روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ يکشنبه ۷ خرداد - شماره 4368

محبعلی: جنگ با افغانستان درباره حق آبه هیچ کارکرد مثبتی برای ما ندارد

حق ملی ایران چیست؟

  قاسم محبعلی، کارشناس سیاست خارجی، درباره لزوم پایبندی به معاهده بین ایران و افغانستان در کنار درک شرایط موجود گفت: «ما باید حق خودمان از سهم آب تعیین شده بر اساس قرارداد دریافت کنیم.
این حق ۸۵۰ میلیون متر مکعبی، در سال‌های پر آبی تعیین شده است، بنابراین باید با دقت بیشتری این موضوع را رصد کرد. باید توجه داشته باشیم که افغانستان کم آبی، پر آبی و شرایط مختلفی دارد. البته این قرارداد هیچگاه مطلوب افغان‌ها نبود و حتی فردی را که این قرارداد را امضا کرده بود، اعدام کردند. طبیعتا شرایط تغییر کرده و باید بر اساس شرایط به ماجرا نگاه کنیم.» مدیرکل اسبق خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه کشور، در خصوص رویکرد طالبان به جنگ بر سر آب گفت: «جنگ با افغانستان درباره حق آبه هیچ کارکرد مثبتی برای ما ندارد و چه بسا افغان‌ها از جنگ خوشحال شوند، چون چیزی برای از دست دادن ندارند. طالبان، گروهی هستند که نان خود را از نزاع با دیگران در می‌آورند و اصلا پول می‌گیرند که بجنگند. افغان‌ها از جنگ وحشتی ندارند و خسارت جنگ با طالبان بر دوش مردم افغانستان و مردم ما خواهد بود و دیگر دولت‌ها نیز از جنگ بین ما سوء استفاده می‌کنند.»  
وی در خصوص بهترین روش واکنش به اتفاقات بین ایران و افغانستان گفت: «اولا باید بر قرارداد تکیه کرد و ثانیا ما نباید به سلطه طالبان کمک کنیم. این اشتباه جمهوری اسلامی ایران بود که از فروپاشی دولت قبلی حمایت و تصور کرد که دولت جدید، مناسبات بهتری با ایران خواهد داشت. با این وجود، طبیعیست که مردم افغانستان هم نیاز‌هایی دارند. می‌توانیم در قالب کمک‌های انسان دوستانه، سوخت و مواد غذایی، نظر مثبت طرف مقابل را جلب کرد و دولت فعلی افغانستان را ترغیب کرد که حق آبه ایران را بدون تنش و جنگ و خسارت به ایران پرداخت کند.»
سفیر سابق ایران در مالزی و یونان تاکید کرد: «من موافق گذشتن از حق ملی ایران نیستم، ولی معتقدم می‌توان در چارچوب قوانین بین المللی و تحت قرارداد مذکور دست به مذاکره زد. همچنین باید از همه ابزار‌های ممکن استفاده کرد. این روش به معنای باج دهی یا تقویت سلطه طالبان نیست، چون می‌دانیم که طالبان یک جریان ارتجاعی و ضد توسعه و ضد آرامش در منطقه است.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه