روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۲ دوشنبه ۸ خرداد - شماره 4369

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، وزیر می شود؟

بخت صحرایی در مجلس فردا

  جلسه بررسی برنامه‌ها و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار روز سه‌شنبه (نهم خردادماه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
سید ابراهیم رئیسی ۳۱ اردیبهشت ماه در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی، «رضامراد صحرایی» را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کرد. جلسه رای اعتماد وی ۹ خرداد برگزار می‌شود.
وی دارای مدرک دکتری زبانشناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام رشته زبان شناسی این دانشگاه است و از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد. او پیش از انتصاب به‌ عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان، ریاست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌ زبانان دانشگاه علامه طباطبایی را بر عهده داشت.
صحرایی ۱۷ سال به عنوان معلم از ابتدایی تا پیش دانشگاهی در روستاها و شهرها تدریس کرده است. سپس به وزارت علوم پیوست و تا استاد تمامی پیش رفت.
رهبر انقلاب در دیدار روز سوم خرداد با نمایندگان مجلس یازدهم توصیه ای مبنی بر «پرهیز از بعضی سخت‌گیری‌ها در قبال وزرای معرفی شده به مجلس» داشتند و در این زمینه گفتند: در تشخیص صلاحیت‌ها دقت کافی و در حد معقول و منطقی سخت‌گیری کنید اما نه به شکلی که موجب شود وزارتخانه تا مدت ها بدون وزیر بماند که اکنون هم چند وزارتخانه وزیر ندارند و به مجلس معرفی خواهند شد.
ارتقاء معیشت معلمان نخستین اقدام در آموزش و پرورش است
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نخستین اولویت خود را بهبود وضعیت معیشتی معلمان دانست و گفت: رفع دغدغه مالی و شأن معلمان باید یکبار برای همیشه به صورت اصولی و ریشه‌ای حل شود.
رضا مراد صحرایی با اشاره به ارایه برنامه های خود به نمایندگان مجلس و حضور در کمیسیون های تخصصی برای تشریح اهداف و برنامه ها برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، یکی از مهمترین وظایف این وزارتخانه را اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برشمرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: از مجلس انقلابی انتظار می‌رود برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دولت کمک کند تا این سند بالادستی نظام آموزش کشور با هماهنگی قوا به خوبی اجرایی شود.
وی درباره برنامه‌های خود که در صورت کسب رای اعتماد مجلس نسبت به اجرای آن اقدام خواهد کرد، اظهار داشت: اجرای کامل رتبه بندی معلمان و اصلاح آیین‌نامه آن، برنامه نخست وزارت آموزش و پرروش خواهد بود.
صحرایی ادامه داد: وظیفه دولت و مجلس حل معیشت معلمان است و در صورت کسب رای اعتماد از مجلس به طور جدی این موضوع را پیگیری خواهم کرد.
وی همچنین حفظ شأن و کرامت معلمان از دیگر مسائل مهمی دانست که برای آن باید برنامه ریزی جدی انجام داد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش معلمان را از مهمترین و اثرگذارتین اقشار جامعه برشمرد و اظهار داشت: باید برای رفع دغدغه مالی، معیشتی و شأن معلمان یکبار برای همیشه به صورت اصولی و ریشه‌ای اقدامات اساسی انجام داد.
عملکرد صحرایی در دانشگاه فرهنگیان مولفه خوبی برای تایید صلاحیت وی است
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سابقه صحرایی در دانشگاه فرهنگیان نشان از ظرفیت تخصصی وی در پرورش معلمانی دارد که نظام تعلیم و تربیت را شکل می‌دهند، گفت: عملکرد وی در این جایگاه مولفه خوبی برای تایید صلاحیتش است.
محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه امید است بتوانیم با نظر جمع نمایندگان برای هفته آینده شاهد آغاز مسئولیت رضامراد صحرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش باشیم، تاکید کرد: وی جزو مدیرانی است که حوزه آموزش و پرورش را از بدنه آغاز و سال ها در این حوزه تخصصی کار کرده است.
وی اظهار داشت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به‌عنوان فردی که کار را از معلمی و بعد هم رتبه های علمی در دانشگاه های معتبر کشور آغاز کرده، شناخته شده است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: صحرایی ظرفیت های علمی در بخش های مختلف دارد و شناخت ما از وی به عنوان فردی از بدنه آموزش پرورش با تحصیلات تخصصی است.
پورابراهیمی افزود: جوان بودن یکی دیگر از محسنات صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.
صحرایی صلاحیت تصدی وزارت آموزش و پرورش را دارد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را بررسی کردم و او صلاحیت تصدی آموزش و پرورش را دارد.
مهدی روشنفکر در مورد توانمندی رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: صحرایی ویژگی های مدیریتی و تجارب متعددی دارد که سبب شده به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی شود.
وی اظهار داشت: صحرایی بیش از ۱۷ سال سابقه کار در آموزش و پرورش داشته و دوره چهار ساله را نیز در دانشسرای تربیت معلم گذرانده است و بنابراین می تواند پاسخگوی مطالبات حوزه آموزش باشد.
روشنفکر با بیان اینکه صحرایی در دوره مدیریت بر دانشگاه فرهنگیان کارنامه خوب و پُرباری داشته است، یادآور شد: نگاه رهبری به دولت، همکاری و هم افزایی است؛ ایشان در خصوص تشخیص صلاحیت‌ها به مجلس توصیه کردند که سخت گیری‌ها منطقی باشد و سخت گیری نباید به صورتی باشد که تعلل در انتخاب وزیر صورت بگیرد.
وی افزود: با توجه به سخنان رهبری، نمایندگان باید با حساسیت بیشتری کار را دنبال کنند تا تکلیف وزیر آموزش و پرورش تعیین شود.
بدنه آموزش‌وپرورش عملکرد صحرایی را تایید می‌کنند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه کسانی که با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همکاری کرده اند، عملکرد وی را تایید می کنند، گفت: صحرایی باید دانش و توانایی های خود را به نمایندگان معرفی کند.
حجت الاسلام سیدرضا تقوی درباره رأی اعتماد نمایندگان مجلس به رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: قبل از دیداری که نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب در سوم خرداد داشتند، با صحرایی درباره برنامه‌هایش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت و گو کردم.
وی افزود: به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کردم که باید خود را به نمایندگان معرفی کنید تا آنها به توانایی شما برای اداره وزارت آموزش و پرورش واقف شوند.
تقوی با بیان اینکه نمایندگان در حال بررسی برنامه‌های صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش هستند، به بیانات رهبر انقلاب در دیدار سالانه نمایندگان مجلس اشاره کرد و افزود: ایشان در این دیدار تاکید داشتند که نمایندگان با سایر قوا همکاری کنند و در عین حال دقت لازم را نیز در بررسی های خود داشته باشند اما سخت گیری های بی جا نباشد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نمایندگان به وظیفه قانونی خود عمل می کنند، گفت: باید منظر باشیم تا آقای صحرایی برنامه‌اش را برای اداره وزارت آموزش و پرورش ارائه بدهد، در کمیسیون ها و فراکسیون ها حاضر شده و به سؤالات نمایندگان پاسخ بدهد.
تقوی ادامه داد: بیشتر نمایندگان اگر با توانایی ها، دانش و تفکر وزیر پشیشنهادی آشنایی پیدا کنند، به وی رأی می دهند.
عضو فراکسیون روحانیون مجلس ابراز امیدواری کرد که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بتواند رای قاطعی برای تصدی این مسئولیت از مجلس شورای اسلامی دریافت کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه