روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت - شماره 4361

ناشران در گفت وگوی با رئیس جمهور چه گفتند؟

قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است

  مدیران نشر بخش کودک و نوجوان در روزی که ریاست جمهوری از این بخش نمایشگاه کتاب بازدید کرد، خواستار توجه به مشکلات این گروه از فعالان حوزه نشر شدند.
دبیر بخش ادبیات کودک و نوجوان انتشارات مهرستان با بیان اینکه تعداد غرفه‌های بخش کودک و نوجوان زیاد است و همچنین فرصت بازدید محدود بوده است، به خبرنگار ایرنا گفت: فقط توانستیم دو کتاب پتوی پرنده و پهلوان چشم عسلی را به او معرفی کنیم.
احمدرضا امیری گفت: ریاست جمهوری درباره میزان فروش سوال پرسید و همکارانم اعلام کردند که فروش نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر شده است. زیرا با افزایش قیمت کاغذ، قیمت کتاب بالا رفته است و قدرت خرید مردم کاهش یافته است.
او درباره تاثیر بازدید ریاست جمهوری از نمایشگاه کتاب توضیح داد: اگر مسئولان پیام‌های ما را دریافت کرده باشند، اگر درددل‌ها جمع و درباره آنها تصمیم گیری شود؛ می‌تواند به رشد کتابخوانی کمک کند.
فروش تا ششمین روز، هنوز به یک دهم دوره قبل نرسیده است
مسئول غرفه انتشارات موزون با بیان اینکه کتاب‌های غرفه درباره مهارت‌های زندگی شهری کودکان و نوجوانان است، به خبرنگار ایرنا گفت: این کتاب‌ها مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان آموزش میدهند. ریاست جمهوری درباره ارائه این کتاب‌ها در آموزش و پرورش و همچنین ارائه موضوع از طرف آموزش و پررورش پرسید که به او اطلاع دادم هیچ کدام انجام نمی‌شود زیرا آموزش و پرورش خود انتشارات کانون را دارد.
سعید خاکسار با بیان اینکه ناشران دوست داشتند درباره مسائل نشر با ریاست جمهوری صحبت کنند، ادامه داد: دوست داشتیم که رئیس جمهور درباره مشکلات نشر کتاب از ما سوال می‌پرسیدند. دراین سال‌ها مشکلات در ارتباط با کاغذ و کتاب است. که اگر این مشکلات کم شود و قیمت کتاب پایین بیاید مردم بهتر می‌توانند خرید کنند و مردم به کتاب علاقه نشان می‌دهند، اما به دلیل قیمت بالا نمی‌توانند خرید کنند.
او با اعلام اینکه انتشارات موزون همیشه با استفاده از کاغذ آزاد کتاب‌هایش را منتشر کرده است، افزود: یک کتاب ۲۴ صفحه‌ای چهار رنگی و گلاسه، ۷۰ هزار تومان قیمت دارد و با ۳۰ درصد تخفیف هم مردم نمی‌توانند این کتاب را بخرند. همچنین سالن جنوبی کودکان و نوجوانان به این دلیل که در فضای نامناسبی قرار گرفته است، فروش کمتری دارد، تا ششمین روز، هنوز به یک دهم دوره قبل نرسیده است. مردم بیشتر قسمت پایینی رواق شرقی را می‌شناسند و به این قسمت سر نمی‌زنند.
کیفیت کاغذ مازندران در گذشته بهتر از امروز بود
مدیر انتشارات قدیانی نیز که در این دوره بزرگترین غرفه بخش کودکان و نوجوانان را دریافت کرده‌است، درباره حضور ریاست جمهوری به خبرنگار ایرنا گفت: در بزرگترین غرفه نمایشگاه با بیش از چهار هزار عنوان حضور داریم. ریاست جمهوری روی کتاب‌ها دقت داشت و سوال‌های فنی پرسید. از طرفی از او یک درخواست داشتم، در سال‌های گذشته، آموزش و پرورش در پایان کتاب‌های درسی، کتاب‌های خوب غیردرسی را معرفی می‌کردند که این اقدامات از سال گذشته متوقف شده است.
نادر قدیانی درباره یکی از مسائلی که درباره دریافت سهمیه بالای کاغذ توسط انتشارات قدیانی مطرح شده بود، بیان کرد: شنیدم که سال گذشته ۱۰۰ هزار بند کاغذ ایرانی توزیع شده که ۱۰ هزار بند آن را من دریافت کردم و این ۱۰ درصد کاغذ ایرانی را در بخش بزرگسال مصرف کردم. این در حالی است که ۸۵ درصد از کتاب‌های من کتاب‌های علمی، دینی و ... است که تصویر و رنگ دارند. اینها نیازمند کاغذ کلاسه و کاغذ ۱۰۰ گرمی است و آقای اسماعیلی گفتند که کاغذ را از گروه دو به یک آورده و امیدواریم مسائل حل شود.
او افزود: رئیس جمهور درباره کیفیت کاغذ صحبت کردند و گفتیم در حد قابل قبول از کاغذ مازندران استفاده می‌کنیم اما کیفیت کاغذ مازندران در گذشته بهتر از امروز بود.
قدیانی در پاسخ به سوال ریاست جمهوری درباره فروش در بخش مجازی بیان کرد: فکر می‌کنم ۲۰ درصد فروش ما مربوط به فضای مجازی و ۸۰ درصد در ارتباط با فضای حقیقی است. اما باید در نظر داشت ممکن است برگسالان بتوانند کتاب را از فضای مجازی بخرند اما نمایشگاه کتاب میزبان خوبی برای کودکان است.
دولت می‌تواند روند توزیع کتاب را تسهیل کند
مدیر نظارت بر چاپ و توزیع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با بیان اینکه نشر کودک و نوجوان در بخش خصوصی و دولتی نیاز به حمایت همه‌جانبه دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: باید بتوان این کالا را با گستردگی بیشتری در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داد. دولت علاوه بر یارانه‌هایی که در این حوزه ارائه می‌دهد می‌تواند روند توزیع کتاب را تسهیل کند و کتاب به صورت مستقیم در اختیار کودکان قرار بگیرد و همچنین نمایشگاه تخصصی برای کودکان و نوجوانان برگزار و امکانات خدماتی و رفاهی بهتری برای کودکان در نظر گرفته شود.
مجتبی دانشور با تاکید بر لزوم جانمایی مناسب سالن کودک و نوجوان، ادامه داد: نوع مخاطب این بخش با دیگر انتشارات تفاوت می‌کند، باید سالنی که به کودکان اختصاص داده می‌شود شرایط مناسب‌تری داشته باشد. اما سال‌ها است که در این بخش ساختمان سازی انجام می‌شود.
قیمت کتاب اجازه آشنایی کودک با کتاب را نمی‌دهد
مسئول غرفه قدرولایت نیز درباره بازدید ریاست جمهوری بیان کرد: نکته این بود که این غرفه، روایت های تاریخی را به زبان ساده بیان کرد چوم با گذر زمان تاریخ میتواند تحریف شود، تبدیل تاریخ به رمانی جذاب برای جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است.
ریحانه عبدالمالکی با اشاره به قیمت بالای کاغذ بیان کرد: در نتیجه افزایش قیمت کاغذ، قیمت کتاب افزایش پیدا کرده است. والدین دوست دارند فرزندانشان با کتاب و کتابخوانی آشنا شوند اما قیمت کتاب اجازه این مساله را نمی‌دهد.
قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است
مدیر مسئول نشر نوبهار نیز با بیان اینکه رئیس جمهور چند کتاب را تورق کرد، به خبرنگار ایرنا گفت: همه تولیدهای ما با مقوای گلاسه است و به همین دلیل قیمت تولیدات ما بالا می‌رود. بهتر است، سعی شود کاغذ ایرانی با کیفیت بالاتری تولید شود. نیاز به واردات از کشورهای مختلف نداشته باشیم. خرید کاغذ برای ما تبدیل به معضل شده است و هربار کاغذ انتشارات تمام می‌شود، نمی‌دانیم که آیا باز هم می‌توانیم آن را تهیه کنیم یا نه. هزینه تهیه کاغذ برای تولید کننده سخت می‌شود، در نتیجه تولید کاهش پیدا می‌کند و میزان خرید هم کم می‌شود و مردم نمی‌توانند کتاب تهیه کنند.
سرور مهدوی با بیان اینکه افزایش قیمت روی خرید مردم تاثیر گذاشته است، گفت: به دلیل افزایش قیمت می‌بینیم که مردم دوست دارند خرید کنند اما تعداد خریدار بسیار کم شده است و امید است که این معضل حل شود. فروش بسیار کم شده و با اینکه قیمت بالا است اما رقم فروش کم است. حضور خیلی کم شده و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. موقعیت نمایشگاه به صورتی شود که قسمت‌هایی که نمایشگاه برگزار می‌شود ساخت و ساز درست و خاک منطقه کم شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه