روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ دوشنبه ۱ خرداد - شماره 4364

هانی زاده در گفت و گو با کائنات مطرح کرد:

خیز بلند ایران برای دست یابی به شرق آسیا

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: سفر آقای رئیسی به اندونزی می‌تواند زمینه ساز کاهش فشار تحریم ها به اقتصاد ایران با باز شدن دروازه مهم کشورهای آسیایی و منطقه ای به روی کالای ایرانی و واردات کالای مورد نیاز ایران از این کشورها باشد.
به گزارش کائنات، حسن هانی زاده کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با گروه بین الملل کائنات، در خصوص سفر دو روزه رئیس جمهور ایران به کشور اندونزی و ره آورد این سفر برای کشور عزیزمان گفت: رئیس جمهور اندونزی از رئیس جمهور ایران برای سفر به کشور خود دعوت به عمل آورده است، سفری که با توجه به قرابت های دینی و عاطفی مردم اندونزی به مردم مسلمان ایران قطع به یقین دستاوردهای قابل توجهی برای دو کشور به دنبال خواهد داشت و به افزایش اتحاد جهان اسلام منتهی می شود.
کارشناس مسائل بین الملل در این مورد خاطر نشان کرد: سفر قریب الوقوع رئیس جمهور اسلامی ایران به اندونزی به عنوان بزرگترین کشور اسلامی به لحاظ جمعیتی در برهه کنونی به جهات مختلفی بسیار حائز اهمیت است چرا که اندونزی در جهان اسلام از جایگاه قابل توجهی برخوردار است و حلقه ارتباط شرق آسیا با غرب آسیا تلقی می شود.
هانی زاده با اشاره به رشد اقتصادی قابل قبول اندونزی در بین کشورهای آسیایی گفت: با توجه به اینکه کشور اندونزی درطی یک دهه گذشته به شاخص های اقتصادی قابل قبول دست یافته و در بخش های مختلفی رشد های مطلوبی را تجربه کرده است قطعا مراوده با این کشور از جهات مختلف به نفع توسعه اقتصاد ایران است.
وی تصریح کرد: ضمن اینکه اندونزی می تواند پلی بین ایران و کشورهای شرق آسیا برای افزایش مراودات اقتصادی و تجاری باشد، لذا سفر رئیس جمهور ایران به کشور اندونزی زمینه ساز گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور خواهد بود.  
حسن هانی زاده با اشاره به آنچه در این سفر باید به نفع مراودات اقتصادی ایران تمام شود گفت: در طول سفر رئیس جمهور ایران به اندونزی توافقنامه های اقتصادی مهمی بین ایران و اندونزی به امضاء می رسد، چرا که اندونزی با جمعیت بالایی که دارد بازارهای خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی در بخش های مختلف اعم از فنی، مهندسی و نانوتکنولوژی است.
وی در خصوص ارتقای وحدت اسلامی و افزایش نزدیکی مسلمانان با این سفر گفت: با توجه به اینکه مسلمانان اندونزی گرایش عاطفی قابل توجهی به مردم مسلمان ایران دارند سفر رئیس جمهور کشورمان به اندونزی در گسترش مناسبات اجتماعی و فرهنگی بسیار موثر است و به تقویت وحدت جهان اسلام با حمایت های ملت ایران و اندونزی و همگرایی هر چه بیشتر کشورها و ملت های مسلمان کمک می کند.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی تشریح کرد: مساله همگرایی منطقه ای درچارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ایران در مورد سیاست های عزتمدارانه جمهوری اسلامی موضوعی است که قطعا در سفر رئیس جمهور ایران به اندونزی مورد توجه دقیق و کارشناسی در تکمیل ارتباطات دو کشور مورد نظر هیئت اعزامی دولت به این کشور قرار می گیرد.
وی در این باره تصریح نمود: با توجه به اینکه دولت سیزدهم بنای توسعه ارتباطات با کشورهای منطقه و آسیا را دارد و اینکه در دو سال گذشته در راستای همگرایی منطقه ای دستاوردهای قابل قبولی داشته و موفق شده فضای تعاملات منطقه ای را افزایش دهد، سفر آقای رئیسی به اندونزی می تواند زمینه ساز کاهش فشار تحریم ها به اقتصاد ایران با باز شدن دروازه مهم کشورهای آسیایی و منطقه ای به روی کالای ایرانی و واردات کالای مورد نیاز ایران از این کشورها باشد.
حسن هانی زاده معتقد است: سفر رئیس جمهور ایران به اندونزی را می توان خیز بلند ایران برای دست یابی به شرق آسیا و ایجاد همگرایی فرامنطقه ای دانست، چرا که ایران در آینده ای نه چندان دور از طریق اندونزی می تواند به بازارهای بزرگ جنوب و شرق آسیا دست بیابد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه