روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۳ آذر - شماره 4263

نقش آموزش وپرورش

 علی کمیلی- درعصرما این امرمسلم است که رفتارفردبیشترنتیجه موقعیتها وعوامل متعددی است که مهمترین آنان خانواده ومدرسه واجتماع می باشد.
اگرخانواده،مدرسه واجتماع هریک وظایف خودرابه خوبی انجام دهند،شانس موفقیت کودک درزمان بلوغ وبزرگسالی افزایش خواهد یافت وبالعكس چنانچه اين سه عامل از انجام وظايف خود به طريق مناسبي قصور ورزند سازگاري فرد دردوران جواني وبزرگسالي بسياردشواروگاه غيرممكن خواهد شد. دراينجا ما بطورخلاصه به بهداشت روان  درمدرسه مي پردازيم:كودكان ايراني درشش سالگی واردمدرسه میشوند و اکثر آنها وقتی ازمدرسه بیرون می آیند،به سن بزرگسالی رسیده اند.بنابراین طبیعی است که انتظارداشته باشیم این مدت طولانی برتک تک آنها اثرعمیق گذاشته باشد .
یکی از اهداف تعلیم و تربیت، کمک به افراد در زمینه ی زندگی با دیگران و احترام گذاشتن به آن هاست؛ برای این که فرد بتواند در اجتماع زندگی کند باید رفتار اجتماعی را بیاموزد؛ به این معنی که رفتارش باید مورد قبول اجتماع باشد.يکی از راه های اجتماعی شدن و مورد قبول قرار گرفتن، رعایت انضباط و مقرراتی است که در اجتماع حکم فرماست.
جامعه وقتی سلامت خود را حفظ می کند که افراد آن حق و حقوق خود و دیگران را بشناسند و رعایت کنند؛ پس هدف از انضباط، این است که فرد را قادر به سازش با قوانین و مقرراتی کند که فرهنگ یک گروه پذیرفته است، به طور خلاصه می توان گفت، اهمیت انضباط به این سبب است که نتایج ذیل را به دنبال دارد: سلامت جامعه، شادی و نشاط فرد، سازش فردی و اجتماعی، احساس امنیت، اعتماد به نفس، جلب محبت دیگران و صرفه جویی در وقت.
رعایت نظم و انضباط در محیطهای آموزشی، یکی از مهمترین اهداف تربیتی است که اولیای مدارس، آنان را در اولویت قرار می دهند و رفتارها و فعالیت آموزشی دانش آموزان نیز تا حد زیادی براساس این پدیده شکل می گیرد. نظم و انضباط باعث می شود که فعالیتهای دانش آموزان با موفقیت انجام گیرد و در نهایت شکوفایی حاصل گردد.
در کتاب روانشناسی تربیتی دکتر شریعتمداری آمده است که انضباط به معنی صحیح این است که فرد شخصا رفتار و اعمال خود را تحت نظم و قاعده درآورد، خویشتن را کنترل کند و با توجه به آثار و نتایج اعمال خویش اقدام نماید.
آئین نامه آموزش و پرورش انضباط را رعایت موازین و شئونات اسلا می و عمل ساختن آن در اخلا ق و رفتار دانش آموزان می داند به طور کلی می توان گفت که: هدف از نظم و انضباط آن است که دانش آموزان را با مقررات مدرسه گروه هماهنگ سازیم و محیط یادگیری را معنی دارتر و تمایلا ت و غرایز طبیعی و فطری آنها را در جهتی مطلوب هدایت و راهنمایی کنیم.
بديهی است كه فعاليت‌های آموزشی، در كلاس درس و توسط معلم صورت می ‌پذيرد. شكل دادن به هر عمل و فرآيندی در كلاس، مستلزم وجود روش‌های ويژه آن عمل است كه استفاده از آن روش‌ها راه را برای رسيدن به اهداف مورد نظر هموارتر می‌سازد. عمل آموزشی و ياددهی معلم در كلاس درس نيز، كه از اصلی ‌ترين راه‌ها برای آموزش به دانش‌آموزان است، دارای روش‌های مخصوص به خود می ‌باشد كه انتقال تجارب و دانش به فراگيران و ترتيب دادن فرصت‌های يادگيری برای آن‌ها می ‌تواند بر پايه آن قرار گيرد. يكی از اصلی ‌ترين و مهم‌ترين مباحث مرتبط با امر تدريس، مديريت و نظم كلاس است، چرا كه از يك سو بدون آن آموزش اثربخش ميسر نخواهد بود و از سوی ديگر نقش آن در رشد فراگيران اگر موثرتر از آموزش و تدريس نباشد، كم‌رنگ ‌تر از آن نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه