روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۲۰ اسفند - شماره 4328

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران:

فعالیت‌های لرزه‌نگاری امسال بی‌سابقه بود

 مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ضمن مقایسه فعالیت‌های این مدیریت با دوره‌های گذشته از فعالیت بی‌سابقه لرزه‌نگاری در سال جاری خبر داد.
مهدی فکور به بررسی فعالیت‌های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران در دوره آبان ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ نسبت به دوره‌های پیش از آن پرداخت و در تشریح برخی از این فعالیت‌ها گفت: در دوره جدید مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت با به‌کارگیری ۶ دستگاه حفاری خشکی، عملیات حفاری ۶ حلقه چاه و آزمایش چهار حلقه چاه اکتشافی پایان یافت و در مجموع ۲۱ هزار ۲۰۱ متر در چاه‌های اکتشافی در خشکی حفر شد، همچنین ۲ حلقه چاه اکتشافی در حال حفاری و یک حلقه چاه در مرحله آزمایش سازندی هستند.
وی با بیان اینکه کل فعالیت‌های اکتشافی امسال تاکنون موفق بوده، افزود: از آبان‌ ماه ۱۴۰۰ تاکنون تعداد ۱۰ گروه لرزه‌نگاری دو بعدی، چهار گروه لرزه‌نگاری سه‌بعدی و ۲ گروه ژئوفیزیک غیرلرزه‌ای (گرانی و مغناطیس‌سنجی) در مجموع ۱۶ گروه عملیاتی فعالیت دارند که منجر به اشتغال‌زایی برای حدود ۵ هزار نفر در ۱۱ استان کشور شده که این مقدار از فعالیت‌های ژئوفیزیکی در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده است، همچنین ۴۹ پروژه تفسیر داده‌های لرزه‌نگاری نیز در این مدت به‌دست متخصصان ایرانی اکتشاف انجام شده است.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درباره آمار مقایسه‌ای فعالیت‌های اکتشافی آبان سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ نسبت به آبان ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ توضیح داد و تشریح کرد: در متراژ حفاری در این مدت ۱۴ درصد، در تعداد حفاری‌ها ۱۰۰ درصد و در آزمایش چاه‌ها ۱۳۶ درصد و در آمار دکل سال ۳۰ درصد افزایش داشتیم.
فکور آمار مقایسه‌ای پنج‌ساله را نیز تشریح کرد و افزود: آمار آبان ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ نسبت به میانگین پنج سال گذشته در مقدار حفاری ۳۶ درصد، در تعداد چاه‌ها ۶۶ درصد و در چاه‌آزمایی ۳۳ درصد و در آمار دکل ۲۶ درصد افزایش داشتیم.
وی به‌طور ویژه از پروژه‌های لرزه‌نگاری سیلک و هفتکل - نفت‌سفید یاد کرد و گفت: در پروژه های لرزه‌نگاری در سیلک کاشان ۸۹ روز زودتر از موعد لرزه‌نگاری پایان یافت و در پروژه هفتکل – نفت‌سفید ۷۹ روز زودتر از برنامه فعالیت لرزه‌نگاری آغاز شده است.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، پروژه‌های لرزه‌نگاری را زمینه‌ساز پروژه‌های اکتشافی برشمرد و تأکید کرد: بر همین اساس در سالی که گذشت در حوزه لرزه‌نگاری دو بعدی ۴۰ میلیون یورو و ۸۶۸ میلیارد تومان و در حوزه لرزه‌نگاری سه‌بعدی ۵۲ میلیون یورو و ۹۶۰ میلیارد تومان فعالیت انجام شد که مجموع آن حدود ۹۰ میلیون یورو و ۱۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود که رقمی بی‌سابقه‌ است.
*پروژه‌ بی‌همتای مغناطیس‌سنجی هوایی در تاریخ صنعت نفت ایران
فکور در تشریح عملیات غیر لرزه‌ای مغناطیس‌سنجی هوایی گفت: کار بزرگی در این حوزه انجام شد که در کشور سابقه نداشته است. وی در تشریح این موضوع افزود: عملیات مغناطیس‌سنجی به سه شکل حمل تجهیزات به‌وسیله نفر که زمان‌بر و دشوار است، بالگردی و هواپیمایی انجام می‌شود که دو مورد نخست در کشور سابقه داشت اما برای مورد سوم هواپیما در کشور نداشتیم.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: برای این منظور باید یک هواپیمای فوق‌سبک وارد می‌کردیم و افزون بر تغییر تجهیزات داخلی هواپیما حتی بال‌های آن را نیز تغییر دادیم، که این هواپیما باید با شرایطی ویژه در ارتفاع حداکثر ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری از سطح زمین پرواز کند و بدون ورود نویزی به‌کابین (حتی صدای هواپیما)، در مسیری بدون نوسان پرواز کند و در صورت نقض هر شرطی فرآیند باید از ابتدا انجام شود. فکور در این باره گفت: افزون بر نبود هواپیما ما خلبان ویژه این عملیات را نداشتیم اما جوانی ۳۲ ساله بدون سابقه مشابه، مسئولیت این عملیات را پذیرفت و سرانجم در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان این تصویربرداری‌ها انجام شد که اقدامی به‌شدت خاص و بی‌همتا بود.
وی افزود: تا کنون ۵۰ هزار کیلومتر مربع با این تجهیز تصویربرداری شده است و بر اساس قرارداد باید در مجموع ۱۷۰ هزار کیلومتر مربع انجام شود.
*جهش در پروژه‌های پردازش اطلاعات
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از نبود نرم‌افزارهای ایرانی برای پردازش داده‌ها گفت و تشریح کرد: در این زمینه با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی صحبت کردیم و قرار است یک شرکت نرم‌افزار بومی را برای ما تهیه کند.
وی از انجام ۱۲ هزار و ۸۰ کیلومتر پردازش اطلاعات دوبعدی و ۷۸۰۰ کیلومتر پردازش سه بعدی خبر داد و افزود: ۱۹ میلیارد قرارداد پژوهشی در دوره تازه داشتیم.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از انجام برون‌سپاری در فعالیت‌های پردازشی یاد کرد و گفت: برون‌سپاری می‌تواند به توانمندی پیمانکاران ایرانی منجر شود.
*ژئوشیمی فعالیت‌های اکتشافی ایران را متحول می‌کند
فکور پروژه‌های پژوهشی را ترسیم‌کننده آینده اکتشاف برشمرد و گفت: در دوره‌های گذشته با شرکتی دانش‌بنیان در زمینه ژئوشیمی قراردادی امضا شده است اما کاری از پیش نرفته بود، در بررسی پروژه با ایده شرکت دانش‌بنیان آشنا و متوجه اهمیت آن شدیم.
وی افزود: این شرکت با بررسی میکروب‌ها و باکتری‌های سطح زمین، باکتری‌هایی که از گاز متان تغذیه می‌کنند را می‌یابد و با روش ژئوبوتان دی‌ان‌ای این باکتری‌ها را استخراج می‌کند تا مقدار گاز مورد نیاز باکتری را دریابد و بر این اساس مقدار گاز زیر سطحی را تخمین می‌زند و احتمال وجود ساختارهای گازی را تسهیل می‌کند.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: با تطبیق آمارهای حاصل از این پژوهش در پروژه‌هایی که وجود گاز اثبات شده بود، دریافتیم که این روش تا ۹۵ درصد دقت دارد و می‌تواند فعالیت‌های لرزه‌نگاری را با کاهش زمان و هزینه تا ۹۰ درصد جلو بی‌اندازد.
*آینده پر قدرت برای اکتشاف
فکور در تشریح برنامه‌های آینده مدیریت اکتشاف گفت: برای فعالیت‌های آینده اکتشافی ۱.۴ میلیارد یورو برای ۷ سال تقاضا کردیم که در صورت وجود شرایط امکان تحقق ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع لرزه‌نگاری سه‌بعدی شامل ۹۰ هزار کیلومتر مربع در دریا و ۱۰ هزار کیلومتر مربع در خشکی وجود دارد.
وی برنامه انجام لرزه‌نگاری دو بعدی را ۱۵ هزار کیلومتر دانست و گفت: برای برنامه پنج‌ساله هفتم حداقل هشت دکل به‌کار می‌گیریم و به‌کارگیری ۱۲ دکل نیز بر اساس تخصیص بودجه قابل تحقق است.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از جایگاه سوم ایران در المپیاد جهانی زمین‌شناسی در میان ۴۲ کشور شرکت‌کننده یاد و اذعان کرد: دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این المپیاد در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران آموزش دیده بودند و بر همین اساس توافق‌نامه‌ای با آموزش و پرورش داریم.
فکور همچنین به توافق با وزارت صمت برای اجرای پروژه شیل نفتی در قالی‌کوه لرستان اشاره کرد و گفت: نفت مورد اشاره بسیار سبک و ارزشمند است.
وی همچنین درباره فعالیت مدیریت اکتشاف در طبس و سیستان‌وبلوچستان توضیح داد و در ادامه به موضوع هیدارت گازی اشاره کرد و گفت: قرار است تا اردیبهشت ماه آینده فاز مطالعات و برداشت دیتا تمام شود و فعالیت پردازشی را آغاز کنیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه