روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ چهارشنبه ۳ خرداد - شماره 4366

امضای ۱۱ سند همکاری میان ایران و اندونزی

نگاه ویژه رئیسی به آسیا

  سید ابراهیم رئیسی که شامگاه دوشنبه اول خرداد ۱۴۰۲ به دعوت «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی و به‌منظور سفری سه روزه راهی این کشور شده است، پیش از ترک تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه بین المللی مهرآباد درباره اهداف و برنامه‌های این سفر گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهور محترم کشور دوست و برادر اندونزی انجام‌ می‌شود و با توجه به پیوند تمدنی و معنوی دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرده است.
رئیس‌جمهور سطح روابط اقتصادی و تجاری را قابل توجه دانست و افزود: این سطح روابط دو کشور قابل قبول نیست و باید به دنبال ارتقای آن باشیم.
آیت الله رئیسی گفت: در این سفر تفاهم نامه‌هایی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گمرکی و بهداشتی به امضا می‌رسد و هر دو کشور اسلامی موافق صلح پایدار در منطقه هستیم.
وی تاکید کرد: همکاری با کشورهای همسو جزو سیاست همسایگی دولت سیزدهم است.
رییس جمهور گفت: اندونزی کشوری مهم در جنوب شرق آسیا است و جایگاه مهمی در ترتیبات منطقه ای  و بین المللی دارد. این کشور عضو آ س آن، کشورهای غیر متعهد، دی ٨ و سازمان های همکاری اسلامی است.
آیت الله رئیسی ادامه داد : اندونزی کشوری پرجمعیت، مومن و مسلمان است که روابط  عمیق و دیرینه ای با ایران دارد و روابط دیپلماتیک دو کشور به ٧٠ سال پیش بر می‌گردد اما مهمتر از این روابط عمیق دو ملت و تمدنی و تاریخی است که به اعتقادهای دو ملت مسلمان باز می‌گردد.
رییس جمهور گفت: نسبت به مسایل منطقه‌ای و بین المللی میان دو کشور نگاه مشترکی وجود دارد. هر دو کشور مخالف یکجانبه گرایی و موافق صلح پایدار در  منطقه هستند و این نگاه‌های مشترک باعث می شود بیشتر کنار یکدیگر قرار بگیریم و با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنیم.
آیت الله رییسی  ادامه داد: همکاری با کشورهای همسو جزو سیاست‌ همسایگی دولت است و سیاست ارتباط با کشورهای مسلمان که اندونزی به عنوان کشوری پرجمعیت دارای جایگاه ممتاز است. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری بزرگ و همچنین کشوری همسو با اندونزی ارتباطات خوبی خواهد داشت و این سفر هم نقطه عطفی برای توسعه روابط بین دو کشور و دو ملت است.
شلیک ۲۱ گلوله توپ به افتخار رئیسی در مِرداکا
«جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی در محل کاخ مِرداکا به‌صورت رسمی از «سید ابراهیم رئیسی» که در صدر هیأت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی به اندونزی سفر کرده است، استقبال کرد.
در مراسم استقبال رسمی، پس از گرفتن عکس یادگاری رؤسای جمهور ایران و اندونزی، اعضای هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور معرفی شدند.
همچنین همزمان با ورود رئیسی به کاخ ریاست جمهوری اندونزی، ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت ایرانی شلیک شد.
در ادامه، رؤسای جمهور دو کشور در محوطه کاخ مِرداکا به نشانه صلح و دوستی دو اصله نهال غرس کردند.
بلافاصله پس از مراسم استقبال، گفت‌وگوی خصوصی «ویدودو» و «رئیسی» در ایوان کاخ مِرداکا آغاز شد و سپس هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور برای توسعه همکاری‌های تهران و جاکارتا مذاکره کردند.
امضای ۱۱ سند همکاری میان ایران و اندونزی
در همین راستا مقامات عالی رتبه ایران و اندونزی در راستای گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی و سیاسی ۱۱ سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌ای دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دو جانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده میان وزرای امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی بود.
در این مراسم اسناد همکاری امضا شده در حضور روسای جمهور دو کشور رونمایی شد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و خانم رتنو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی تفاهم نامه مربوط به لغو روادید میان تهران و جاکارتا را به امضا رساندند.
اراده دو کشور برای ارتقای روابط
همچنین سید ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با «جوکو ویدودو» رئیس جمهور این کشور، اظهار امیدواری کرد که این سفر بتواند در جهت گسترش تعاملات فیمابین دو کشور قدرتمند اسلامی در منطقه و جهان تاثیرات سازنده‌ای داشته باشد و آثار آن با سفر متقابل رئیس جمهور اندونزی به تهران کامل شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و اندونزی زمینه‌ و ظرفیت‌های متنوعی برای ارتقای سطح روابط دارند، گفت: امضای اسنا متعدد همکاری در حوزه‌های مختلف نشان‌دهنده عزم و اراده دو کشور برای توسعه روابط در همه عرصه‌ها است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در این سفر گام‌های بلندی در راستای توسعه روابط با اندونزی برداشته شود، گفت: دو کشور در ۷۰ سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک، همواره تعاملات خوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌اند.
وی با اشاره به هدفگذاری انجام شده برای رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم ۲۰ میلیارد دلار افزود: البته دو کشور تصمیم گرفته‌اند که مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام دهند.
رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود فشارها و تحریم‌های ظالمانه با همت متخصصان جوان خود گام‌های ارزشمندی در راستای رشد علم و فناوری و نیز توسعه اقتصادی برداشته است، تصریح کرد: تحریم‌ها و تهدیدها به هیچ عنوان نتوانسته ایران را متوقف کند.
رئیسی همکاری و ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان و خاطرنشان کرد: گسترش روابط با اندونزی به عنوان یکی از کشورهای مهم و موثر در آسیا و جهان که در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی عضویت دارد، برای ایران اهمیت زیادی دارد.
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و اندونزی نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسئله فلسطین و وضعیت افغانستان دیدگاه‌های مشترکی دارند، گفت: دو کشور به حمایت از حقوق مردم فلسطین تا آزادی قدس شریف متعهد و پایبند هستند. همچنین دیدگاه دو کشور درباره ضرورت تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان که همه اقوام و مذاهب را نمایندگی کرده و در جهت احقاق حقوق همه مردم این کشور گام بردارد، یکسان است.
رئیسی اضافه کرد: امروز زنان و دختران در جمهوری اسلامی ایران در شئون و عرصه‌های مختلف حضور موثر و موفقی دارند و باعث افتخارآفرینی برای کشورمان شده‌اند، معتقدیم زنان و دختران افغان نیز این توانمندی را دارند که برای کشورشان و امت اسلامی افتخارآفرینی کنند و باید امکان فعالیت‌های اجتماعی از جمله بهره‌مندی از فرصت‌های آموزشی برای آنان فراهم شود.
وی با بیان اینکه دو دهه حضور آمریکا در افغانستان ثمره‌ای جز ویرانی و کشتار و از جمله ۳۵ هزار کودک معلول نداشت، اظهار داشت: ایران و اندونزی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قائل به مبارزه جدی با یکجانبه‌گرایی هستند.
رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه ایران و اندونزی زمینه‌ها و ظرفیت‌های متنوع و فراوانی برای ارتقای سطح روابط خود دارند، اظهار امیدواری کرد که این سفر بتواند در راستای گسترش تعاملات فیمابین دو کشور بزرگ و قدرتمند اسلامی در منطقه و جهان تاثیرات سازنده‌ای داشته باشد و آثار آن با سفر متقابل رئیس جمهور اندونزی به تهران کامل شود.
رئیس جمهوری اندونزی خواستار توسعه روابط با ایران شد
جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی نیز گفت که در دیدار با سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران ، تازه ترین تحولات مربوط به وضعیت ژئوپلیتیک جهانی و تقویت همکاری های دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری کومپاس، جوکو همچنین به امضای توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و اندونزی اشاره و ابراز امیدواری کرد حجم مبادلات تجاری میان ایران و اندونزی افزایش یابد.
حجم مبادلات تجاری میان ایران و اندونزی در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۵۶ میلیون دلار برآورد شده است. این رقم در مقایسه با ۲۰۲۱ با افزایش ۲۳ درصدی روبرو شده است.
رئیس جمهوری اندونزی همچنین ابراز امیدواری کرد همکاری مشترک میان این کشور و ایران در زمینه انتقال تجربیات مربوط به فن آوری و تحقیقات علمی نیز با افزایش روبرو شود.
انحرافات و اختلاف‌افکنی در جهان اسلام نسبتی با دین و قرآن ندارد
«سید ابراهیم رئیسی» دیروز در دیدار گروهی از مردم اندونزی در مرکز اسلامی جارکارتا، با اشاره به دعوت اسلام به وحدت،  انسجام و وحدت را راهبرد امت اسلامی در مقابل اختلاف افکنی دشمنان اسلام عنوان کرد و گفت: افرادی که امروز دل در گروی دین دارند باید بدانند امروز وحدت و انسجام امت اسلامی بسیار ضروری است.
رئیس جمهور افزود: اسلامی که امروز جمهوری اسلامی خود را مقید به آن می‌داند، اسلام اهل بیت عصمت و طهارت(س)، اسلامی است که امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) آن را مطرح کردند.
آیت‌الله رئیسی، نجات انسانیت را در پیروی از مکتب علوی و فاطمی عنوان و تاکید کرد: آنچه که برای سعادت بشریت و اخلاق انسان تاثیرگذار است، از زبان اهل بیت شنیده می‌شود.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این اسلام امروز ما را به وحدت و انسجام دعوت می‌کند، اختلاف افکنی کار دشمن است کسانی که دل در گرو دین دارند بدانند وحدت و انسجام امت اسلامی ضروری و لازم است.
وی تاکید کرد: در خانه اهل بیت سخنی از انحراف شنیده نمی‌شود و انسان را به صراط مستقیم هدایت می‌کند. انحرافات فکری و اختلاف افکنی در جهان اسلام نسبتی با دین و قرآن ندارد.
آیت الله رئیسی تصریح کرد: کشورهای اسلامی و امت مسلمان باید روابط بسیار صمیمی با هم داشته باشند. کسانی که دل در گرو اسلام ندارند به مسلمانان ظلم‌ می‌کنند. بیداری، آگاهی، زمان شناسی و دشمن شناسی مسلمانان جلوی ظلم آنها را می‌گیرد.
رئیس‌جمهور سفرش به اندونزی را به دعوت همتای خود و هدف از این سفر را توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری و فرهنگی و تمدنی با اندونزی دانست و تاکید کرد: طی صحبت‌هایی که با رئیس جمهور و مسئولان مجلس اندونزی داشتیم دو کشور بر توسعه روابط تاکید دارند.
آیت الله رئیسی اضافه کرد: این سطح از روابط با اندونزی کافی نیست و می‌توان از این ظرفیت به نفع دو ملت استفاده کرد.   استفاده از ظرفیت دو کشور برای ارتقای سطح روابط دوکشور مورد توجه است.
آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» که در صدر هیأتی عالی‌رتبه و به دعوت رئیس جمهور اندونزی به این کشور سفر کرده، دقایقی پیش در جمع مردم اندونزی در مرکز اسلامی جارکارتا سخنرانی کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه