روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۲ دوشنبه ۸ خرداد - شماره 4369

طبق شواهد، طالبان شروع کننده تیراندازی در مرز بود

کسی جرات ناامن کردن مرزهای ما را ندارد

  جانشین فرمانده کل انتظامی کشور گفت: در عملیات دیروز طبق شواهد و قرائن، شروع کننده تیراندازی نیروهای طالبان بودند و خط قرمز مرزبانان غیور ما خاک مقدس و مرز کشور عزیزمان ایران اسلامی است که به هیچ احدی اجازه تعرض نخواهند داد.
سردار قاسم رضایی روز یکشنبه در نشست با امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهرستان زابل اظهارداشت: همکاری بسیار عالی بین مرزبانی فراجا و نیروی زمینی ارتش در عملیات روز گذشته انجام و بر ایجاد بستر پایش‌های هوایی و پهپادی برای کنترل مرزها تاکید شد. وی با واکاوی درگیری روز گذشته مرزبانان غیور فراجا با طالبان در نقطه صفر مرزی و همکاری مطلوب مرزبانی و ارتش، افزود: همکاری بسیار عالی بین مرزبانی فراجا و نیروی زمینی ارتش روز گذشته انجام شد.
جانشین فرمانده کل انتظامی کشور گفت: برنامه‌های ما به عنوان یک ارگان نظامی و امنیتی این است که از مرزها دفاع و حراست کنیم تا مردم ما بتوانند در امنیت کامل در حاشیه مرزها و مرکز زندگی کنند.
وی بر ایجاد بستر پایش های هوایی و استفاده از پهپاد در مرزها توسط مسوولان مربوطه تأکید کرد و اظهارداشت: استفاده از ظرفیت پهپادی در تأمین امنیت مرزها بسیار حائز اهمیت بوده و استفاده از این ظرفیت در کنترل مرزها بازدارنده خواهد بود.
طالبان: داشتن روابط حسنه با ایران بخشی از سیاست ما است
یک روز پس از رویداد مرزی بین ایران و افغانستان، اعضای کمیسیون سیاسی حکومت طالبان افغانستان دیروز در نشستی ضمن تاکید بر رعایت توافقنامه رود هیرمند میان ایران و افغانستان، داشتن روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران را بخشی از سیاست حکومت طالبان خواندند.
به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) دفتر مطبوعاتی ریاست الوزراء حکومت طالبان دیروز با نشر اطلاعیه‌ای اعلام کرد جلسه نوبتی کمیسیون سیاسی حکومت طالبان با ریاست مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی و سرپرست ریاست الوزراء طالبان برگزار شد.
در این جلسه که ملا عبداللطیف منصور سرپرست وزارت آب و انرژی نیز حضور داشت، ضمن بحث در خصوص مسائل مهم دیگر، در رابطه با موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران نیز بحث مفصل انجام شد و تمام جنبه‌های آن به تفصیل و دقت مورد ارزیابی قرار گرفت.
در این جلسه با توجه به جنبه‌های حقوقی، بر توافقنامه امضا شده بین کابل و تهران در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی تاکید صورت گرفت و برای حل این معضل، رعایت نمودن این توافقنامه راه حل مناسب عنوان شد.
اعضای کمیسیون سیاسی بر روابط خوب و مثبت با همسایگان به ویژه ایران تاکید کردند و داشتن روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران را بخشی از سیاست حکومت طالبان خواندند.
جرات ناامن کردن مرزهای ما را ندارند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به درگیری نیروی طالبان با مرزبانان ایران در مرز مشترک با افغانستان،گفت: از دولت های قبلی باید پرسید که چرا حقابه هیرمند را پیگیری نکردند. باید موضوع را دنبال کنیم و حق خودمان را در حقابه هیرمندبگیریم. بحث حقابه توافقی بوده است که از قبل وجود داشته است و‌نمی شود بگویند که هر طرفی هر موقع دلش خواست به آن عمل کند هر موقع دلش نخواست عمل نکند.
اسماعیل کوثری با بیان این مطلب گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ موقع طالبان را به رسمیت نشناخته است ما همسایه بودیم و یکسری نشست ها با طالبان داشتیم اما اینکه بخواهیم آنها را به رسمیت بشناسیم مطرح نبوده است.
وی تاکید کرد: طالبان جرات ناامن کردن مرزهای ما را ندارد اما کسانی هستند همانند استکبار جهانی، صهیونیسم، منافقین و کسانی که چشم دیدن جمهوری اسلامی ایران را ندارند می خواهند این کار را انجام دهند که مرزهای ما را نا امن کنند و ایران و طالبان را درگیر کنند اما بدانند که هیچ موقع این اتفاق نمی افتد.  کوثری در مورد اینکه این اتفاقات شرایط را به سمت گزینه نظامی بین ایران و طالبان پیش نمی برد، گفت: درگیری در مرز اتفاق افتاده است خداوند روح همه شهدا مخصوصا مرزبانان را شاد کند مخصوصا پنج نفر یا سه نفری که اینطوری شدند اما بحث گزینه نظامی مطرح نیست. از این اتفاقات برای بچه های که در یک خانه باهم هستند می افتد که اختلافی بوجود می آید و دعوا می شود و بحث نظامی مطرح نیست. قطعا این مسائل با گفت وگو حل می شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه