روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۷ خرداد - شماره 4373

موشک هایپرسونیک «فتاح» رونمایی شد

رئیسی: توان بازدارندگی ایران برای کشورهای منطقه نقطه امنیت و صلح پایدار است

  روز گذشته  موشک هایپرسونیک فتاح دیروز با حضور رئیس جمهور و جمعی از فرماندهان سپاه رونمایی شد.
این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.
برد موشک فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ ( ۱۵ هزار کیلومتر بر ساعت) است.
قابلیت عبور از تمامی سامانه های سپر موشکی و قابلیت پنهان کاری و عبور از سامانه های راداری از دیگر ویژگی‌های این موشک بالستیک است.
روسیه و چین به فناوری ساخت آن دست یافته بودند. چند روز پیش فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت از رونمایی موشک بالستیک هایپرسونیک ایران در آینده نزدیک خبر داده بود.
پیشرفت موشکی کشور با تهدید دشمن متوقف نخواهد شد
سید ابراهیم رئیسی در آیین رونمایی از موشک هاپیر سونیک فتاح تصریح کرد: صنایع دفاعی و موشکی در ایران بومی شده است و وارداتی نیست که بتوان با تهدید این صنعت پیشرفته را به حاشیه راند.
رئیس جمهور افزود: در جنگ تحمیلی شرایط به گونه ای بود که رهبری فرمودند «تهران، دزفول و شهرهای ایران را موشک باران می‌کردند و ما قدرت دفاعی نداشتیم».
رئیسی با بیان اینکه فرمانده کل قوا به این اندیشه بلند که «باید خود توانمند شویم» اعتقاد داشتند، ادامه داد: راه این بود که خودمان به سمت مستقل شدن در صنایع دفاعی و موشکی حرکت کنیم.
وی اظهار داشت: امروز احساس می کنیم که این قدرت بازدارندگی بودجود آمد که این قدرت و توان برای کشورهای منطقه نیز نقطه امنیت و صلح پایدار است.
ایران جزو چهار کشور دارای فناوری موشک هایپرسونیک شد
سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح که با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: موشکی که امروز رونمایی شد، در دنیا کم نظیر است به شکلی که با این رونمایی ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد.
‏وی افزود: موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد، هیچ ضدموشکی برای آن وجود ندارد در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و غیره موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک‌هایی ساخته شده است.
‏فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف است توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست، گفت: موشک‌های ضدموشک طبق یک بردار مشخص حرکت می‌کنند که البته سرعت آنها از سرعت کمی هم برخوردار است.
سردار حاجی‌زاده همچنین درباره نحوه انتخاب نام این موشک نیز گفت: زمانی که ویژگی‌های این موشک را خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه کردیم، ایشان نام فتاح را برای آن انتخاب کردند.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: موشک فتاح از دو بخش عمده تشکیل شده است؛ قسمت نخست بخش موتور مرحله اول است و زمانی که موشک شلیک می‌شود تا به منطقه هدف می‌رسد موتور مرحله اول و پیشران مرحله اول جدا می شود.
وی بیان کرد: موشک فتاح موشک کاملی است؛ هم موتور، پیشران، هدایت کنترل و سرجنگی دارد و توسط پیشرانی که به شکل کروی است در محدوده‌ای که پیش‌بینی شده یعنی در چند ۱۰۰ کیلومتری هدف روشن می‌شود.
‏فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: حُسن این سامانه این است که دارای نازل متحرک است یعنی ما می‌توانیم در هر لحظه، بردار تراس را کنترل کنیم و در جهات مختلف به آن فرمان بدهیم. زمانی که این کار انجام می‌شود موشک می‌تواند در بالای جو حرکت سمتی به چپ و راست، بالا و پایین و حرکت دورانی یا ترکیبی داشته باشد.
سردار حاجی‌زاده گفت: قادر هستیم در فاصله هزار و ۴۰۰ کیلومتری هر هدفی را اراده کنیم؛ به حول و قوه الهی دقیق آن را مورد اصابت قرار دهیم و هیچگونه هماورد و سامانه‌ای که بتواند با آن مقابله کند وجود ندارد.
به فناوری تاکتیک‌پذیری انواع سامانه‌ها دست یافته‌ایم
در همین راستا سردار حسین سلامی در حاشیه رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اَبَر موشک فتاح قادر است صفحه حرکتش را در فضا تغییر دهد.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه حقیقت قابل کتمان نیست، افزود:‌ یک واقعیت بسیار قوی و جدی که در کشور ما وجود دارد، پیشرفت‌ها و جهش‌های فوق‌العاده‌ای است که در فناوری‌های پیشرفته حاصل می‌شود. به‌خصوص در عرصه محصولات دفاعی از جمله موشک‌ها و پهپادهای که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی و همه قابلیت‌های فنی که در طراحی و ساخت قطعات و اجزای حساس آن وجود دارد، در کشور ما صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: ما به دانش و فناوری تنوع‌بخشی و انواع سامانه‌ها و تاکتیک‌پذیری سامانه‌ها در بخش‌های مختلف رسیده‌ایم از جمله موشک فتاح که موشک مانورپذیر ماورای صوت است که قادر است صفحه حرکت خود را در فضا به‌سادگی تغییر بدهد و از کمند موشک‌های ضدموشک عبور کند.
فرمانده کل سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: این فناوری‌ها بسیار مدرن و پیشرفته و برای جهان نوین و برای اغلب کشورها ناشناخته هستند اما به دست توانای بچه‌های جوان ایرانی، مومن و انقلابی این ناشناخته‌ها و مجهولات به معلومات تبدیل شده است و امروز بحمدالله شاهد درخشش جوانان مومن و دانشمندامان هستیم.
ایران علیرغم مخالفت غرب به ارتقای برنامه دفاع موشکی خود ادامه می‌دهد
از سوی دیگر خبرگزاری رویتر درباره رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح»، تازه‌ترین دستاورد موشکی ایران نوشت: ایران، به گفته مقامات آن اولین موشک بالستیک هایپرسونیک ساخت داخل این کشور را صبح سه‌شنبه رونمایی کرد،‌ اقدامی که احتمالا موجب تشدید نگرانی‌های غرب درباره توانمندی‌های موشکی ایران خواهد شد. رویترز با اشاره به این که رونمایی از این موشک با حضور ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران و فرمانده کل سپاه پاسداران ایران انجام شد، به بازتاب بخشی از توضیحات سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره این موشک پرداخت و نوشت: موشک نقطه‌زن هایپرسونیک فتاح بردی ۱۴۰۰ کیلومتری دارد و از سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند.
رویترز در ادامه نوشت: موشک‌های هایپرسونیک می‌توانند حداقل پنج برابر سریع‌تر از سرعت صوت حرکت کرده و مسیر پرتابی پیچیده‌ای داشته باشند که رهگیری آن را دشوار می‌سازد. جمهوری اسلامی ایران سال گذشته گفت که یک موشک هایپرسونیک ساخته است که می‌تواند داخل و خارج از جو حرکت کند.
این خبرگزاری به گزارش رسانه‌های داخلی ایران درباره ویژگی‌های موشک فتاح پرداخته و نوشت: تلویزیون ایران گفت که موشک فتاح می‌تواند سامانه‌های موشکی پیشرفته دشمن را هدف قرار دهد و جهشی بزرگ در زمینه فناوری موشکی است. تلویزیون ایران همچنین گزارش داد که این موشک می‌تواند از پیشرفته‌ترین سامانه‌های سپر موشکی آمریکا و رژیم صهیونیستی، از جمله گنبد آهنین عبور کند.
در ادامه این مطلب آمده است: ایران علیرغم مخالفت آمریکا و اروپا، گفته است که برنامه دفاع موشکی خود را ارتقای بیشتری خواهد داد.
بازتاب گسترده رونمایی از «فتاح» در رسانه‌های عربی
رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشت.
شبکه المسیره یمن در این باره نوشت: سپاه پاسداران ایران از موشک فراصوت هایپرسونیک به نام«فتاح» رونمایی کرد.این شبکه نوشت که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در مراسم رونمایی از این موشک حضور داشت.شبکه المیادین نیز نوشت که ایران از موشک هایپرسونیک به نام «فتاح» رونمایی کرد.این شبکه لبنانی نوشت که موشک فراصوت هایپرسونیک فتاح قدرت عبور از پیشرفته‌ترین سامانه های دفاع موشکی را دارد.
شبکه المنار هم نوشت که ایران با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور این کشور از موشک فراصوت هایپرسونیک«فتاح» رونمایی کرد.
شبکه قطری الجزیره نیز در تیتری مشابه نوشت که سپاه ایران با حضور سید ابراهیم رئیسی موشک فراصوتی «فتاح» را به نمایش گذاشت.
پایگاه خبری النشره نیز نوشت که ایران با حضور سید ابراهیم رئیسی از موشک فراصوتی هایپرسونیک به نام«فتاح» رونمایی کرد.
همچنین روزنامه القدس العربی با انتشار تصاویری نوشت که ایران از اولین موشک بالستیک فراصوتی خود به نام «فتاح» رونمایی کرد.این روزنامه نوشت که در مراسم رونمایی از این موشک سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه حضور داشتند.
خبرگزاری وطن نیز در تیتری مشابه نوشت که ایران از اولین موشک بالستیک فراصوتی خود رونمایی کرد.این رسانه در ادامه به خصوصیات این موشک پرداخت.
شبکه اسکای نیوز عربی نیز با انتشار تصاویری نوشت که ایران با حضور ابراهیم رئیسی از «بزرگ ترین دستاورد نظامی» خود که موشک فراصوت «فتاح» است، رونمایی کرد. دیگر رسانه های عربی نیز این خبر را به طور گسترده بازتاب دادند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه