روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ شنبه ۲۷ اسفند - شماره 4333

۲ فیلم ایرانی در جشنواره فیلم لیفت آف انگلستان

 فیلم ایرانی در سیزدهمین دوره جشنواره لیفت آف (Lift-off) انگلستان با دیگر آثار این جشنواره رقابت می‌کنند.
فیلم سینمایی پری‌سا و فیلم کوتاه آخرین رقص با یوزپلنگ ایرانی از ساخته های محمدرضا رحمانی با حضور خود در سیزدهمین دوره جشنواره لیفت آف (Lift-off) در روز ۲۷ مارس (۷ فروردین) با فیلم‌های دیگر به رقابت می‌پردازد.
سیزدهمین دوره جشنواره لیفت آف که توسط پلتفرم جهانی لیفت آف به صورت آنلاین برگزار می‌شود، با هدف شناسایی فیلم‌های مستقل جهان و کشف استعدادهای ناب فیلم‌سازی امکان اکران آنلاین و ارتباط گسترده با مخاطبان را فراهم می‌آورد، آثار راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره در استودیوی معتبر پاینوود (Pinewood) منطقه آیور انگلستان مورد داوری قرار می‌گیرند. پخش بین‌المللی فیلم توسط«چهارراه سینما»(Cinema ۴way) و به مدیریت سحر ناسوتی انجام می‌شود.

به کارگردانی ریدلی اسکات؛
بازیگر برنده بفتا به «گلادیاتور» پیوست
 «گلادیاتور ۲» از بازی بری کیوگان بازیگر برنده بفتای امسال بهره می‌گیرد.
به گزارش ورایتی، بازیگر «اشباح اینیشرین» در حال مذاکره است تا به «گلادیاتور» جدید و بدون عنوان ریدلی اسکات بپیوندد.
بری کیوگان که برای بازی در «اشباح اینیشرین» نامزدی اسکار ۲۰۲۳ و گلدن‌گلوب را کسب کرد و جایزه بفتا را برای بهترین بازیگر نقش مکمل برد، در این فیلم در کنار پل مسکال بازی خواهد کرد که دیگر بازیگر جوان امسال بود که او هم نامزدی اسکار ۲۰۲۳ را کسب کرده بود. «گلادیاتور» جدید در ادامه فیلم پرفروش اصلی که سال ۲۰۰۰ اکران شد و ۱۲ نامزدی اسکار کسب کرد و ۵ جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم را برد و ۴۶۰ میلیون دلار در باکس آفیس فروخت ساخته می‌شود. ریدلی اسکات کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم است. در فیلم اصلی راسل کرو در نقش ماکسیموس در انتهای فیلم می‌میرد و در فیلم جدید مسکال در نقش لوسیوس پسر خواهر کومودوس ظاهر می‌شود و کیوگان در صورت امضای قرارداد در نقش «امپراتور گتا» بازی خواهد کرد. پارامونت تاریخ اکران این فیلم را ۲۲ نوامبر ۲۰۲۴ اعلام کرده است. دیوید اسکارپا در حال نوشتن فیلمنامه است.
کیوگان ۳۰ ساله علاوه بر نقش‌آفرینی دلخراشش در نقش دومینیک در «اشباح اینیشرین» در «بتمن» هم در نقش جوکر ظاهر شد. این بازیگر ایرلندی در نقش دروگ در «جاودانگان» مارول هم بازی کرد. با این حال وی سال ۲۰۱۷ با بازی در «کشتن گوزن مقدس» به شهرت رسید و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را از آکادمی ایرلند کسب کرد. «دانکرک»، «چرنوبیل» و «شوالیه سبز» هم در کارنامه وی جای دارند.

بازی در یک کمدی ؛
متیو مک‌کانهی و وودی هارلسون
 دوباره همبازی شدند
 یک سریال کمدی با بازی وودی هارلسون و متیو مک‌کانهی ساخته می‌شود.
به گزارش ورایتی، اپل یک سریال کمدی با بازی متیو مک‌کانهی و وودی هارلسون می‌سازد.
۲ رفیق «کارآگاه واقعی» یک بار دیگر در کنار هم جلوی دوربین می‌روند و این بار در یک کمدی که خالق آن دیوید وست رید است، بازی می‌کنند.
این سریال ۱۰ قسمتی که هر اپیزود آن نیم ساعته است به نوعی این دو بازیگر را در نقش‌های خودشان جلوی دوربین می‌برد و داستان ۲ دوست است که همراه خانواده‌هایشان سعی دارند در مزرعه مک‌کانهی در تگزاس زندگی کنند و نزدیکی زیادی این دوستی را در معرض آزمایش قرار می‌دهد.
مک کانهی و هارلسون همراه رید از تهیه‌کنندگان اجرایی هم هستند.
این خبر درست زمانی مطرح شد که اپل تی‌وی و اسکای‌دنس از یک پروژه جدید با نام «جایزه دروازه بزرگ» که توسط رید ساخته می‌شود خبر دادند.
مک‌کانهی و هارلسون در سال ۲۰۱۴ در سریال تحسین‌شده «کارآگاه واقعی» در اچ‌بی‌او در کنار هم دیده شدند و هر ۲ برای ایفای نقش‌های خود که ۲ کارآگاه از ایالت لوییزیانا بود نامزدی امی در نقش اصلی درام را کسب کردند.

انتشار کتاب تازه میشل اوباما
 کتاب «نوری که در خود داریم» نوشته میشل اوباما با ترجمه هانیه علیایی منتشر شد.
کتاب «نوری که در خود داریم» (پیروزی بر ناپایداری) نوشته میشل اوباما با ترجمه هانیه علیایی در ۲۷۲ صفحه با شمارگان ۴۰۰ نسخه و قیمت ۱۶۵ هزار تومان در بنگاه ترجمه و نشر پارسه عرضه شده است.
 در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «اگر نور خود را بشناسی، خودت را می‌شناسی. هرکس داستان خود را به نیکی می‌داند. در تجربه من، این نوع خودشناسی اعتماد به نفس می‌آورد و موجب ایجاد آرامش و ارتباط معنادار با دیگران می‌شود؛ این برای من مبنای همه‌چیز است. یک نور، نوری دیگر را تغذیه می‌کند. یک خانواده قوی به افراد بیشتری نیرو می‌بخشد. و یک جامعه فعال می‌تواند شهروندان خود را برانگیزد. این قدرت نوری است که درون خود داریم.»
 میشل اوباما در این کتاب، خِرد عملی و استراتژی‌های قدرتمند خود را برای امیدوار ماندن و متعادل بودن در دنیای نامطمئن امرز با خوانندگانش به اشتراک گذاشته است. او به عنوان مادر، دختر، همسر، و یک دوست، روایت‌های تازه‌ای از کار و زندگی‌اش بازگو می‌کند که هم صریح و روشنگرانه و هم شفاف و شوخ‌طبعانه است. میشل اوباما ابایی از بیان تجربه‌هایش در زمینه نژاد، جنسیت و شهرت ندارد و با بیان روایت‌های مربوط به زندگی‌اش، به ما می‌گوید چگونه از پس ترس‌هایمان بربیاییم، در جامعه قدرتمند ظاهر شویم و با جسارت زندگی کنیم. «نوری که در خود داریم» ما را بر آن‌می‌دارد تا در زندگی‌مان دقیق‌تر شویم، منابع شادکامی خود را بشناسیم و  در دنیای پرتلاطم امروز به‌طور معناداری با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

آخرِ قصه «جیران» چه می شود؟
 پخش سریال «جیران» حسن فتحی بعد از گذشت فراز و نشیب‌هایی که در طول ساخت و پخش با آن مواجه شد و البته هفته‌های آرامی که این اواخر پشت سر گذاشته است حالا به روزهای انتهایی نزدیک می‌شود و پرونده این سریال در هفته‌ آغازین سال ۱۴۰۲ برای همیشه بسته خواهد شد.
سریال «جیران» به تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه و کارگردانی حسن فتحی روزهای پایانی پخش را می‌گذراند. این سریال که در ۵۲ قسمت تدوین شده تا دو قسمت دیگر به پایان می‌رسد و قرار نیست مانند «شهرزاد» ـ دیگر ساخته فتحی در شبکه نمایش خانگی ـ فصل دومی داشته باشد.
آخرین قسمت از سریال «جیران» همچون روال قبل در زمان مشخص خود (صبح جمعه) و در هفته اول سال جدید منتشر خواهد شد.
سازندگان این سریال، دو قسمت هم برای پشت صحنه سریال در نظر گرفته‌اند که آن هم از پلتفرم پخش‌کننده در شبکه نمایش خانگی منتشر خواهد شد.
«جیران» را شاید بتوان یکی از پر فراز و نشیب‌ترین پروژه‌هایِ حسن فتحی دانست که اعتراض‌ شاکی خصوصی مبنی بر شباهت به سریالی دیگر با موضوع ناصرالدین شاه و سوگلی اش، حتی برای مدتی آن را به توقف کشاند.
ماجراهایی که «جیران» پشت سر گذاشت و توقف موقتش، پرسش‌هایی را از سوی سازندگان و تماشاگران مطرح کرد. اسماعیل عفیفه، تهیه‌کننده در اظهاراتی به این ماجرا گفته بود: «اگر باز هم مشخص شود که شکایت از این سریال نادرست بوده است، چه کسی مسوول خسارت‌های مادی به کاربران و میلیون‌ها مخاطب خواهد بود؟»
برخی تماشاگران این سریال نیز چنین مطرح کرده‌ بودند که چطور پس از پخشِ ۲۳ قسمت از یک سریال، به یکباره نتیجه گرفتند که این پروژه به سریالِ دیگری شباهت دارد و آن‌را متوقف کردند؟
اما توقیف «جیران» درحالی از سوی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی اتفاق افتاد که ساترا پیش‌تر و قبل از شروع پخش، حکم به فقدان وجود شباهت میان دو سریالِ «مارال» و «جیران» داده بود. مالکِ پلتفرم پخش کننده (فیلیمو) هم در اعتراض به ایستادگی نکردنِ ساترا نسبت به حکمی که صادر کرده است، در نامه‌ای خطاب آنها نوشت، «کاش پای حکم فقدان شباهت دو فیلمنامه که بعد از یک‌ ماه تعلیق در پخش، خسارات مادی و معنوی زیاد و چندین جلسه کارشناسی صادر کردی می‌ایستادی و در توقیف مجدد جیران با بهره‌برداری رسانه‌ای عجولانه، نقش‌ات را پر رنگ نمی‌کردی!»
با تمام فراز و نشیب‌هایی که «جیران» پشت سر گذاشت، این سریال روزهای پایانی تابستان امسال رفع توقیف شد، قسمت های حذف شده به پلتفرم بازگشت و در ادامه روزهای نسبتا آرامی را به لحاظ پخش پشت سر گذاشت. ساخته آخرِ حسن فتحی این روزها مراحل پایانی انتشار را می‌گذراند و باید دید آیا امتداد فعالیت این کارگردان همچنان در شبکه نمایش خانگی با ساخت سریال تاریخی ـ عاشقانه‌ دیگر خواهد بود یا فتحی این بار ترجیح می‌دهد تجربه‌ای دیگر را در مدیومی دیگر به نام خود ثبت کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه