روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۳ آذر - شماره 4263

تسویه مطالبات داروخانه‌ها در طرح دارویار تا پایان آبانماه

 معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر همراهی کامل و مؤثر این سازمان در اجرای طرح دارویار، اعلام کرد: مطالبات داروخانه‌های طرف قرارداد سازمان تأمین‌اجتماعی تا پایان شهریور ماه به‌طور کامل تسویه و مابه‌التفاوت مطالبات داروخانه‌ها در طرح دارویار تا پایان آبان، پرداخت شد.
مهدی اسلامی معاون درمان این سازمان در مورد پرداخت مطالبات داروخانه‌های طرف قرارداد این سازمان گفت: پس از اجرای طرح دارویار و برمبنای یک تفاهم‌نامه بین سازمان‌های درگیر اجرای این طرح، مقرر شده مابه‌التفاوت قیمت ارز در مورد داروهای مشمول این طرح، از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین و در اختیار بیمه‌ها قرار گرفته و از طریق سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها پرداخت شود. به این ترتیب مطالبات داروخانه‌ها از سازمان تأمین‌اجتماعی در واقع دو بخش دارد، بخشی مربوط به مطالبات عادی داروخانه‌ها و بخشی نیز مربوط به مابه‌التفاوت قیمت دارو در اجرای طرح دارویار.
اسلامی افزود: کلیه مطالبات داروخانه‌های سرپایی و مستقل طرف قرارداد سازمان تأمین‌اجتماعی تا پایان شهریورماه تسویه شده و در چند روز اخیر نیز مابه‌التفاوت مطالبات مربوط به اجرای طرح دارویار تا پایان آبان ماه به شکل کامل تسویه و پرداخت شده است.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، وی با تأکید براینکه برای پرداخت به‌موقع و کامل مطالبات و بهبود وضعیت نقدینگی داروخانه‌ها، باید تمام بندهای تفاهم‌نامه به‌صورت کامل اجرا شود، گفت: با وجود مشکلات نقدینگی که در سازمان تأمین‌اجتماعی وجود دارد، این سازمان خود را متعهد به همکاری کامل و مؤثر با طرح دارویار می‌داند و امیدواریم با تأمین و پرداخت بموقع تعهدات سازمان برنامه و بودجه، این طرح که از طرح‌های مهم دولت سیزدهم برای صیانت از مردم در بخش سلامت است و مجری اصلی آن نیز سازمان غذا و دارو است و سازمان‌های بیمه‌گر در آن نقش انتقال‌دهنده مبالغ مربوط به مابه‌التفاوت نرخ ارز به داروخانه‌ها را برعهده دارند، با موفقیت کامل اجرا شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد
نگهداری و درمان بانوان آسیب‌دیده از اعتیاد در کلانشهرها
 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به انعقاد تفاهم نامه این ستاد با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: این تفاهم نامه شامل دو بخش می‌شود؛ اول باید به توانمندسازی و بازگشت بانوان آسیب دیده به جامعه کمک کنیم اما هدف اصلی این است که از توان بالای بانوان در کشور برای پیشگیری در همه بخش‌ها و اقشار استفاده کنیم.
سردار اسکندر مومنی در مراسم امضای تفاهم نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه انتظار داریم در حوزه مجموعه زنان، زنان به عنوان مادران و بخشی از جامعه به پیشگیری از بروز اعتیاد در همه بخش‌ها کمک کنند، اظهار کرد: نرخ شیوع اعتیاد در میان بانوان کشورمان بسیار پایین است.
فراهم‌شدن ظرفیت کافی برای نگهداری و درمان بانوان آسیب‌دیده در کلانشهرها
وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در چند سال اخیر صورت گرفت ایجاد مکان‌هایی برای درمان و نگهداری بانوان آسیب‌دیده در این زمینه بوده است، گفت: به ویژه در یکسال اخیر با همت شهرداری تهران در تهران و در کل کشور با همت همه دستگاه‌ها و سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه‌ها می‌توان گفت فضای کافی و ظرفیت لازم برای نگهداری و درمان بانوان آسیب‌دیده به ویژه در تهران، کرج، تبریز و مشهد و کلان شهرها فراهم شد.
مومنی با بیان اینکه باید اولویت اصلی را در پیشگیری قرار دهیم و راه حل اصلی پیشگیری است، به طرح یاریگران زندگی اشاره کرد و یادآور شد: خلاصه این طرح این است تلاش کنیم آسیب‌دیدگان از این آسیب رها شوند و به جامعه برگردند.
به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، هدف دوم طرح یاریگران زندگی این است که همه به هم یاری کنیم و افرادی که به اعتیاد دچار نشدند دچار نشوند و پیشگیری شود.
مومنی با بیان اینکه اعتیاد خودش یک آسیب است، اما منشأ بسیاری از آسیب‌های دیگری است، به پیمایشی در این زمینه اشاره کرد و گفت: حدود ۵۵ درصد علت طلاق‌ها اعتیاد مطرح شده و این نشان می‌دهد باید تمرکز زیادی در این زمینه داشته باشیم.
وی در ادامه به انعقاد این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه شامل دو بخش می‌شود که اول باید به توانمندسازی و بازگشت بانوان آسیب دیده به جامعه کمک کنیم اما هدف اصلی این است که از توان بالای بانوان در کشور برای پیشگیری در همه بخش‌ها و اقشار استفاده کنیم زیرا در کشور ما با توجه به آموزه‌های دینی بانوان نقش بسیار مهمی دارند.

برای ادامه روند درمان؛
میثم پیرفلک به تهران اعزام شد
 میثم پیرفلک یکی از مجروحان حادثه تروریستی شهرستان ایذه، به منظور ادامه روند درمان به یکی از بیمارستان‌های استان تهران اعزام شد.
به گزارش وب‌دا خوزستان، دکتر جواد شریعتی، مدیر داخلی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی گلستان اهواز با اعلام این خبر گفت: با توجه به وضعیت فعلی میثم پیرفلک و بنابر درخواست خانواده وی، این مجروح جهت ادامه روند درمان به پایتخت انتقال یافت.
پیش از این رئیس مرکز آموزشی و درمانی گلستان گفته بود: تیم‌های پزشکی به طور جدی در حال پیگیر و درمان میثم پیرفلک هستند اما متاسفانه روز یکشنبه (۶ آذرماه) به خاطر شرایط سپسیس، قدرت تنفس بیمار کاهش یافت که تیم بیهوشی بیمارستان، بیمار را به دستگاه ونتیلاتور وصل کرد و شرایط وی در حال حاضر درمان با دارو و نگهداری در آی‌سی‌یو است.

موج زودرس عفونت‌های تنفسی در اروپا
 اروپا این روزها در موج زودرس اپیدمی آنفلوآنزا و سایر عفونت‌های تنفسی فرو رفته‌ است.
پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و سلامت در اروپا ضمن اعلام خطر، مردم را به واکسیناسیون به موقع در برابر بیماری‌های تنفسی فصلی که واکسن‌های آنها موجود است، فراخوانده‌اند.
با توجه به راه افتادن اپیدمی عفونت‌های تنفسی با ویروس «سین سیشیال» (respiratory syncytial virus) که به آن «RSV» هم گفته می‌شود و همچنین اوج گرفتن آنفلوآنزا در کنار کووید -۱۹ در کشورهای اروپایی، متخصصان امور سلامت و پزشکان از افرادی که بیش از دیگران در معرض خطر هستند خواسته‌اند هر چه سریع‌تر اقدام به واکسیناسیون کنند.
متخصصان امور سلامت در اروپا هشدار می‌دهند که اوج‌گیری هم‌زمان سه بیماری ویروسی عفونت تنفسی ناشی از سین سیشیال، آنفلوآنزا و همچنین کووید، می‌تواند سیستم‌های بیمارستانی را از کار انداخته و سلامت مردم را با خطر جدی مواجه سازد.
در بیانیه مشترکی که از سوی استلا کِریاکیدس، کمیسر امور بهداشت اتحادیه اروپا، هانس کلوگه، رئیس منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی و آندریا آمون، رئیس اداره سلامت اتحادیه اروپا منتشر شده آمده است: بر اهمیت واکسیناسیون برای گروه‌های در معرض خطر در مقابل آنفلوآنزا و کووید -۱۹ تاکید می‌کنیم. همچنین به همه توصیه می‌کنیم از خود در مقابل بیماری‌های عفونی محافظت کنند.
به گزارش دویچه وله، درحالی که در سال جاری، ویروس آنفلوآنزای نوع A , B در مقایسه با سال‌های گذشته به صورت زودرس در اروپا شیوع پیدا کرده، از خطر ویروس کووید -۱۹ نیز کاسته نشده است. در این شرایط انجام به موقع واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی به طور جدی توصیه می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت:
جهان به پایان مرحله اضطراری همه‌گیری کرونا نزدیک است
 سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز جمعه اعلام کرد که جهان به پایان مرحله اضطراری همه‌گیری کووید-۱۹ «بسیار نزدیک‌تر» است. با این حال این سازمان همچنین هشدار داد که سویه امیکرون هنوز هم به طور گسترده در سراسر جهان در گردش است و همچنان باعث مرگ و میر قابل توجهی می‌شود.
«تدورس آدهانوم قبریسوس»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری گفت: ما بسیار به پایان مرحله اضطراری همه گیری کووید۱۹ نزدیک‌تر هستیم اما هنوز به طور کامل به آن نرسیده‌ایم.
دلیل این امر آن است که سویه امیکرون به طور قابل توجهی از سویه دلتا قابل انتقال تر است و به دلیل شدت انتقال، همچنان باعث مرگ و میر قابل توجهی نیز در جهان می شود. در همین حال قبریسوس افزود: شکاف‌ها در نظارت، تست، توالی‌یابی و واکسیناسیون در حال ایجاد شرایط عالی برای ظهور سویه جدیدی است که می‌تواند باعث مرگ و میر قابل توجهی شود.
آمارهای سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که تعداد مرگ و میرهای کرونایی هفتگی گزارش شده به این سازمان طی پنج هفته گذشته اندکی کاهش یافته است با این حال در هفته گذشته بیش از ۸۵۰۰ نفر جان خود را بر اثر عوارض ابتلا به کووید-۱۹ از دست دادند. قبریسوس در این باره گفت: این تعداد مرگ و میر کرونایی تقریبا سه سال پس از همه‌گیری این بیماری قابل قبول نیست، زیرا ما ابزارهای زیادی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت و نجات جان انسان‌ها داریم.
با این حال، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد سویه امیکرون که بیش از ۵۰۰ زیرشاخه از آن در جهان در گردش هستند، نسبت به سویه های قبلی کووید-۱۹ بیماری زایی کمتری دارد.
همچنین سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که حداقل ۹۰ درصد از جمعیت جهان در حال حاضر به دلیل ابتلای قبلی یا واکسیناسیون تا حدودی نسبت به سارس-کوو-۲ مصونیت دارند.
به گفته یکی دیگر از مقامات سازمان جهانی بهداشت، تنها در هفته گذشته حداقل ۲.۵ میلیون مورد ابتلا به کووید۱۹ در جهان گزارش شده است. برخی تخمین‌ها نیز نشان می‌دهد که تعداد موارد جدید ابتلا به این بیماری می‌تواند در برخی از کشورها تا پنج برابر بیشتر باشد به این معنی که ویروس هنوز به طور گسترده در سراسر جهان در گردش است.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، مقامات سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کردند که ما هنوز به هدف واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی افراد بالای ۶۰ سال، افراد با بیماری های زمینه ای، نقص ایمنی و کارکنان بهداشتی نرسیده ایم و این چیزی است که ما می خواهیم دولت ها روی آن تمرکز کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه