روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ شنبه ۲۷ اسفند - شماره 4333

مروری بر رویدادهای خبرساز سال 1401

سال حادثه پشت حادثه

 سال، سال حادثه بود. علاوه بر ماجرای مرگ مهسا امینی برخی حوادث طبیعی نیز در سال جاری کانون اخبار را به سوی خود جلب کردند. در همان اواسط فروردین ماه بیشتر از ۱۴ استان کشور به مدت چند هفته درگیر گردوغبار و ریزگرد‌ها شد تا کانون توجهات به سوی سدسازی‌های همسایگان و منشا آلودگی‌ها هوا جلب شود.
در ادامه بارندگی‌های نابهنگام تابستانی در کشور، موجب وقوع سیل در برخی مناطق کشور و در بطن همه، امامزاده داوود شد. رخدادی که در ششم مرداد ماه که منجر به جان باختن بیش از ۴۰ نفر از هموطنانمان شد. در حاشیه وقوع این سیل، حضور نمایندگان مجلس و شهردار تهران در محل وقوع سیل در امام زاده داوود نیز جنجال‌های رسانه‌ای بزرگی را به همراه داشت.
وقوع زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی در ۸ بهمن نیز دیگر رخداد خبرساز سال بود که منجر به جان باختن و خمی شدن برخی از هموطنانمان شد. وضعیت ناگوار ساکنان شهر خوی، طی چند ههفته کانون توجهات رسانه‌‎ای را به سوی خود جلب کرده بود.
دیگر رخداد طبیعی خبرساز، بارش برف در نیمه دوم بهمن ماه بود. بارش برف سنگین در کشور، کاهش شدید دما را به همراه داشت و به تبع آن مصرف گاز در کشور نیز افزایش یافت. کمبود در تامین گاز مصرفی موجب شد که تصمیماتی برای قطعی گاز در برخی شهر‌ها و ادارات کشوراتخاذ شد که همین امر نیز بسیار خبرساز شد.
فرو ریختن متروپل در آبادان
دیگر رخداد خبرساز سال، فرو ریختن ساختمان متروپل در خیابان امیرکبیر (امیری) در آبادان در دوم خرداد ماه بود. در این حادثه که ۴۳ فوتی و ۳۷ مصدوم به همراه داشت، جنجال‌های بزرگی پیرامون گرفتن مجوز ساخت متروپل و مالک آن در رسانه‌ها بر پا شد. در همان روز‌های نخست حادثه، سرنوشت حسین عبدالباقی مالک متروپل آبادان جنجال بزرگی را برپا کرد. حتی خبر مرگ او نیز جنجالی شد و روایت‌های مختلفی را به همراه داشت.
انتشار فیلم‌هایی از عزاداری و خاکسپاری مردم آبادان برای جان‌باختگان حادثه متروپل نیز در رسانه‌ها و فضای مجازی همراه با واکنش‌های زیادی بود. حتی در ادامه افرادی همچون محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، کارگردانان سینما، به اتهام اقدام به التهاب آفرینی در موضوع حادثه متروپل بازداشت شدند. در ۲۳ شهریور نیز فروریختن دوباره متروپل آبادان خبرساز شد.
حمله تروریستی به حرم شاهچراغ
در میانه ناآرامی‌های کشور، در چهارم آبان ماه حمله تروریستی یکی از اعضای داعش به حرم شاهچراغ، دیگر رخداد بزرگ خبرساز سال بود. در این حادثه تلخ تروریستی ۱۵ نفر به شهادت رسیدند و ۱۹ نفر هم مجروح شدند. شخص تروریست بعد از ورود تیم واکنش سریع پلیس و پس از مجروح کردن تروریست دستگیر شد.
این رخداد با واکنش‌های مختلف و گسترده رسانه‌ها، شبکه‌های مجازی، افکار عمومی و البته بسیاری از سیاست‌مداران، ورزشکاران و اقشار مختلف جامعه همراه شد. علاوه بر همدردی و محکوم کردن این حادثه تروریستی، بخشی از مسئولان و سیاسیون، انگشت اتهام چنین رخدادی را به سوی ناآرامی‌های کشور کشیدند.
از نگاه آن‌ها ناآرامی‌ها موجب انحراف تمرکز نیرو‌های امنیتی شده بود و دیگر بعد از این واقعه هیچ توجیهی برای تداوم ناآرامی‌ها وجود نداشت. در این بین، انتشار عکس‌هایی از آرتین سرایداران، کودک معصومی که در جریان حادثه تروریستی حرم شاهچراغ در شیراز، در مقابل چشمان‌اش جان باختن پدر و مادرش را دیده و خود نیز از ناحیه دست مجروح شده بود، موجی از واکنش‌ها و همدردی‌ها را به همراه داشت.
مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان
دیگر رخدادی که در سال جاری به شدت در کانون توجه قرار گرفت در ارتباط با ماجرای مسمومیت‌های سریالی در مدارس کشور بود. برای اولین بار ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان از هنرستان دخترانه نور شهر قم در ۹ آذرماه آغاز شد، اما در ادامه این موضوع به مدارس دیگر شهر‌ها نیز کشیده شد. در اسفند ماه این موضوع بسیاری جدی شد و به صدر اخبار رسانه‌ها و محافل رسمی و غیررسمی کشور کشیده شد.
دامنه نگرانی‌ها پیرامون این موضوع به اندازه‌ای بالا رفت که دولت و مجلس نیز به صورت جدی وارد ماجرا شدند. حتی یکی از نمایندگان مجلس مدعی شد مسمومیت‌های دومینوار دانش‌آموزان با تمرکز بر مدارس دخترانه، حدود ۱۰ تا ۱۵ شهر کشور را درگیر کرده است. اهمیت موضوع به اندازه‌ای بود که حتی مقام معظم رهبری نیز به موضوع ورود کردند و خواستار مجازات سنگین عاملان در صورت اثبات تعمدی بودن مسمومیت‌ها شدند.
ناتوانی موقت در حرکت، سردرد، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، استشمام بوی آمونیاک، بویی شبیه «شوینده» و «وایتکس»، بوی نارنگی گندیده و اخیرا هم یک مورد گزارش استشمام بویی شبیه نعنا، از جمله علائمی بوده که در گزارش‌های مختلف منتشر شده از مسمومیت‌های سریالی مورد اشاره قرار گرفت. هر چند رقم و آمار رسمی‌ای از تعداد مسمومیت‌ها و سطح اثرگذاریشان در دسترس نیست، اما دومینوی مسمومیت‌ها در ماه‌های پایانی سال، نگرانی شدید خانواده‌ها و افکار عمومی را به همراه داشت.
در ارتباط با همین موضوع، بنابر آخرین اطلاع‌رسانی‌ها از سوی فراجا، ۱۱۸ نفر از خاطیان و مجرمان در موضوع مسمومیت‌ها دستگیر شدند. سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هیجان‌طلبی دانش آموزان و استفاده از بمبک‌های بد بو و موارد مشابه نیز از عوامل اصلی این رخداد معرفی کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه