روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۲۰ اسفند - شماره 4328

مصرف آب تهرانی‌ها رکورد زد

 مصرف آب پایتخت‌نشینان در روزهای پایانی هفته در اسفندماه به مرز ۵۲ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسیده، این میزان مصرف هم‌اندازه اوج مصرف لحظه‌ای آب در روزهای گرم سال است.
با توجه به اینکه در روزهای آخر سال قرار داریم و سنت خانه تکانی در اکثر خانه‌ها اجرا می‌شود شاهد افزایش مصرف آب در روزهای گذشته هستیم، به طوری که در روزهای گذشته مقدار مصرف از ۵۲ هزار لیتر بر ثانیه هم گذر کرد که رکورد بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود.
از ابتدای سال آبی تا ۱۲ اسفند تنها ۱۰۳.۶ میلی متر بارندگی در تهران ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۳ درصد و در مقایسه با متوسط بلند مدت ۳۵ درصد کاهش یافته است.
این در حالی است که پایتخت همچنان دچار تنگنای آبی است و برخی از مشترکان بیش از دو برابر الگوی مجاز آب مصرف و از ابتدای طرح برخورد با مشترکان بد مصرف تاکنون ۳۸ هزار خانوار بد مصرف که بیش از دو برابر حد مجاز (۲۸ متر مکعب در ماه) مصرف می‌کنند با محدودیت و قطع موقت آب مواجه شدند. این محدودیت‌ها هم نتوانسته جلوی اضافه مصرف مشترکان پر مصرف را بگیرد، به طوری که تنها ۲۱ درصد این دسته از مشترکان بد مصرف، مصارف خود را به الگوی مجاز رسانده‌اند.
این روزها با راهکارهایی بسیار ساده می‌توان مقدار مصرف در هنگام خانه تکانی را کاهش داده و برای گذر از این تنش آبی کمک کرد، شوینده‌های شیمیایی هر چند باعث پاکیزگی می‌شود اما استفاده نادرست از این مواد در کوتاه مدت آسیب جدی به سلامت انسان و محیط زیست وارد می‌کند. این مواد در چرخه استفاده از آب‌های خاکستری باقی می‌ماند و به محیط‌های مختلف مانند زمین‌های کشاورزی وارد می‌شود. وجود مواد شیمیایی در آب فرایند تصفیه فاضلاب را با مشکل مواجه می‌کند بنابراین تا جایی که امکان دارد از این شوینده‌های شیمیایی کمتر استفاده کنیم.
آبی که حاوی مواد شوینده شیمیایی نیست را می‌توان به مصرف گل‌ها و گیاهان خانگی رساند و اینگونه از هدر دادن آن‌ها جلوگیری کرد. شستن پرده‌ها و فرش‌ها را به کاربلدها بسپارید، با این کار از استفاده از آب تصفیه شده برای شستشوی این وسایل جلوگیری می‌شود.
استفاده از آب به عنوان جارو برای تمیز کردن بالکن یا حیاط، کار بسیار غلطی است که گاهی اوقات موقع خانه تکانی‌ها دیده می‌شود. در شرایطی که در کشور با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنیم هدر دادن آب به این شکل بسیار ناپسند است. سرویس و تعمیر شیرآلات خراب را در لیست کارهای خانه تکانی قرار دهید، با این کار مانع از هدررفت آب تصفیه شده و تبدیل آب سالم به فاضلاب می‌شویم.
تفکیک زباله‌ها هنگام خانه تکانی نیز اهمیت دارد چرا که با این اقدام میزان مصرف انرژی و آب نسبت به تولید اولیه به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. همچنین لازم است برنامه‌های فنی وسایل خانگی مختلف مانند لباسشویی را بیاموزید تا بتوانید مدت زمان شست وشو را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید.

مازاد بودجه بزرگترین صادرکننده نفت جهان رکورد زد
 در سال ۲۰۲۲ که قیمت بالاتر نفت، درآمدهای دولتی عربستان سعودی را ۳۱ درصد افزایش داد، مازاد بودجه به ۱۰۳.۹ میلیارد ریال سعودی (۲۷.۶۸ میلیارد دلار) رسید و بالاتر از برآورد خود این کشور بود.
بزرگترین صادرکننده نفت جهان، رشد تولید ناخالص داخلی ۸.۷ درصدی را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد که به ثبت نخستین مازاد بودجه این کشور در حدود یک دهه گذشته منتهی شد.
عربستان پیش از این، مازاد بودجه سال ۲۰۲۲ را ۱۰۲ میلیارد ریال معادل ۲.۶ درصد تولید ناخالص داخلی پیش بینی کرده بود اما برای امسال مازاد بودجه کوچکتری را پیش بینی می کند.
طبق آمار وزارت دارایی، مجموع درآمد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲، به ۱.۲۷ تریلیون ریال رسید که ۳۱ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش داشت و اندکی بالاتر از برآورد اولیه بود. درآمد نفتی این کشور در سال میلادی گذشته به حدود ۸۵۷.۳ میلیارد ریال بالغ شد که ۵۲ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ بالاتر رفت.
درآمد غیرنفتی عربستان سعودی هم در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، رشد ۱۹ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ داشت و از درآمد نفتی که در سه ماهه چهارم ۱۷ درصد رشد کرد، عملکرد بهتری نشان داد.
مجموع هزینه عربستان در سال ۲۰۲۲، به میزا ن۱۲ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد کرد و به ۱.۱۶ تریلیون ریال رسید.
عربستان سعودی در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲ مازاد مالی ثبت کرد اما در سه ماهه چهارم که کاهش تولید نفت اوپک پلاس آغاز شد، کسری ۴۵.۷ میلیارد ریال پیدا کرد.
بر اساس گزارش رویترز، مجموع بدهی عربستان در پایان سال ۲۰۲۲، به بیش از ۹۹۰ میلیارد ریال رسید.

گام‌های مؤثر صندوق‌های بازنشستگی نفت
برای تعادل‌بخشی به منابع و مصارف
 رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: جهت‌دهی اقتصادی برای تعادل‌بخشی به منابع و مصارف با نگاهی بلندمدت، یکی از دستاوردهای با اهمیت گروه اقتصادی صندوق‌ها در سال ۱۴۰۱ بود.
به گزارش صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف، اظهار کرد: شتاب پدیده‌های اقتصادی حاکم بر بنگاه‌های اقتصادی از جمله صندوق‌ها، سبب فشردگی و تراکم امور در بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.
وی با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی به‌طور طبیعی از محیط اقتصادی پیرامون تأثیر می‌پذیرند، افزود: برخی فعالیت‌های بنگاه اقتصادی صندوق‌ها رویه‌ای مرسوم است مانند تأمین منابع و پرداخت مستمری و مقرری اما برای استمرار این‌گونه امور متداول، نیازمند کارهای تحولی هستیم که به معنای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری است.
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به اینکه آمارها و گزارش‌های دریافتی از منابع مختلف مؤید ارزیابی مطلوب و نسبی از تحولات اقتصادی و سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در یکسال گذشته است، افزود: یکی از اقدام‌های ارزشمند حوزه توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری، افزایش سهام صندوق‌ها در هلدینگ خلیج‌فارس بود؛ اقدام مهم دیگر جهت‌دهی منابع برای ایجاد تعادل در بین منابع و مصارف صندوق‌هاست.
بیات با تأکید بر اینکه به هر میزان که جایگاه تأثیرگذاری بنگاه‌های اقتصادی ارتقا می‌یابد باید به همان نسبت دیدگاه و سازوکارهای مدیریتی را ارتقا بخشید، گفت: تعادل‌بخشی منابع و مصارف صندوق بازنشستگی نفت آثار و پیامدهای بااهمیتی بر حوزه اقتصاد و اجتماع دارد زیرا با امر خدمات‌رسانی به بازنشستگان مهم‌ترین صنعت کشور که به‌عنوان پیشران اقتصادی کشور خوانده می‌شود در ارتباط است؛ از این رو این تحولات بر حوزه شاغلان نیز تأثیرگذار است.
وی مولدسازی دارایی‌ها را از ارزش‌های ممتاز و ضروری بنگاه اقتصادی دانست و ادامه داد: شرکت فاوا نفت که ضرورت و خلأ حضور آن محسوس است یکی از زیرساخت‌های مهم است که در گذشته راکد مانده بود و امیدوارم فرایند فعال‌سازی آن شتاب گیرد.
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: برنامه‌های توسعه‌ای زمان‌بر است بر این اساس باید زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در یک تا دو سال آینده تدارک دیده شود.
بیات با بیان اینکه موفقیت صندوق نفت در آینده، بستگی به عملکرد ما در این دوره زمانی دارد، افزود: به‌طور حتم، حاکمیت فرهنگ همدلی و ثبات مدیریتی در گروه اقتصادی صندوق‌ها در طول سال گذشته یکی از عوامل مؤثر برای تحقق اهداف اقتصادی تا این مرحله بوده است؛ امیدوارم این فرهنگ تعاون و همدلی، استمرار و افزایش یابد تا به سهم خود در تقویت چشم‌انداز اقتصادی صندوق‌ها مؤثر باشیم.
وی درباره اهمیت رفع بسترهای فسادزا و فسادآلود تأکید کرد: این موضوع بسیار جدی است از این رو کمیته‌های حسابرسی به شکل سازمان‌یافته و نهادینه، مظاهر، روزنه‌ها، رویه‌ها و فرایندها را بررسی کنند؛ آیین‌نامه‌های لازم را اصلاح یا تدوین، مصوب، جاری و ساری کنند و بر اجرای درست آن‌ها تأکید و نظارت کنند.
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه تحول اقتصادی در گرو توسعه محور بودن است، افزود: صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت از نوع سازمان‌ها و بنگاه‌هایی است که توسعه محوری در آن‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ از این رو در اقدام‌های توسعه‌ای، تصمیم‌های درست مانع از زیان می‌شود و نفع بیشتری خواهد داشت.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه