روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۰ بهمن - شماره 4303

رژیم غذایی سالم

 الفت نادیان- یک رژیم غذایی سالم به‌طور معمول شامل غذاهای غنی و مواد مغذی از تمام گروه‌های غذایی اصلی، شامل پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل، چربی‌های سالم، میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های متنوع است. تغذیه سالم همچنین به معنی جایگزین کردن غذاهای حاوی چربی‌های ترانس، نمک و شکر افزوده‌شده با گزینه‌های مغذی‌تری است.
داشتن تغذیه مناسب و سالم با رشد و سلامت بدن انسان ارتباط مستقیم داشته و نه تنها برروی رشد جسمی تأثیرگذار است، بلکه برروی احساسات، خلق و خو و رفتار ما نیز مؤثر است. ویژگی‌های غذای سالم آن است که مواد مغذی که وجودشان برای بدن ضروری است را برای ما فراهم کند. این مواد مغذی شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها می‌شود. با استفاده از غذاهای سالم می‌توان از ابتلا به بسیاری از نارسایی‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد، ناتوانی و بیماری‌ها را‌ کاهش داد، و شاداب و تندرست بود.
تغذیه سالم یعنی انتخاب انواع مختلف غذاهای سالم از بین همه گروه های غذایی (میوه ها، سبزیجات، غلات، لبنیات و پروتئین ها) به مقادیر صحیح و مناسب. در هر وعده غذایی، بشقاب غذا را با 5 گروه از مواد غذایی پر کنید. نصف بشقاب باید شامل میوه ها یا سبزیجات باشد. اکثر زنان میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و سبوس دار، غذاهای دریایی، فیبر یا چربی های سالم مثل روغن زیتون یا روغن کانولا را به مقدار کافی مصرف نمی کنند. اکثر ما برای داشتن یک تغذیه سالم نیازی به برنامه شمارش کالری یا یک رژیم غذایی خاص نداریم. تغذیه سالم به معنی پرهیز از خوردن غذای بیشتر با قند، سدیم (نمک) اضافی و چربی های اشباع شده و ترانس می باشد.
خوردن غذای سالم کار پیچیده و سختی نیست. فقط کافی است غذای متنوعی را از بین گروه های غذایی میوه ها، سبزیجات، گوشت ها و منابع پروتئینی، مواد لبنی، غلات و دانه ها، روغن و چربی های سالم انتخاب کنید. اگر می خواهید مقدار مناسبی از کالری را بسوزانید و به وزن ایده آل و سالم برسید، این غذاها به شما کمک خواهند کرد. بنابراین غذاهای ناسالم را کنار بگذارید.
تعداد زیادی از غذاها سالم و هم خوشمزه هستند. با پر کردن بشقاب خود با میوه ها، سبزیجات، منابع پروتئینی با کیفیت و سایر غذاهای کامل، وعده های غذایی رنگارنگ و غذاهای سالم را برای خود آماده کنید. اگرچه بسیاری از غذاها را می توان فوق العاده توصیف کرد، اما مهم است که بدانیم هیچ غذایی وجود ندارد که کلید سلامتی یا پیشگیری از بیماری باشد. ترکیب انتخاب های سالم از همه گروه های غذایی با توجه به محدودیت های کالری می تواند نیازهای تغذیه ای را فراهم کند. با این حال تعدادی از مواد غذایی هستند که از جهت سلامتی ارزش بیشتری دارند.
بنابراین در آتیه ما نیاز به کشاورزی متنوع، مولدتر و زیست‌محیطی‌تر از کشاورزی صنعتی تخصصی داریم. از یاد نبریم در نظام سرمایه‌‌داری سلطه، زنجیره غذا اولا یک ارزش مبادله‌ای است و بعدا یک ارزش مصرفی و شکاف متابولیک زیربنای روابط مادی و معرفتی سرمایه‌داری است. به هر حال، ساختار تاریخی بنیادی تغییرات رژیم غذایی متکی بر رویدادهای ژئوپلیتیک جهانی و تاثیر تحریک آنها بر بافت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سیستم غذایی محلی است؛ همچنین به خاطر آوریم که شوک‌‌های عرضه در سیستم غذایی، بارها در نقاط مختلف جهان منجر به تورم، کاهش قدرت مالی، قحطی، سوءتغذیه و در برخی موارد دوره‌هایی از بی‌‌ثباتی سیاسی و خشونت شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه