روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ اسفند - شماره 4327

کنعانی:ایران به دیپلماسی پایبند است

افزایش بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای مطرح نیست

  سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران به دیپلماسی پایبند است، گفت: ورود ایران به مذاکرات برای حل و فصل به مذاکرات هسته ای بر اساس اعتقاد به مذاکرات چندجانبه و دیپلماسی بوده است.
ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران افزود: ایران به دیپلماسی پایبند است و آن را بهترین چارچوب تلقی کرده و عمل می کند.
وی با تاکید بر اینکه «پویایی ایران هم در همین چارچوب است و مناسبات در چندجانبه و دیپلماسی باید پیش ببرد»، افزود: ورود ایران به مذاکرات برای حل و فصل موضوع هسته ای اساسا بر اساس اعتقاد به مذاکرات چندجانبه و دیپلماسی بوده است.
کنعانی ادامه داد: در مورد تحولات اخیر، ایران اعلام کرده است که به بازگشت همه طرف ها و متقابل پایبند بوده و در همین چارچوب هم دیپلماسی فعال است و سفر گروسی ادامه دیپلماسی فعال با آژانس است که منجر به تفاهم های خوبی انجام شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد که در اجرای تکمیل روند زمینه برای حل و فصل اختلافات فنی فراهم شود و بهانه از دست کسانی که این موضوع را مانع بازگشت به دیپلماسی می دانند، گرفته شود؛ باید ببینم این مسیر برای طرف مقابل وجود دارد یا خیر.
از همه ظرفیت های سیاسی و حقوقی
برای صیانت از حقوق ملت ایران استفاده می کنیم
کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد سفر آقای گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و تهدید رژیم صهیونیستی برای خرابکاری در تاسیسات هسته ای گفت: این سوال را باید از مسئولان آژانس بپرسید.
وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از همه امکانات و ظرفیت‌های سیاسی و قانونی برای حمایت از حقوق شناخته شده ملت ایران در چارچوب قوانین بین المللی استفاده کرده است، گفت: ایران در چارچوب فعالیت ها و ارتباطات خود با آژانس ، نشست ها و مکاتباتی داشته است و بارها به این قطعنامه‌ها استناد کرده است.
کنعانی با یادآوری اینکه کنفرانس های مربوط به ان پی تی و بازنگری آن نیز جمهوری اسلامی ایران پیگیر حقوق ملت ایران بوده است، گفت: در پیش نویس سند نهایی اخیر اجلاس بازنگری مقررات ان‌پی‌تی جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات خود را مطرح کرد که در پیش نویس آن گنجانده شد اما به دلایل دیگری در آنجا مصوب نشده است.
وی در ادامه به قطعنامه ۴۴۴ و ۵۳۳ اشاره کرد و گفت: هیات ایرانی و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین در مکاتبات خود با آژانس به این دو قطعتامه استناد کرده است که نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق شناخته شده خود در مسیر سیاسی حقوقی و بین المللی برای حمایت از حفاظت از حقوق حقه ملت ایران در بحث استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کرده و خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران از حقوق شناخته شده و از همه ظرفیت های سیاسی و حقوق و قوانین بین المللی وجود دارد، استفاده کرده و حفاظت از توانایی های ایران در سایه همین پیگیری ها صورت گرفته است؛ ایران در چارچوب فعالیت های خود با آژانس بارها و بارها به این قطعنامه استناد کرده است.
کنعانی خاطر نشان کرد: از آژانس انتظار داریم که متناسب با تعهداتی که در ارتباط با اعضا از جمله جمهوری اسلامی ایران دارد، به مسئولیت ها و تعهدات خود هم در حفاظت و حمایت از حقوق هسته‌ای کشورهای عضو آژانس اقدام کند و مسئولیت خود را انجام دهد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره نشست آتی شورای حکام و طرح پرونده ایران در این نشست توضیح داد: این نشست ها به صورت دوره ای برگزار می شود؛ نشست امروز مربوط به مسائل هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران یا گزارش‌دهی آقای گروسی درباره سفر به ایران نیست بلکه موضوعات دیگری هم در برنامه های آژانس قرار دارد.
 وی با یادآوری اینکه مدیر کل آژانس گزارش سه ماه از فعالیت ایران ارایه می دهد و طبق قطعنامه ۲۲۳۱ نیز باید به شورای امنیت گزارش دهد، اظهار داشت: در سفر آقای گروسی به تهران موضوعات جدیدی در مناسبات ایران و آژانس رخ داد فصل جدیدی در همکاری‌های دوجانبه باز شد که این موضوع از طریق مدیر کل گزارش خواهد شد.
کنعانی خاطر نشان کرد: با توجه به تفاهماتی که در تهران صورت گرفت، انتظار این است که روند اجلاس در روند فنی خود پیش برود و مسائل خارج از سیاست زدگی و اعمال فشار سیاسی برخی طرف‌های خاص در آژانس به خوبی پیش برود.
افزایش بازرسی ها مطرح نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توافق اخیر ایران و آژانس و افزایش بازرسی ها بار دیگر به خبرنگاران توضیح داد: در این ارتباط شما را به اظهارات آقایان کمالوندی و اسلامی ارجاع می دهم که به طور دقیق اشاره کرده و گفتند که افزایش بازرسی‌ها از برخی از سایت ها از جمله فردو در چارچوب ان‌پی‌تی و پادمان اثر تحول جدیدی نیست بلکه بر اساس توافق ایران و آژانس مشخص می‌شود که این بازرسی ها چگونه و بر اساس چه فرمولی صورت می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: سفر آقای گروسی و تهران تاکید مجدد بر این بود که ایران به عنوان یک عضو آژانس و معاهده ان‌پی‌تی به تعامل و همکاری مستمر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند است و ایران مایل است در چارچوب تعهد و حقوق مسئولیت های خود و حقوق آژانس، موضوعات فنی خود را مرتفع کند.
وی تاکید کرد: همانطور که آقای اسلامی مطرح کرد، موضوع افزایش بازرسی‌ها مطرح نیست بلکه بازرسی‌ها طبق برنامه و توافق رد و بدل شده انجام شده میان سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و در همین چارچوب کار انجام خواهد شد.
از سخنگوی وزارت امور خارجه سوال شد که آیا سفر گروسی به تهران برای احیای برجام بوده و بازرسی از سه مکان مورد ادعایی آژانس بوده است که کنعانی در پاسخ گفت: به طور صریح می گویم که این سفر در استمرار همکاری های دوجانبه ایران و آژانس صورت گرفته است و تحول جدیدی نیست. کنعانی با یادآوری اینکه عضویت ایران در آژانس و معاهده ان پی تی و پادمان و همچنین قانون اقدام راهبردی مجلس مبنای همکاری با آژانس است، اظهار داشت: یکی از بهانه هایی که طرف های مقابل در بحث برجام و بازگشت به تعهدات مطرح می‌کند، ابهاماتی است که آژانس مطرح کرده است؛ طبیعتاً اگر سفر هیات فنی آژانس به تهران انجام شود، گامی به جلو برای رفع بهانه از طرف مقابل خواهد بود.
تبادل پیام در کانال های ارتباطی ادامه دارد
از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ایران و آمریکا سوال شد که وی توضیح داد: مذاکرات رسمی و علنی انجام نشده اما تبادل پیام ها بین دو کشور انجام می شود؛ مقامات آمریکایی ها اعلام کردند که تبادل ها ادامه دارد و تماس هایی که از طریق طرف های مقابل وجود دارد این پیام ها تبادل می شود. کنعانی از بورل به عنوان هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان یکی از کانال‌های تبادل پیام نام برد و گفت: با تماس هایی که با طرف های مختلف وجود دارد، دیدگاه ها و پیام ها منتقل می‌شود. وی خاطر نشان کرد: سفر آقای گروسی به تهران هم بخشی از روند کمک به بازگشت طرف‌های برجام به این توافق بود و امیدواریم که رفع مسائل و مشکلات فنی که مدنظر آژانس است، به بازگشت طرف ها به برجام کمک کند.
مشکل مرزی با افغانستان حل شد
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ضرب و شتم یک از ماموران مرزبانی ایران در مرز با افغانستان اظهار داشت: در این زمینه هیات های ذیربط دو کشور بلافاصله ورود کرده‌ و موضوع را حل و فصل کردند. وی با یادآوری اینکه دو کشور در موضوعات مرزی کمیته های مرزی دارند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به حفظ امنیت مرزی خود اهتمام جدی دارد و به موقع اقدام می کند و در عین حال از ظرفیت‌های دیپلماتیک هم برای رفع مشکلات استفاده می کند.
کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد مبادله زندانیان گفت: این موضوع در دست اقدام و اجرا است و مسیر ارتباطی بسته نشده است و همین موضوع زندانیان است و امیدواریم به بحث خوشحال کننده در این ارتباط برسیم. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر گروسی گفت: سفر گروسی در استمرار همکاری های ایران و آژانس صورت گرفت و ابهاماتی و مشکلاتی که وجود داشت که باید حل میشد. البته قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی هم هست و در این چارچوب در حال همکاری ها با آژانس هستیم و اگر سفر و مذاکرات آتی هیات آژانس انجام شود یک گام از بهانه طرف های برجام گرفته خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه