روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۲ سه شنبه ۹ خرداد - شماره 4370

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اعلام کرد؛

70 طرح و پروژه به تشکل‌های مردم‌نهاد آذربایجان شرقی واگذار شده است

 تبریز – ماهان فلاح: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم برای مردمی سازی حوزه فرهنگ و هنر، گفت: بیش از ۷۰ برنامه، طرح و پروژه در سال جاری به انجمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد واگذار شده است.
سیدمحمدحسین بلاغی در جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌های تئاتر کوتاه و عکس سال ارسباران اظهار کرد: دولت سیزدهم نسبت به دولت های قبلی کمترین نگاه سیاسی به حوزه فرهنگ و هنر دارد و به دنبال مردمی‌سازی این حوزه است.
وی افزود: حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان‌شرقی نه در حد شعار، بلکه در حد عمل به مردم واگذار می‌ شود و برای شروع مردمی‌سازی فرهنگ و هنر استان، پس از سفر رییس جمهور، این کار در آیینی به‌ صورت عملی اجرا می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش حمایت از رویدادهای فرهنگی و هنری شهرستان‌ها در دولت سیزدهم، گفت: اعتبارات دولتی فرهنگ و ارشاد اسلامی به اندازه‌ای نیست که تمام برنامه‌ها زیر حمایت مادی قرار گیرد، با این وجود اعتبارات محدود دولتی نیز صرف برنامه‌های فرهنگی و هنری شهرستان‌ها می‌شود.
بلاغی، با بیان اینکه تمرکز زدایی برنامه های حوزه فرهنگ و هنر از مرکز استان جزو اولویت های این اداره کل است، ادامه داد: بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری با بهره‌گیری از ظرفیت شهرستان‌ها برگزار می‌شود و اجرای این برنامه‌ها به سمت شهرستان‌های استان سوق داده می شود.
وی با اشاره به این‌که بستر مناسب برای رشد رویدادهای فرهنگی و هنری در شهرستان اهر وجود دارد، یادآور شد: راهیابی جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران به دوره شانزدهم و جشنواره سراسری عکس سال ارسباران به دوره سوم، حاکی از وجود ظرفیت هنری و بستر مناسب رشد فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این شهرستان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، منطقه‌ ارسباران را محور توسعه آذربایجان‌شرقی اعلام کرد و گفت: این موضوع در حوزه فرهنگ و هنر به وضوح دیده می شود و یکی از مهم‌ترین برندها و محور توسعه پایدار، حوزه گردشگری منطقه‌ی ارسباران است.
بلاغی، با اشاره به برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری به‌ صورت منطقه‌ای و ملی در ۱۲ شهرستان استان در سال‌ جاری، افزود: جشنواره فیلم و عکس روستایی و عشایری در کلیبر، جشنواره تئاتر کوتاه و عکس سال ارسباران در اهر، جشنواره تئاتر کودک در مرند، جشنواره مشق عشق در ملکان و جشنواره‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌های مراغه، میانه و سایر شهرستان های استان برگزار می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه بهترین جشنواره فرهنگی و هنری، جشنواره‌ای است که نگاه ملی و منطقه‌ای داشته باشد، یادآور شد: انتخاب موضوع جنگ و صلح برای جشنواره تئاتر متناسب با اولویت‌های ملی و منطقه‌ای نیست بنابراین پیشنهاد می‌ شود تا موضوعاتی مانند آسیب‌های اجتماعی، جوانی جمعیت، تحکیم بنیان خانواده، فرزندآوری، حجاب و عفاف، زیست عفیفانه، محیط زیست، تقویت برندینگ گردشگری و آب در جشنواره‌های تئاتر کوتاه و عکس سال ارسباران استفاده شود تا به وسیله هنر، اهمیت این موضوعات بروز و ظهور پیدا کند و بخش ویژه کنش‌گری و تاریخ مردم اهر در جشنواره‌های تئاتر کوتاه و عکس سال ارسباران در نظر گرفته شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که امیدآفرینی، انتقال حال و حس خوب به مردم در جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران مدنظر قرار گیرد، گفت: هجمه و تبلیغات رسانه‌ای دشمنان به‌ قدری گسترده است که همه فکر می‌کنند ایران به مخروبه تبدیل شده است بنابراین هنرمندان هنرهای نمایشی با توانایی خود در این زمینه امیدآفرینی کرده و حس و حال خوبی را به مخاطبان انتقال دهند.
بلاغی، با اشاره به این‌که طرح جشنواره بین‌المللی عاشیقلار با میزبانی شهرستان اهر جهت اخذ مجوز و تامین منابع مالی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است، ادامه داد: این موضوع از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می شود.
وی بر ضرورت بهسازی و مقاوم‌سازی مجتمع فرهنگی و هنری اهر اشاره و اظهار کرد: طرح مرمت مجتمع فرهنگی و هنری این شهرستان در دستور کار قرار دارد و در این راستا از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی تامین شده است

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه