روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۲ شنبه ۳۰ ارديبهشت - شماره 4362

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران مطرح کرد:

نبود سامانه تشخیص نیازسنجی آموزش مهارتی در مازندران

  مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران نبود سامانه تشخیص نیازسنجی آموزش های مهارتی در مازندران را از چالش‌های جدی دانست و گفت: ضریب نفوذ اشتغال و مهارت در مازندران ۷۳ درصد است بر اساس سامانه اشتغال ۹۵ درصد توسط بخش خصوصی انجام ‌می‌شود.
سید حسین درویشی با اشاره به اینکه سازمان آموزش و فنی و حرفه ای به منظور دست‌یابی به تازه‌های علوم و فناوری روز و همگامی با استانداردهای بین‌المللی، اقدامات خوبی انجام داده است اظهار کرد: در این راستا سازمان صرف نظر از تفسیر کلیت ساختار تشکیلاتی، صرفاً در قسمت آموزش، با حمایت حوزه پژوهش فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. وی با اشاره به اینکه سازمان فنی ‌وحرفه‌ای به عنوان یک نهاد غیر رسمی و زیر نظر سازمان جهانی کار فعالیت می‌کند، افزود: سازمان آموزش فنی وحرفه ای از ادغام کانون کارآموزی و مرکز تعلیمات حرفه ای وصندوق کار آموزی تشکیل شد. مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با اشاره به اینکه، فاقد اساسنامه در سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای هستیم گفت: مشکل اساسی ما فقدان اساسنامه است، که به‌زودی در صحن علنی مجلس مطرح شده و قطعا مشکلات زیادی را حل خواهد کرد. درویشی با اشاره به اینکه ۱۷۶ کارگاه در مازندران فعال هستند گفت: این کارگاه‌ها فعالیت‌های آموزشی در رشته‌های پر هزینه از جمله جوش، برق و غیره را انجام می‌دهند.
وی با اشاره به شیوه ثبت نام و انتظار کارآموزان برای آموزش اظهار کرد: آموزش در مراکز فنی و حرفه ای به صورت رایگان  انجام می‌شود اما  چون در چند شیفت آموزش صورت می گیرد، زمان انتظار برای شرکت در کلاس‌ها زیاد نیست.
این مقام مسئول با بیان اینکه در گذشته تمایل کارآموزان به رشته‌های فنی کم بود گفت: اکنون اقبال بیشتر است اما فرهنگ کار رو به افول رفته است که مهاجرت نیروی کار ماهر در کمبود آن بی تاثیر نیست.
درویشی گفت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها ۳ برابر افرادی است که اموزش مهارتی دیده اند و به طور میانگین۶۰ درصد مراجعه کنندگان به دلیل علاقه مندی به کسب مهارت و ایجاد اشتغال مراجعه می کنند.
وی گفت: ضریب نفوذ اشتغال و مهارت ۷۳ درصد است و بر اساس سامانه رصد اشتغال ۹۵ درصد توسط بخش خصوصی انجام ‌می‌شود لذا رغبت مردم به بخش خصوصی به دلیل زود بازده بودن زیاد است.
درویشی گفت: ۱۷۶ کارگاه دولتی فعال در مازندران وجود دارد و  ۱۸۰۰ آموزشگاه آزاد رشته های فنی مانند، برق و غیره را آموزش می‌دهند. وی با اشاره به اینکه آموزش های حوزه مهارت باید به سمت اشتغال باشد اظهار کرد: آموزش ها تئوری بدون استفاده از مهارت چالش برانگیز است به طوریکه در سال گذشته میزان متقاضیان رشته های فنی و حرفه ای به ۵ درصد هم نمی‌رسید اما امروز این میزان به ۲۵ تا ۳۰ درصد رسیده است.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان مازندران به دلایل افزایش درصد رغبت به آموزش های فنی و حرفه ای اشاره کرد و افزود: یکی از این دلایل برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها نداشتن مهارت کافی است که برای مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای مراجعه می‌کنند و مورد دوم خود اشتغال پذیری در جامعه است که نسبت به یک دهه گذشته افزایش داشته است.
درویشی با تاکید براینکه نقش مهارت در ایجاد اشتغال بر کسی پوشیده نیست، گفت: در سال گذشته ۱۹ گروه هدف داشتیم که در حوزه دانشگاه‌ها، پادگان‌ها، اقشار آسیب‌پذیر و غیره بودند. وی با تاکید بر اینکه در بخش آموزش بهترین نیروهای هم‌تراز سطح کشور را در مازندران داریم گفت: فنی و حرفه ای استان تمام تلاشش را برای پاسخگویی به مراجعین انجام می‌دهد و این پاسخگویی به گروه‌های مردمی صرفا به روزهای سه شنبه و ملاقات مردمی خلاصه نمی شود.
وی با اشاره به اینکه در بخش صنعت با کمبود نیروی کار مواجه‌ایم تاکید کرد: افرادی که برای کار در صنایع بدون مهارت هستند تحت اموزش فنی و حرفه ای قرار می‌گیرند، اما نیازسنجی حلقه مفقوده است و آنچه مورد تاکید است، اعلام رشته های مورد نیاز از سوی صنعت بوده که تاکنون اعلام نشده است.
درویشی افزود: تفاهم نامه‌ای با اداره کار، گردشگری، نظام مهندسی، صنایع ساختمان و غیره انجام شد تا رشته‌های فنی ضروری شناسایی شود.
وی خاطر نشان کرد: نبود سامانه تشخیص مهارت در استان که نیاز آموزشی استان را مشخص کند از جمله چالش‌هاست و دستگاه هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی می‌توانند این نیاز را مشخص کنند.
درویشی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید پایه کار بیایند تا رشته‌های آموزشی متناسب با نیازشغلی واقعی انجام شود، خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی می‌تواند نیازهای حوزه مشاغل را مشخص کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه