظان و قاریان قرآن برگزار می‌شود که این آیین، نخستین بار است که با حضور فعالان قرانی از سراسر کشور اجرا می‌شود
مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: برنامه دیگر در شب شهادت حضرت امام رضا (ع) است که خدمه از خیابان نواب بعد از برگزاری نماز مغرب به سمت صحن انقلاب حرم حرکت و اقامه عزا خواهند کرد که این برنامه پایان بخش عزادارای‌های ایام پایانی ماه صفر خواهد بود.
مصطفی فیضی افزود: این مرراسم‌ها با سخنرانی حجج اسلام دکتر رفیعی، علیرضا پناهیان، قریشی و زمانی‌فر و با مداحی مداحان اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام آقایان سیدمجید بنی فاطمه، حاج مهدی رسولی و حاج احمد واعظی برگزار می‌شود.
حسین شریعتی نژاد معاون تبلیغات اسلامی استان قدس رضوی نیز گفت: برنامه‌ها در ایام پایانی ماه صفر صبح‌ها از ساعت ۹، در روز شهادت حضرت امام رضا (ع) از ساعت ۸ و ویژه برنامه شهادت‌نامه خوانی که در رواق امام خمینی (ره) برگزار می‌شود از ساعت ۹ و نیم صبح و برنامه دیگری در صحن قدس و از ساعت ۱۶ آغاز و تا ساعت ۲ بامداد ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به برپایی هیات ناشنوایان گفت: یکی از برنامه‌های دیگر حرم از ساعت ۲۳ تا ۳۰ دقیقه بامداد با محوریت هیئت روضه المهدی برگزار خواهد شد.
شریعتی نژاد معاون تبلیغات اسلامی استان قدس رضوی افزود: در روز رحلت پیامبر (ص) بعد از نماز ظهر و عصر در صحن پیامبر اعظم، اجتماع عزاداران نبوی و در غروب، مراسم چارپایه خوانی و در روز شهادت امام رضا (ع) در صحن پیامبراعظم (ص) اجتماع هیئات و در غروب شهادت، مراسم ویژه چارپایه‌خوانی را خواهیم داشت. همچنین در صبح شهادت مراسم بزرگداشت حماسه زنان نوغان در رواق حضرت زهرا، ویژه برنامه‌ای از ساعت ۹ صبح و با حضور هیئت کبوتران رضوی برای کودکان و ویژه برنامه‌ای برای زائران عرب زبان غرب آسیا، شبهه قاره و آسیای مرکزی نیز برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه