روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ يکشنبه ۳۱ ارديبهشت - شماره 4363

تجلی شخصیت زن با هویت اسلامی

 مهرانگیز طالب زاده- روز دختر در ایران مصادف با تولد حضرت معصومه (سلام اله علیها) است و در سال ۱۳۸۵ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم های رسمی کشور درج گردید. این اقدام حرکتی است فرهنگی برای یادآوری شخصیت حضرت معصومه (س) و ترویج ابعاد وجودی این دختر اهل بیت در میان دختران مسلمان تا دختران این مرز و بوم از شخصیت آن حضرت الگو برداری کنند.
روز دختـر بهانه ای است برای گرامیداشت مقام دختر و آشنایی آنان با نحوه صحیح زندگی با بهره گیری از فرهنگ ایرانی و اسلامی.
دختران امروز مادران آینده اند که آینده سازان این مملکت را در دامان خود پرورش خواهند داد. لذا با توجه به جایگاه مهم دختران در جامعه و فرهنگ کشور، سلامتی جسمی و روحی و حضور آنان در صحنه های علمی و اجتماعی و سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
حضرت معصومه (س) ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که هیچ‌یک از امام زادگان ندارند؛ حرم آن حضرت و قبر نورانی‌اش برکات بزرگی دارد که در کمتر نقطه‌ای از زمین می‌توان یافت؛ بی مبالغه است که گفته شود یکی از مقدس‌ترین اماکن روی زمین و معادل دیگر اماکن مقدس دنیاست؛ در ميان امام زادگان ايران و شهر قم و فرزندان حضرت امام موسي (علیه‌السلام) که نورافشاني می‌کنند، ماه تاباني که همه آن‌ها را تحت‌الشعاع انوار درخشان خود قرار داده، تربت پاک شفيعه محشر، کريمه اهل‌بیت پيامبر صلی‌الله عليه و آله دخت گرامي موسي بن جعفر، حضرت معصومه سلام‌الله عليها می‌باشد.
حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها از جهت شخصيت فردي و کمالات روحي در بين فرزندان موسي بن جعفر سلام‌الله عليها بعد از برادرش، علي بن موسی‌الرضا عليه السّلام در والاترين رتبه جاي دارد. اين در حالي است که شيخ مفيد و ديگران فرزندان دختر امام کاظم عليه السّلام حداقل هجده تن بوده‌اند و فاطمه در بين این‌همه بانوي مکرمه سرآمد بوده است.
خصوصیت عرشی حضرت معصومه سلام الله علیها که می‌تواند الگو و اسوه زنان باشد (تجلی شخصیت زن با هویت اسلامی) است، چرا که در تعریف و تفسیر زن چند تفسیر بین (افراط و تفریط) و (موسع و مضیق) وجود داشته و دارد:
یک نظر بسته و متحجرانه بر این است زن در نظام هستی افریده شده تا تولید مثل کند و هیچ حق اجتماعی ندارد و نبایست از چهاردیواری خانه خارج شود.
در مقابل روشنفکر مابانه متأثر از قرائت غربی‌ها است و آن اینکه زن آزاد کامل است و می‌تواند تا مرز برهنگی در صحنه اجتماع حضور پیدا کند.
ولی حضرت معصومه سلام الله علیها با شخصیت اسلامی خود تفسیر سومی از هویت زن را درپیش روی همه قرار داده است و آن اینکه زن شایسته آن بانویی است حضور در اجتماع به هیچ وجه آسیبی به عفت و پاکدامنی وی نزند، عفت و پاکدامنی هم مانع از حضور در اجتماع و نقش آفرینی وی نشود و این دور در صورتی قابل جمع است که زن به گونه‌ای در جامعه حضور پیدا کند که شخصیتش کانون توجه مردان قرار بگیرد؛ نه اندام فیزیکی زنانه وی، و همچنین وی نیز توجه به شخصیت مردان نگاه و نظر داشته نه اندام فیزیکی شخص مردان. چرا که حضرت زهرا سلام الله علیها در پاسخ به همین پرسش که زن عفیف چه مشخصه‌ای دارد فرمودند: «خَیْرُ النِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَالُ:بهترین زن، زنی است که مردان را نبیند و مردان هم او را نبینند: مکارم الاخلاق، ص ۲۳۰
باهمین شخصیت زنانه اسلامی است که در سن بیست و هشت سالگی درحالی که مجرد بود با کاروانی از مردان سفر هزار کیلومتری از مدینه تا طوس را در پیش گرفتند تا به امام زمانش به پیوندند و این پیامی در خود داشت که زن می‌تواند در عین اجتماعی بودن، عفیف و محجب باشد و در عین محجب وعفیف بودن، اجتماعی باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه