روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ دوشنبه ۳۰ آبان - شماره 4254

رييس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران؛

ضربه جدي‌قطعي‌گاز به صنايع بورسي کشور

آرش نجفي مي‌گويد:قطعي برق با قطعي گاز قابل مقايسه نيست، واقعيت اين است که اين اتفاق در بحث گاز امکان پذير نيست زيرا گاز به عنوان خوراک صنايع استفاده مي‌شود.
آرش نجفي، رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران درباره ميزان اثرگذار بودن اجراي تعرفه گذاري پلکاني گاز خانگي بر جلوگيري از هدر رفت انرژي گفت: پلکاني کردن افزايش قيمت گاز سياست مناسبي است به شرطي که اجراي تعرفه گذاري پلکاني گاز خانگي تورم‌زا نباشد. به اين معني که وقتي سياست افزايش قيمت براي مصرف کننده‌هاي گاز خانگي را اجرا مي‌کنيم بايد ابزار لازم براي کاهش مصرف گاز را هم براي آنها تعريف کنيم.
وي در ادامه افزود: اگر اجراي تعرفه گذاري پلکاني گاز خانگي بدون اقدامات بهينه سازي مصرف انرژي انجام شود، در واقع به اين معني است که هزينه‌اش از مخاطب دريافت مي‌شود و به اين صورت تمام مردم يک افزايش قيمت تحميلي بابت اجراي تعرفه گذاري پلکاني گاز را متحمل مي‌شوند، به اين دليل با اجراي اين طرح به اين صورت فقط تورم براي ما به ارمغان مي‌آيد و موفقيتي در اجرا نخواهيم داشت. نجفي درباره علت هدر رفت بالاي گاز خانگي در کشور در مقايسه با ساير کشورهاي جهان گفت: متأسفانه در سنوات گذشته روشي در کشور تحت عنوان لوله کشي گاز سراسري اجرا شد تا به اين وسيله گاز را به تمام منازل ببرند. رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: در سنوات گذشته 21 ميليون بخاري گازي در کشور توزيع شده که اين بخاري‌ها از نظر بهينه سازي مصرف انرژي موقعيت مناسبي ندارند. مصرف عجيب و غريب زمستاني از گاز خانگي به دليل استفاده از همين بخاري‌هاي گازي را داريم. رئيس انجمن بهينه سازي مصرف انرژي ايران در ادامه در توضيح ساير دلايل عدم استفاده بهينه از گاز خانگي توضيح داد: به خاطر ضعف تکنولوژيکي بخش عمده‌اي از واحدهاي مسکوني ما که در حال حاضر در حال احداث هستند داراي موتورخانه‌هاي مناسب و با راندمان بالا نيستند و عايق کاري کافي ندارند.
وي افزود: علاوه بر اين مبحث 19 مقررات ملي ساختمان بيش از 20 سال است که وضع شده ولي نظارت عالي بر آن وجود ندارد و به همين دليل هدر رفت انرژي در منازل مسکوني ما بالا است.
تعويض بخاري‌هاي گاز سوز چقدر در صرفه‌جويي گاز تأثير دارد؟
رئيس انجمن بهينه سازي مصرف انرژي ايران توضيح داد: بر اساس مطالعاتي که شرکت بهينه سازي مصرف سوخت انجام داده مشخص شده که ما به ازاي تعويض بخاري‌هاي گازي با استاندارد پايين مي‌توانيم 600 متر مکعب در هر فصل زمستان صرفه‌جويي در مصرف گاز داشته باشيم. وي با طرح اين سوال که با چه شرايطي مي‌توانيم در اجراي تعرفه گذاري پلکاني گاز خانگي موفقيت داشته باشيم؟ توضيح داد: به اين شرط که بخاري‌هاي گازي با سطح مصرف گاز A را در بين مردم توزيع کنيم. پيشنهاد ما به دولت اين بوده که بخاري‌هاي گازي با سطح مصرف A را به صورت رايگان در بين مردم توزيع و بخاري‌هاي غيراستاندارد آنها را جمع کنند، سپس سياست قيمت گذاري تعرفه گذاري پلکاني گاز خانگي را هم تعريف کند.
نجفي ادامه اين سياست را اجراي ماده 12 و قانون بهينه سازي گاز صرفه‌جويي شده اعلام کرد و گفت: گاز صرفه‌جويي شده بعد از اين مرحله به قيمت پتروشيمي به پتروشيمي‌ها به فروش برسد. به اين ترتيب ظرف 3 سال هزينه‌اي که دولت براي دادن بخاري گازي رايگان به مردم هزينه کرده فقط از محل صرفه‌جويي گاز باز مي‌گردد.
به گفته اين مقام مسئول، با اين اقدام مردم بدون دردسر و با رعايت الگوي مصرف هزينه کمتري بابت گاز خانگي مي‌پردازد و به اين صورت همه برنده هستند.
رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران توضيح داد: دولت و شرکت گاز بايد موظف شوند همزمان با اجراي طرح تعرفه گذاري پلکاني ابزار کاهش مصرف گاز را هم در اختيار مصرف کننده قرار دهند و گرنه طرح موفق نخواهد بود.
نجفي درباره روند اجراي طرح تعرفه گذاري پلکاني گاز خانگي در ساير کشورهاي جهان توضيح داد: طرح تعرفه گذاري پلکاني گاز خانگي در همه کشورهاي جهان اجرا مي‌شود و در همه اين کشورها به آن طرح تصاعدي مي‌گويند ولي قبل از اجراي طرح ابزار، تجهيزات، علم و آگاهي کافي را در اختيار مردم قرار مي‌دهند و سپس اقدام به افزايش قيمت مي‌کنند.
رئيس انجمن بهينه سازي مصرف انرژي ايران تاکيد کرد: وقتي مردم امکان صرفه‌جويي ندارند قطعاً نمي‌توانند از راحتي خانواده خود بکاهند و اقدام به صرفه جويي کنند.
ضربه جدي قطعي گاز به صنايع بورسي کشور
وي درباره زيان صنايع بورسي و غير بورسي از ناترازي گاز گفت: ضربه‌اي که زمستان‌ها از کسري تراز گاز طبيعي به صنايع بورسي و غير بورسي وارد مي‌شود خيلي جدي است. درست است که صنايع تابستان امسال را با اجراي برنامه‌هايي بحران کمبود برق را پشت سر گذاشتند، ولي واقعيت اين است که اين اتفاق در بحث گاز امکان پذير نيست زيرا گاز به عنوان خوراک صنايع استفاده مي‌شود.
رئيس انجمن بهينه سازي مصرف انرژي ايران در پايان تاکيد کرد: از يک ماه ديگر گاز صنايع پتروشيمي و فولاد به دليل ناتزاري گازطبيعي قطع مي‌شود. وقتي امکانات آنها قطع شود منافع بسيار زيادي را از دست مي‌دهند. در تحليل بنيادي صنايع بورسي در 2 سال اخير به ريسک‌هايي مانند قطع برق و گاز در صنايع پرداخته مي‌شود، اما نکته درستي که نجفي به آن تاکيد ويژه مي‌کند استفاده گاز به عنوان خوراک اصلي صنايع بوده که وزن بيشتري در سودآوري يا زيان دهي شرکت‌ها دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه