روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ اسفند - شماره 4327

افزایش موارد بستری در کشور؛

کرونا همچنان در گردش است

 عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به افزایش موارد ابتلا به این بیماری در کشور، گفت: کرونا همچنان در گردش است و از بین نرفته است. اکنون اکثر مواردی هم که سرماخوردگی استنباط می‌شود، کروناست.
دکتر پیام طبرسی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر تعداد موارد ابتلا به کرونا افزایش یافته است و روند ابتلا نسبت به چند هفته قبل افزایش پیدا کرده است. با این وجود باید دید که شرایط بیماری در کشور طی یکی دو هفته آینده به چه صورت پیش می‌رود، آیا روند صعودی ادامه می‌یابد یا کاهش پیدا می‌کند؟.
وی افزود: باید بدانیم که کرونا همچنان وجود دارد و از بین نرفته است. اکثر مواردی هم که سرماخوردگی استنباط می‌شود، کروناست، اما خوشبختانه در عمده موارد بیماری خفیف بوده و مانند سرماخوردگی بروز می‌کند. البته ممکن است در افراد با ریسک بالا مانند مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، افراد دچار نقص ایمنی و افراد در سنین بالا، میزان درگیری بیشتر باشد و در بیمارستان بستری شوند. سایر افراد اگر همان رعایت‌های معمول را داشته باشند، احتمالا مشکلی نخواهیم داشت. طبرسی با تاکید بر اینکه در حال حاضر عمده مبتلایان به کرونا، به صورت خفیف به این بیماری مبتلا می‌شوند، گفت: با این حال در مرکزی مانند مسیح دانشوری که مرکز درمانی ارجاعی است، موارد بستری نیز نسبت به یک ماه گذشته بالا رفته است.
وی با اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تعطیلات عید، گفت: به ویژه افرادی که عوامل خطر و ریسک‌فاکتور دارند، بیشتر مراقبت کنند. در عین حال باید توجه کرد کرونا جهش‌ می‌کند و در نتیجه واریانت‌های جدید نیز بروز پیدا می‌کنند، اما آنچه که عمدتا مطرح شده همان واریانت‌های XBB، BQ1و ... است و واریانت مورد توجه یا نگران‌کننده دیگری فعلا مطرح نشده است.

اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شد؛
اجرای «کالابرگ الکترونیک» در کل کشور
 با اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به صورت ملّی و در سراسر کشور آغاز شد.
در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع مردم ایران می‌رساند پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به صورت ملّی و در سراسر کشور آغاز شد.
در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند. در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.
نحوه مشاهده میزان اعتبار خانواده‌ها
خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کنند جهت مشاهده‌ میزان اعتبار، لیست کالاها و فروشگاه‌های مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک، با تلفن همراه سرپرست خانوار، کد دستوری #۲۸*۷۸۸* را شماره‌گیری کرده و یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کنند. گفتنی است در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خُرد که مجهز به بارکدخوان شده‌اند، به این سامانه متصل و پذیرای هموطنان در سراسر کشور هستند.

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر خبر داد؛
عدم توافق شورا و شهرداری برسر نرخ کرایه‌ در ۱۴۰۲
 عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از عدم توافق نهایی شورا و شهرداری بر سر نرخ کرایه حمل و نقل عمومی خبر داد.
علی اصغر قائمی در حاشیه نوزدهمین کنفرانس حمل و نقل با حضور در جمع خبرنگاران در مورد بررسی لایحه نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سال آینده در جلسه عصر روزگذشته کمیسیون حمل و نقل شورای شهر گفت: روز گذشته لایحه نرخ کرایه بررسی شد اما به جمع بندی نهایی نرسیدیم و مقرر شد شهرداری بروی مدل های پیشنهادی نرخ کرایه بیشتر کار کند.
وی با بیان اینکه قرار شد روز شنبه آتی جلسه بدون سقف زمانی برای تعیین نرخ کرایه برگزار شود، در مورد پیشنهادات شهرداری تهران برای نرخ کرایه سال آینده گفت: پیشنهاد شهرداری برای بلیت مترو افزایش حدود ۴۰ درصد بود و برای اتوبوسرانی مدل پیمایشی مدنظر بود و همچنین نرخ پیشنهادی برای تاکسی نیز در حدود مترو بود، اما تاکید می‌کنم که ارقام نهایی نشده است. قائمی ادامه دارد: البته دقت داشته باشید که در بررسی نرخ کرایه چند عامل باید مدنظر قرار بگیرید، چراکه یک راننده حدود ۳۵۰ میلیون پول تاکسی داده و روزانه تنها حداکثر ۵۰ مسافر جابجا می‌کند و این در حالی است که هزینه استهلاک و خرید تجهیزات  و هزینه پنهان کاهش ارزش سرمایه باید مدنظر قرار داده شود و باید تعادل حفظ شود؛ اما در تعیین نرخ بلیت اتوبوس و مترو  از آنجایی که کارکرد متفاوت دارند، نرخ گذاری متفاوت است.
وی در پاسخ به این سوال که هرساله شورا براساس نرخ تورم ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد نرخ کرایه داشت، افزود: این روش ساده ترین و بی حاشیه ترین مدل نرخ گذاری است.
قائمی در مورد انتصاب مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک گفت: من از دیروز عصر کارتابلم را چک نکردم شاید مدیر جدید منصوب شده باشد.
وی درمورد اجرای تراموا در مسیر آزادی تا پایانه شرق نیز گفت: در بودجه ۱۴۰۲ تنها مبلغی در حدود انجام مطالعات اولیه و نه اجرای این مد مصوب شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا خبر داد
افزایش ۵۹ درصدی تعداد پرونده های مهم جرایم اقتصادی
 رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به ارتقای توان اطلاعاتی و عملیاتی پلیس امنیت اقتصادی، از تمرکز بر اولویت انهدام شبکه های سازمان یافته قاچاق و جرایم اقتصادی خبر داد.
سردار حسین رحیمی در حاشیه همایش سراسری پلیس امنیت اقتصادی فراجا اظهار کرد: تمرکز بر پیشگیری و مقابله با جرایم کلان و سازمان یافته، قاچاق کالا و ارز و مفاسد اقتصادی، ایجاد امنیت مطلوب بر فعالیت های فعالان اقتصادی با مشارکت دستگاه های ذیربط از اولویت های جدی این پلیس می باشد.
وی پیش بینی، پیشگیری، کنترل، شناسایی، مقابله و کشف را از اهم ماموریت های پلیس امنیت اقتصادی به منظور مقابله با فعالیت های سوء و جرایم اقتصادی در سطح محلی، ملی و منطقه ای برشمرد و افزود: ارتقای توان و آمادگی عملیاتی و اطلاعاتی از طریق توسعه اشراف و تسلط اطلاعاتی در حوزه امنیت اقتصادی، توسعه و تکمیل استقرار فراجا در مبادی رسمی گمرک و هوشمندسازی این پلیس از دیگر برنامه های ما است.
وی ادامه داد: پیشگیری و مقابله با جرایم اقتصادی با اولویت جرایم کلان، اشراف اطلاعاتی بر جرایم اقتصادی در فضای مجازی و تشدید اقدامات مقابله ای با قاچاق کالا با اولویت قاچاق سازمان یافته نیز از دستور کارهای جدی این پلیس می باشد.
رحیمی به تشریح عملکرد پلیس امنیت اقتصادی فراجا در مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخت و عنوان کرد: افزایش ۲۷ درصدی ارزش پرونده های کشف شده، افزایش ۳۴ درصدی ارزش ریالی پرونده های مهم ، افزایش ۵۹ درصدی تعداد پرونده های مهم و افزایش ۱۳ درصدی توقیف خودروهای شوتی از جمله دستاوردهای ما در این حوزه می باشد.
وی در تشریح اقدامات پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی یادآور شد: افزایش ۷۶ درصدی ارزش ریالی کشفیات فرار مالیاتی، افزایش ۱۹ درصدی ارزش ریالی کشفیات احتکار کالاهای اساسی، افزایش ۵۹ درصدی کشفیات پرونده های زمین خواری و افزایش ۲۹ درصدی کشفیات جرایم پولشویی از دیگر دستاوردهای پلیس امنیت اقتصادی می باشد.

برگزاری جلسه «کارگروه هم‌اندیشی مسکن پایتخت»
با موضوع فروش متری مسکن در بورس کالا
 «کارگروه هم‌اندیشی مسکن پایتخت» در قالب تعامل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با سازمان نوسازی شهر تهران هویت گرفته تا تصمیم‌سازی لازم برای پیشبرد امور در حوزه مسکن تهران را عهده‌دار باشد.
کارگروه مذکور متشکل از نخبگان و صاحب‌نظران حوزه مسکن و شهرسازی و با محوریت بررسی نظام مسائل حاکم بر صنعت ساختمان و بازار مسکن تشکیل شده است. همچنین، به صورت مستمر جلسات هم‌اندیشی این کارگروه متناسب با مأموریت‌های قرارگاه جهادی مسکن برگزار خواهد شد.  در پی فرمایشات مقام معظم رهبری در روز ۱۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ درباره تولید مسکن در کشور، شهردار تهران طی بخشنامه‌ای از همه مدیران ستادی و شهرداران مناطق ۲۲گانه، شناسایی گلوگاه‌های حوزه ساخت مسکن را درخواست کرد و علیرضا زاکانی در روز ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با تأکید بر ۶ محور اجرایی، دستور تشکیل قرارگاه جهادی مسکن را صادر کرد.
بر اساس گزارش سایت شهر، دبیرخانه قرارگاه جهادی مسکن در سازمان نوسازی شهر تهران تشکیل شد. همچنین، «کارگروه هم‌اندیشی مسکن پایتخت» در تعامل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با سازمان نوسازی شهر تهران هویت گرفته تا تصمیم‌سازی لازم برای پیشبرد امور در حوزه مسکن تهران را عهده‌دار باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه