روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ شنبه ۲۰ اسفند - شماره 4328

انسیه خزعلی:

همۀ زندگی ما «زن، زندگی، آزادی» است

می‌خواهند مسمومیت دانش آموزان را به جمهوری اسلامی منتسب کنند




  معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، درباره حواشی کلیپ پخش شده از وی با صدای مترجم و شائبه «لب زدن» وی گفت: فیلم ارسال شده ما به سازمان ملل به زبان فارسی بود اما از سازمان ملل ایمیل فرستادند که نمی‌توانیم این ویدئو را با دو صدا پخش کنیم و باید صدای فارسی حذف شود و ما مجبور شدیم صدای فارسی را حذف کنیم.
انسیه خزعلی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما به ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات این معاونت در حوزه زن و خانواده و نیز حواشی پیام ویدئویی ارسال شده وی به سازمان مل به مناسبت روز جهانی زن پرداخت و اظهار کرد: پس از پخش این ویدئو، دروغ و شایعه ای پخش کردند. برای اینکه اصل موضوع را در حاشیه قرار دهند بحث لب زنی و... را مطرح کردند. این نشان دهنده سخیف بودن و دست خالی بودن افراد معاند است چراکه از آنجا که هیچی ندارند این مطالب را پخش می‌کنند.
وی درباره ضرورت ارسال این ویدئو به سازمان ملل، توضیح داد: خواستیم به گوش جهانیان لغو ظالمانه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن را برسانیم که خلاف قانون انجام شد. ایران را از حق رای محروم کردند؛ اگرچه امکان شرکت و رساندن صدای ما وجود داد و با وجود اینکه ویزا به ما ندادند ما به صورت مجازی سعی کردیم پیاممان را برسانیم. خزعلی با بیان اینکه نمی‌خواهند بگذارند صدای پیشرفت زنان ایران به گوش جهانیان برسد، افزود: البته بسیاری از موارد در خصوص پیشرفت زنان سال قبل در سازمان ملل مطرح شد. بالاخره ما باید در مجامع بین المللی باشیم و حقیقت را به گوش جهانیان برسانیم. معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، در خصوص شائبه‌های مطرح شده پیرامون ویدئو مذکور، یادآور شد: پارسال هم همین کار را کردند. پارسال ملاقات چند جانبه‌ای داشتیم که پرچم مالدیو پشت سر من بود. گفتند «وطن به خطر افتاد» و «غیرت وطنی کجا رفته» اما نهایتا مشخص شد هر کسی آنجا صحبت می‌کند پرچم مالدیو پشت سر او قرار دارد و درواقع این یک قاعده است. امسال نیز پس از پخش این ویدئو تلاش کردند نگذارند خبر ما پخش شود و دروغ هایی را منتشر کردند اما خیلی زود دروغ رو می‌شود.
وی با بیان اینکه فیلم ارسال شده به سازمان ملل به زبان فارسی بوده اما از سازمان ملل ایمیل فرستادند که نمی‌توانیم این ویدئو را با دو صدا پخش کنیم و باید صدای فارسی حذف شود و از همین رو مجبور شدیم صدای فارسی را حذف کنیم، تاکید کرد: پیام سازمان ملل که به ما ایمیل کرده و گفته است حتما باید زبان فارسی را حذف کنید موجود است. گفتند اگر این کار انجام نشود کل سخنرانی شما حذف می‌شود و ما مجبور شدیم صدای فارسی را حذف کنیم.
خزعلی ادامه داد: یک عده کارشان همین است و چه داخلی ها و چه خارجی ها تلاش می‌کنند اقدامات ما را خاموش کنند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری به هدف از ارسال ویدئو مذکور به سازمان ملل اشاره و عنوان کرد: اعتراض ما به نقض حقوق بشر و به کسانی که این حق را از زنان می‌گیرند است. کسانی که این حق را می‌گیرند خود بیشترین ظلم را بر زنان وارد کرده اند و بیشترین تبعیض را بر زنان اعمال می‌کنند اما اینها مدعی حقوق زن شده اند. دانش آموختگی زنان بعد انقلاب ۱۷ برابر شده است، از سوی دیگر در زمینه توسعه یافتگی شاید آمریکا در دهه های گذشته یک درصد رشد داشته اما ما چهار درصد پیشرفت داشته‌ایم. امید به زندگی زنان ایرانی نیز چند سال بیشتر از مردان است و در خصوص تحصیل نیز همینگونه است اما متاسفانه به گونه دیگری جلوه می‌دهند.
* می‌خواهند مسمومیت دانش آموزان را به جمهوری اسلامی منتسب کنند
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در خصوص مسمومیت دانش آموزان، تاکید کرد: حرف آخر را رهبر انقلاب زدند و فرمودند با قاطعیت و جدیت باید با مسببین مساله بدون عفو برخورد شود. باید بدون هرگونه گذشت و چشم پوشی برخورد شود و طبیعتا یکی از برنامه های دشمن است که نگذارد دختران پیشرفت کنند. پیشرفت دختران و زنان، پیشرفت کشور است و هرچه زنان جامعه پیشرفت کنند به آن نسل می‌توان امیدوار بود. اما نمی‌خواهند بگذارند این سیر صعودی در تحصیلات زنان ما ادامه یابند و از سویی می‌خواهند این را منتسب به جمهوری اسلامی کنند و در جامعه جهانی اینگونه منعکس کنند. خزعلی در خصوص پیگیری‌های معاونت امور زنان و خانواده در بحث مسمومیت دانش آموزان، بیان کرد: در این راستا از مدارس پیگیری کردیم. افرادی را فرستادیم تا مدارس را بررسی کنند و درباره وضعیت پیش آمده مصاحبه کنند. با وزارتخانه‌هایی که مکلف به پیگیری این امر هستند در تماس بودیم و گاهی به صوت میدانی با دانش اموزان و معلمین نیز در تماس بودیم. نهایتا همین گزارش هایی که منتشر می‌شود را دریافت کردیم.
* در بحث خشونت وضعیت بهتری نسبت به کشورهای دیگر داریم
در بخش دیگر این گفت‌وگو، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص خشونت علیه زنان، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب گفتند ما در این زمینه به گونه ای مطالبه گر هستیم، ما دفاع نداریم و هجمه داریم. ما در بحث خشونت وضعیت بهتری نسبت به برخی کشورها داریم. به ویژه کشورهایی که عضویت ایران را لغو کردند نوع رفتارشان با زنان فاجعه است و هم از جهت بارهایی که به زنان حمل می‌کنند و هم از جهات دیگر شاهد اعتراضات زنان هستیم.  خیلی از زنان حاضر در کنگره زنان تاثیرگذار این مساله را مطرح کردند که چرا با توجه به ویژگی‌های جسمانی ما، باید به صورت مساوی بارها را به دوش بکشیم؟.به گفته خزعلی، نشان دادن وضعیت و توانمندی زنان ایران به جهانیان از جمله اهداف کنگره بین المللی زنان تاثیر گذاربوده است.
* زنان ایرانی از زنان ژاپنی جلوتر هستند
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: نمایشگاهی در کنار این کنگره برگزار شد که زنان دارای شرکت دانش بینان در آن شرکت کردند و این نمایشگاه مورد توجه میهمانان قرار گرفت. معتقد بودند زنان ایرانی پیشرو و پیشگام در مساله فناوری و نوآوری علمی هستند. خانمی که از ژاپن آمده بود می‌گفت به جرات می‌گویم زنان ایرانی از زنان ژاپنی جلوتر هستند. در همین راستا تفاهم نامه هایی نیز برای ارتباط بیشتر این شرکت ها با سایر کشورها بسته شد.
به گفته خزعلی بودجه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای سال ۱۴۰۲ جهش خوبی داشته است و این معاونت باید برنامه‌های خود را طی توافقاتی با سایر وزارتخانه‌ها اجرا کند.
* وضعیت طلاق نگران کننده است
وی در پاسخ به سوال مجری که آیا وضعیت طلاق نگران کننده است؟ تصریح کرد: بله با توجه به ارزشها و سنت های جامعه ما، نگران کننده است. خیلی از این ارزش‌ها و سنت‌ها در حال صدمه دیدن است. ما وظیفه داریم ضمن به روز بودن، داشته ها و ارزش‌های خود را از دست ندهیم. زیاد شدن طلاق باعث کاهش ازدواج می‌شود و باید در برنامه هفتم توسعه برنامه واقع بینانه تری داشته باشیم. شاید در برنامه ششم خیلی از اهداف پیاده نشد و به آنچه تصویر شده بود نرسیدیم که امیدواریم در برنامه هفتم این مسائل را حل کنیم وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» که هم اکنون در مجلس قرار دارد، گفت: این لایحه در مجلس است و از کمیسیون های مختلف عبور کرده است. امیدواریم قبل از پایان سال در صحن مجلس مطرح شود. این وعده را به ما داده اند و امیدواریم امسال تصویب آن را شاهد باشیم. خزعلی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تبین شعار «زن، زندگی، آزادی”، خاطر نشان کرد: همه زندگی ما «زن، زندگی، آزادی” است؛ یعنی آزادی زن از همه سلطه گری هایی که به او تحمیل می‌شود. مقام معظم رهبری تعبیری داشتند که زن هوای تنفس است. خدا این لطف را به زن کرده که بخشی از خالقیت خود را در وجود زن گذاشته و باید قدر آن را دانست و برای این ارزش و جایگاه او در جامعه تبلیغ کرد. البته اینها مانع این نیست  که زن ضمن اینکه حیات می‌بخشد در حیاتش تکامل یابد.
* ۶۰ درصد زنان ایرانی از اینترنت استفاده می‌کنند
وی در پایان سخنان خود با اشاره به تاکید سازمان ملل متحد به مشارکت و حضور زنان در فضای مجازی، افزود: کنشگری زنان ما در این فضا قابل توجه است. ۶۰ درصد زنان ما از اینترنت و ۴۲ درصد از رایانه استفاده می‌کنند و ۶۴ درصد از  ۲ میلیون کسب وکارهای مجازی از سوی زنان انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه