روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ دوشنبه ۱ خرداد - شماره 4364

۵۰ درصد افزایش آمار رسمی هواپیمای شخصی در ایران

پول های محبوس در پارکینگ!

  -آمار رسمی مربوط به هواپیمای شخصی در ایران ظرف سه‌سال اخیر ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر اگرچه به ۲۵۰ فروند رسیده، اما مشخص نیست مانند ناوگان حمل‌ونقل هوایی، چند درصد آن‌ها زمین‌گیر هستند و چند درصدشان قابلیت پرواز دارند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، هواپیماهای فوق سبک ملخ‌دار معمولا  تا ۱۲ میلیارد تومان قیمت دارند اما جت‌های شخصی به‌مراتب از این رقم‌ها گران‌ترند و یک جت شخصی دو نفره در حدود ۴۰ میلیارد تومان و یک جت ۸  نفره بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد.
 یک‌پنجم هواپیما‌های شخصی ایران در فرودگاه مهرآباد تهران مستقر هستند. مالکیت هواپیما‌های شخصی علاوه بر اشخاص حقیقی، می‌تواند در اختیار اشخاص حقوقی باشد. گاهی نیز چند نفر به‌طور مشترک مالک هواپیما به‌حساب می‌آیند
هواپیمای شخصی در ایران بیشتر از نوع ملخی است که برای پرواز‌های با برد کوتاه استفاده می‌شود؛ معمولا هم کاربرد آموزشی، تفریحی یا سم‌پاشی دارند. آیین‌نامه تاکید کرده فقط هواپیما‌های فوق سبک اجازه ورود و پرواز در کشور را دارند. با توجه به اینکه خرید این دسته از هواپیما‌ها مشمول تحریم نمی‌شود، در حال حاضر میانگین سنی ناوگان هواپیمای شخصی کشور از نظر سال ساخت و ایمنی نسبت به هواپیما‌های غول‌پیکر و مسافری در رتبه بهتری قرار دارد.
هواپیمای شخصی در ایران، عموما از نوع فوق سبک دو‌نفره هستند که با یک باک ۱۴۰ لیتری بنزین سوپر، تا دو هزار کیلومتر پرواز می‌کنند. هواپیما‌های شخصی تک‌موتوره، ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارند و می‌توانند ظرف سه ساعت از تهران به کیش برسند. هواپیما‌های شخصی اجازه پرواز داخل شهر‌های بزرگ را ندارند و باید در حاشیه شهر پرواز کنند.
نخستین هواپیمای شخصی که یک هواپیمای ۴ نفره یک‌موتوره پیستونی بود در سال ۷۶ وارد ایران شد اما در آن زمان به دلیل مشکلات قانونی امکان استفاده از آن وجود نداشت. این هواپیما پس از سال‌ها معطلی در آشیانه فرودگاه قلعه‌مرغی، به یکی از خطوط هوایی واگذار شد. فراتر از هزینه‌های خرید و تعمیر و نگهداری و سوخت، هزینه دیگری نیز وجود دارد و آن هم هزینه پارکینگ این هواپیماهاست. در حال حاضر سه فرودگاه نزدیک تهران، خدمات پارکینگ برای این هواپیماها را ارائه می‌دهند: فرودگاه پیام کرج، فرودگاه افلاک آسیا و فرودگاه آزادی آبیک که هزینه پارک هواپیمای شخصی در هر یک از آنها چیزی حدود  ۲۰ میلیون تومان در ماه است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه