روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۶ اسفند - شماره 4327

وزیر دفاع: توسعه صادرات تسلیحات را در دستور کار داریم قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است

  وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امروز جوانان ما و دانشمندان‌مان به سطحی از فناوری، اقتدار و اعتماد به نفس رسیده‌اند که به هیچ وجه هیچ نیروی اهریمنی در جهان نمی‌تواند برابر آنان توطئه، سد و مانع ایجاد کند.
امیر محمدرضا آشتیانی در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با بیان این‌که «در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای و داخلی فارغ از نگرش‌های احساسی و شعاری به گونه‌ای حرکت کردیم که نشانگر استقلال و استحکام و اقتدار بوده است»، اظهار کرد: برای دشمن این امر تحمل‌ناپذیر بوده است و الان هرچه دنبال می‌کنند از روی ناچاری، ضعف، استیصال و درماندگی است. دشمن در تمامی اقدامات علیه جمهوری اسلامی با شکست مواجه شده و این را خودشان هم اذعان می‌کنند. ما به‌عنوان یک نظام قدرتمند و بااقتدار به گونه‌ای حرکت کردیم که دشمن را به این مرحله رسانده‌ایم. وی حاطرنشان کرد: امروز جوانان ما و دانشمندان‌مان به سطحی از فناوری، اقتدار و اعتماد به نفس رسیدند که به هیچ وجه هیچ نیروی اهریمنی در جهان نمی‌تواند برابر آنان توطئه، سد و مانع ایجاد کند.
وی با بیان این‌که «ما در وزارت دفاع هر روز شاهد این هستیم که محصولات جدیدی که با آخرین فناوری روز آماده شده تولید می‌کنند که برخی را بیان می‌کنیم اما برخی را نمی‌توانیم بیان کنیم» تاکید کرد: قدرت واقعی در جمهوری اسلامی است. همه این دستاوردها به دو دلیل با پیشرفت و موفقیت مواجه شده، یکی اتکال به خدا و هدایت داهیانه رهبری انقلاب است و دیگری همت و اراده نیروهای خلاق وزارت دفاع.
در سلاح‌های پدافندی به خودکفایی رسیده‌ایم
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به پرسشی درباره خرید سامانه‌های پدافندی از روسیه  از جمله اس ۴۰۰ اظهار کرد: روسیه از کشورهایی است که هم به جهت همسایگی و هم ارتباطاتی که از گذشته وجود داشته سطح بالایی از ارتباط را داریم. ما در سلاح‌های پدافندی به خودکفایی رسیده‌ایم و الان احساس نیازی در این زمینه نداریم اما اگر احساس نیاز شد به دنبال خرید می‌رویم.
قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است
 وی در پاسخ به پرسشی درباره فروش پهپادهای جمهوری اسلامی به دیگر کشورها، تصریح کرد: درخواست‌های متعددی از کشورهای زیادی مطرح است‌. باتوجه به این‌که پهپادهای جمهوری اسلامی جزو پهپادهایی است که شاید نمونه‌هایش در دنیا وجود ندارد و همه هم پذیرفته‌اند که قدرت پهپادی جمهوری اسلامی بی‌نظیر است با کشورهایی که همکاری نزدیک داریم در جهت کمک و تقویت بنیه دفاعی آنان گام برمی‌داریم و البته محدودیت‌هایی هم در این زمینه برای خود قائل هستیم. به هرحال کشورهای مختلفی هستند که یکی از درخواست‌های‌شان مربوط به حوزه پهپادی است.
معمولا کشورهای خریدار تسلیحات از ایران تمایلی به افشای نام‌شان ندارند
 وزیر دفاع در پاسخ به پرسش ایسنا درباره قراردادهای فروش تسلیحات و صادرات دفاعی جمهوری اسلامی، کشورهایی که در این زمینه با ایران تعامل دارند و نوع تسلیحات صادرشده، اظهار کرد: معمولا کشورهایی که می‌آیند تمایلی ندارند اسامی‌شان اعلام شود اما کشورهایی هستند که با ما در این زمینه در تعامل هستند. رایزنی‌هایی هم در این امر صورت گرفته است. ما هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نیستیم اما خودمان ملاحظاتی داریم که آن را رعایت می‌کنیم.
 توسعه صادرات تسلیحات را در دستور کار داریم
وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره صادرات تسلیحات تاکید کرد: ما در بحث صادرات ملاحظاتی داریم تا این امر به توان دفاعی ما لطمه نزند. ما حتماً از ظرفیت نیروهای مسلح استفاده می‌کنیم و ملاحظات فنی زیادی هم در این زمینه صادرات وجود دارد اما مبنای ما بر توسعه صادرات است؛ چرا که احساس می‌کنیم کشورهای زیادی در این زمینه نیازمندند تا مورد تهاجم قرار نگیرند و استثمار نشوند و حق‌شان ضایع نشود. ما توسعه صادرات را بیش از آن‌چه الان هست دنبال می‌کنیم.
ادعاهایی نظیر دادن موشک و پهپاد از ایران به روسیه اثبات نشده است
وی در پاسخ به پرسشی درباره فروش پهپاد به روسیه و ادعای غربی‌های مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت: آنچه در بعضی رسانه ها مطرح می‌شود، درست نیست و ادعاهایی نظیر اینکه جمهوری اسلامی موشک و پهپاد داده باشد، اثبات نشده است وزارت خارجه کشورمان نیز از اوکراین درخواست مستندات کرده اما چیزی ارائه نمی‌دهند. آشتیانی درباره همکاری با کشورهای همسایه نیز گفت: ما با همسایگان ارتباط نزدیک و دوستانه ای داریم و به دنبال توسعه روابط هستیم و منطقه قفقاز هم برای ما مهم است و معتقدیم کشورهای این منطقه می‌توانند با مذاکره مشکل خود را حل کنند. بعید می‌دانیم رژیم صهیونیستی بتواند در همسایگان ما نفوذ کند و آنان هم قطعاً چنین اجازه‌ای نخواهند داد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه