روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ شنبه ۸ بهمن - شماره 4301

پیشروی جبهه انقلاب در چهل‌ویکمین سال

شکست تحریم جشنواره فیلم فجر

  امید بخشی - بعد از چند هفته حرف و حدیث و شایعات، روز چهارشنبه 5 بهمن طی مراسمی با حضور مجتبی امینی دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و جمال شورجه (کارگردان پیشکسوت سینمای ایران) در موزه سینما از پوستر این جشنواره با طراحی مسعود نجابتی رونمایی شد. پس از رونمایی از پوستر، دبیر جشنواره فجر اعلام کرد که کار هیئت انتخاب جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر به پایان رسید و از میان 75 فیلم متقاضی برای حضور در این جشنواره 24 فیلم انتخاب شد. در جشنواره فیلم فجر امسال ۶ فیلم با مضمون انقلاب، جبهه، جنگ و شهدا داریم . تعداد ۱۰ فیلم از آثار اعلام شده‌ مسابقه جشنواره در بخش خصوصی تولید شده‌اند. همچنین ژانر اجتماعی، بیشتر ژانر حاضر در جشنواره چهل و یکم است.
با اعلام ۲۴ فیلم بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران سروشکلی جدی‌تر گرفت و با آغاز رسمی از دوازدهم بهمن ماه شور و حال خاصی را در میان اهالی و مخاطبان سینما ایجاد می‌کند. در غیبت برخی از فیلمسازان سرشناس به ویژه کارگردانان نسل‌های قدیمی که امسال پشت دوربین قرار نگرفتند یا فیلم‌های‌شان به جشنواره نرسید، امیدواری‌ها برای برگزاری جشنواره‌ای پررونق و باشکوه، متمرکز و معطوف به حضور جوانان و جوان‌ترهای فیلمسازی شده‌است. هرچند بخشی از غیبت حضور کارگردانان شناخته شده با حضور چهره‌های فیلمسازی در کسوت تهیه‌کنندگی جبران شده و افرادی چون بهروز افخمی و رسول صدرعاملی به عنوان تهیه‌کننده از استعدادهای تازه کارگردانی حمایت کرده‌اند.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دشمنان به دنبال تحریم جشنواره فیلم فجر توسط هنرمندان بودند، اما در تحریم این جشنواره و سایر رویدادهای هنری کشور شکست خوردند.
محمد مهدی اسماعیلی روز پنجشنبه در دیدار آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: در حوزه برنامه‌های نمایشی در دولت فعلی چند برابر دوره‌های قبل کار تولید شده است.
وی ابراز داشت: پیش از برگزاری جشنواره فیلم فجر، دشمنان ما با اقدام به تهدید، سیاه نمایی و تخریب به دنبال عقب نشینی جریان‌های فرهنگی هنری کشور بودند اما با همت هنرمندان مؤمن و متعهد کارهای خوب با نگاه امید آفرین تولید شده است.
وی تاکید کرد: با همت هنرمندان مومن و متعهد چندیدن برابر دوره های گذشته کار خوب در جشنواره فجر داریم و با ایجاد جریان امید فضای جشنواره بسیار خوب است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در جهاد تبیین خود را مخاطب اصلی می بینیم و حوزه فرهنگ و هنر ابزار مناسبی برای جهاد تبیین است و در حوزه هنر ،کتاب، رسانه ها و هنرهای نمایشی اقدام های زیادی برای جهاد تبیین انجام می شود.
وی گفت: در آغاز کار دولت مشکلات فرهنگ را بیش از بخش‌های دیگر دیدیم، حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت‌ها و تکالیف زیادی دارد که اجرای آن نیازمند انرژی و بودجه زیادی است.
اسماعیلی افزود: دشمنان در فتنه اخیر از دریچه مسائل فرهنگی وارد شدند و به این نظام و انقلاب هجمه وارد کردند اما به یاری خدا به واسطه خون‌هایی که برای حفظ انقلاب و کشور ریخته شد و اخلاص رهبر معظم‌ انقلاب، فتنه تا حدی از بین رفت. وی تاکید کرد: در تلاش هستیم مشکلات را به صورت اعمالی و نه فقط اعلامی برطرف کنیم و با درس آموزی از گذشته کار را آغاز کرده و در ابتدا به سمت ایجاد زیر ساخت‌های لازم رفتیم.
وی اظهار داشت: در دولت سیزدهم حوزه فعالیت‌های دینی را تقویت کردیم ، حمایت از هیات ها، مجامع دینی و قرآنی در این دوره نسبت به دوره های قبل قابل مقایسه نیست و بخشی از بودجه‌ها به مجموعه‌های مردمی جبهه انقلاب تخصیص داده شد که حرکت‌های اثرگذاری انجام دادند.
پیشتر محمدرضا شرف‌الدین تهیه‌کننده باسابقه سینما و از اعضای هیئت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گفت‌وگو با مهر درباره فضای حاکم بر فیلم‌های جشنواره امسال هم گفت: واقعیت این است که امسال فیلم‌های تلخ و سیاه‌نما نداشتیم و اساسا خود فیلمسازان سراغ چنین ایده‌هایی نرفته بودند. وظیفه هیئت انتخاب ممیزی نیست و هر کس فیلمی ساخته باشد و بخواهد آن را به جشنواره ارائه کند، فیلمش به هیئت انتخاب می‌آید. اتفاقا فیلم‌های خوبی داشتیم که موضوعات تند و تیزی هم داشتند که شاید نگاه‌شان با نگاه رسمی هم زاویه داشت اما تعهد ملی در آنها مشهود بود و نسبت به ملت و میهن وفادار بودند.
این تهیه‌کننده سینما درباره موضع برخی سینماگران درباره تحریم جشنواره فجر هم تأکید کرد: این مواضع هیچ ارزشی ندارد و این افراد بیشتر خودشان را خراب کردند چراکه شاهد حضور فیلم‌ها در جشنواره امسال هستیم. اصلا تحریم جشنواره چه معنایی دارد؟ آیا هدف‌تان همسویی با آمریکا و اتحادیه اروپاست؟ اجازه بدهید آن‌هایی که سر در آخور اروپا و آمریکا دارند، ما را تحریم کنند. مگر تا امروز کم تحریم شده‌ایم؟ مگر به تازگی سپاه پاسداران را به‌عنوان خاکریز اول دفاعی و امنیتی ما تحریم نکردند، خب بگذارید عده‌ای هم سینمای‌مان را تحریم کنند، چه بهتر! معتقدم این افراد نقاب از چهره خود برداشته‌اند.
چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری مجتبی امینی در ۳۱ استان کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود.    

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه