روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۶ آذر - شماره 4266

 ایجاد فرصت های برابر برای شهروندان معلول

یک میلیون معلول در تهران زندگی می کنند

  عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر مناسب سازی برای معلولان گفت: بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون معلول در تهران زندگی می کنند.
 سوده نجفی گفت: براساس گزارش و آمارها، ۸۰ درصد معلولان در کشورهای پیشرفته هستند و در ایران نیز یک میلیون ۴۶۷ هزار و ۸۵۰ نفر تحت نظر بهزیستی هستند.
وی افزود: جمعیت معلولان ساکن در تهران بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون نفر است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تنها ۲ درصد معابر یعنی ۲۲۸ کیلومتر تهران برای معلولان مناسب سازی شده است، اظهار داشت: مدیریت شهری از ابتدا تاکنون کمترین توجه را به مناسبت سازی معلولان داشته است.
نجفی با بیان اینکه مناسب سازی و الزام ساختمان‌ها به نیازهای معلولان از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: آنچه به عنوان مناسب سازی ساختمان‌ها شناخته می‌شود در یک بالابر خلاصه شده است و پس از دریافت پایان کار، همان بالابر هم حذف می‌شود. وی عنوان کرد: شهر تهران در حوزه حمل و نقل عمومی دچار مشکل است و با کمبود واگن و اتوبوس رو به رو است و ترافیک شهر مربوط به این کمبودها است و معلولان به اتوبوس و مترو احتیاج دارند.
نجفی با بیان هیچکدام از ایستگاه‌های اتوبوس مناسب‌سازی نشده است، گفت: همچنین ایستگاه‌های مترو به ۲۰۶ اتوبوس احتیاج دارند و متأسفانه پله های برقی‌ مترو نیز خراب هستند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، از شهردار تهران خواست نسبت به تکالیف خود در قانون حمایت از حقوق معلولان عمل کند. سهیل معینی به عنوان نماینده جامعه شهروندان و تشکل های افراد معلول نیز گفت: مهمترین وظیفه شورای شهر تدوین سند راهبردی شهرداری تهران در ایجاد فرصت های برابر برای شهروندان معلول است.
وی با اشاره به امکانات گسترده شهرداری تهران، خواهان توجه ویژه این نهاد به افراد معلول دارای محرومیت مضاعف مانند زنان و کودکان معلول و همچنین ایجاد خانه های فرهنگ برای کودکان و نوجوانان معلول در پهنه ها و مناطق مختلف شهری و نیز ایجاد مراکز توانمندسازی افراد بزرگسال معلول به ویژه زنان در سطح مناطق مختلف شهر شد.
نماینده تشکل های معلولان همچنین خواستار حمایت شورای شهر از طرح های تردد حمایتی افراد معلول با تاکسی های اینترنتی، اختصاص مراکز کارآفرینی ویژه برای افراد معلول در مناطق مختلف شهر تهران، تبدیل وضعیت و جذب قطعی افراد معلول شاغل به کار در شهرداری تهران منطبق با سهمیه سه درصد استخدام افراد معلول شد.
معینی با اشاره به تصویب طرح حمایت از حقوق معلولان در اسفند ۱۳۹۹ در شورای شهر تهران، ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران در این خصوص را خواستار شد.
وی گفت: لازم است شورای شهر تهران برای یک میلیون شهروند معلول شهر تهران وقت و جلسات بیشتری بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه