روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ يکشنبه ۳۱ ارديبهشت - شماره 4363

ادغام لایحه دولت و طرح مجلس برای ساماندهی تعطیلات

شنبه‌ها به‌جای پنج‌شنبه‌ها

  ولی اسماعیلی نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ، درباره موضوع ساماندهی تعطیلات آخر هفته، گفت: در این رابطه دولت لایحه‌ای تحت عنوان لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری (تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه) به مجلس ارسال کرده است که به کمیسیون اجتماعی به‌عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شده است.
وی افزود: بر اساس لایحه مذکور ساعت کار کارکنان دولت در هفته 2 ساعت کاهش می‌یابد و موضوع دیگری که در این طرح آمده این است که با توجه به اینکه تهران در روزهای پنجشنبه تعطیل است و شهرستانهای دیگر تعطیل نیستند، پیشنهاد شده است که پنجشنبه‌ها به‌صورت سراسری در تمام کشور تعطیل باشد. نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره هدف دولت از تعطیلی سراسری روزهای پنجشنبه در کشور، گفت: ایجاد اوقات فراغت برای خانواده و فراهم شدن شرایط برای سفرهای کوتاه‌مدت به‌منظور رونق گردشگری و ایجاد نشاط در خانواده‌ها است. اسماعیلی با اشاره به طرح نمایندگان درباره تعطیلی شنبه‌ها، گفت: از سوی دیگر جمعی از نمایندگان طرحی را تدوین کرده‌اند که بر اساس آن شنبه‌ها به‌جای پنج‌شنبه‌ها تعطیل شود چرا که با توجه به اینکه بازارهای جهانی در روزهای شنبه ‌و یکشنبه تعطیل است و چون پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها در کشور ما تعطیل است، لذا با این شرایط عملاً 4 روز ارتباطات اقتصادی ما با دنیا دچار مشکل می‌شود. وی گفت: با طرح نمایندگان در واقع هم آنچه مدنظر دولت از لحاظ ایجاد اوقات فراغت برای خانواده‌ها است تأمین می‌شود و هم ارتباطات تجاری ما برای 4 روز با بازارهای جهانی قطع نمی‌شود. نماینده گرمی در مجلس با بیان اینکه امکان ادغام این طرح و لایحه با یکدیگر وجود دارد، گفت: ما طبق آیین‌نامه این اختیار را داریم که در لایحه دولت به‌جای تعطیل پنج‌شنبه تعطیلی شنبه را بیاوریم.

مشاور تیم مذاکره: «اختلاف حیاتی» برای احیای برجام باقی نمانده
 «آشوب‌ها»، کار را «عقب» انداخت
 سید محمد مرندی، با اشاره به آخرین وضعیت رایزنی‌های برجامی، اظهار داشت: مذاکرات برجامی انجام شده در وین، نهایتاً به متنی منجر شد که اتحادیه اروپا به مذاکره کنندگان ارائه کرد.
وی افزود: ایران بعد از بازگشت از گفتگو‌های وین این متن را بررسی و دو تا سه اصلاح کوچک در آن اعمال کرد و بازگرداند. مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده ایران در وین با اشاره به اظهارات «جوزف بورل» مبنی بر اینکه خواسته ایران منطقی است، تاکید کرد: در آن مقطع تصورمان این بود که توافق قریب الوقوع است، ولی آمریکایی‌ها بخاطر نزدیک بودن انتخابات میان دوره‌ای تعلل کردند.  مرندی ادامه داد: جوزف بورل متحد آمریکاست و در این رابطه حرف بی حساب نمی‌زند. با توجه به این می‌توان گفت ماه‌هاست متن عملاً آماده است، اما باید اراده دولت آمریکا را دید که چیست. اروپایی‌ها زیاد احساس نیاز به احیای برجام می‌کنند چرا که گرفتاری جنگ اوکراین به آن‌ها فشار می‌آورد. اما تصمیم گیرنده اصلی رئیس جمهور آمریکا و کاخ سفید است.
مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده ایران در وین در پاسخ به این سوال که شما گفتید که متن تقریباً آماده است، اما به گفته برخی کارشناسان اختلافات حیاتی باقی مانده است، آیا این اختلافات حیاتی رفع شده است؟، تصریح کرد: اگر اختلاف حیاتی بود آقای بورل بعد از وین نمی‌گفت خواسته ایران منطقی است. پس اختلافات حیاتی نیست؛ بنابراین نیازمند اراده سیاسی آمریکا هستیم. اگر امریکایی‌ها متن را بپذیرند طبیعتاً بحث آژانس راه حل پیچیده‌ای ندارد.

رتبه بانک گردشگری در جذب سپرده های کوتاه مدت
 بانک گردشگری در سال ۱۴۰۱ با نرخ رشد ۱۱۱ درصد، رتبه نخست جذب سپرده های کوتاه مدت را در بین بانک های خصوصی کشور کسب کرد.
 بانک گردشگری همچنین با رشد ۱۲۳ درصدی جذب سپرده‌های جاری و پس‌انداز بانکی در سال ۱۴۰۱، عنوان برترین بانک خصوصی کشور را از آن خود کرد. بنابراین گزارش همچنین بانک شهر و موسسه اعتباری ملل نیز به ترتیب با ۱۲۰ درصد و ۸۶ درصد حائز رتبه های دوم و سوم به لحاظ جذب سپرده های بانکی در سال قبل شدند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه