روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۹ آبان - شماره 4253

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

پرداخت ۳ میلیون تومان یارانه کود به ازای هر هکتار به کشاورزان

 معاون وزیر جهاد با اشاره به پرداخت ۳ میلیون تومان یارانه کود به ازای هرهکتار به کشاورزان، از تخصیص ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای جبران کاهش درآمد کشاورزان از محل اجرای الگوی کشت خبر داد.
محمد قربانی اظهار کرد: در الگوی کشت ما دو سطح نظارت و جلسات توجیهی داریم که یک سطح در استان‌ها و یک سطح هم در ستاد وزارت جهاد کشاورزی با حضور وزیر برگزار می‌شود که هدف از برگزاری این جلسات، مشارکت اتاق‌های اصناف کشاورزی، نمایندگان کشاورزان، استانداران، فرمانداران، مجموعه مدیران و مسئولان بخش کشاورزی در اجرای هر چه بهتر الگوی کشت است تا کمبودها و انتظارات و خواسته‌های آن‌ها بررسی و رسیدگی شود.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در استان‌ها و ستاد وزارت جهاد کشاورزی تمام استانداران، فرمانداران، مدیران جهاد کشاورزی، اتحادیه‌های تخصصی، اتاق اصناف و مجموعه‌هایی که درگیر الگوی کشت هستند در جلسات حضور دارند و به صورت کامل پای کار هستند و در برنامه اقدامی که سازمان تحقیقات و آموزش ترویج کشاورزی، ارائه داده و به تأیید وزیر هم رسیده است بر اساس تقویم الگوی کشت یا تقویم زمانی کشت و به تناوب با توجه به آمادگی که در استان‌ها وجود دارد حضور پیدا می‌کنند به همراه مجری به سوالات احتمالی پاسخ می‌دهند، ضمن این که الگوی کشت برای آن‌ها تشریح می‌شود.
قربانی گفت: در شش ماهه نخست سال زراعی جاری یارانه الگوی کشت از محل بودجه ۱۴۰۱ تأمین شد که برای محصولات اساسی و راهبردی که در بند ت ماده ۳۵ قانون سیاست‌های کلی برنامه ششم تصریح شده است که ما کود و بذر یارانه‌ای را برای کشاورزان داریم. معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای سال ۱۴۰۲ پیشنهادی به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرد که بر اساس آن ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه در اختیار وزارت قرار بگیرد تا بتواند با این یارانه‌ها در صورت کاهش درآمدی کشاورزان از محل اجرای الگوی کشت جبران شود تا امنیت معیشتی کشاورزان و درآمدشان تحت تأثیر قرار نگیرد که گویا سازمان برنامه و بودجه بر ایجاد ردیف در تبصره ۱۴ موافقت کرده است. قربانی با بیان اینکه در استان‌های سردسیر و گرمسیر بر اساس تقویم زمانی کشت به اندازه کافی کود و بذر تأمین شده است، گفت: ما بیشتر یارانه‌ای را که پرداخت کردیم در قالب کودهای فسفاته و پتاسه یارانه‌ای هست که برای محصولات راهبردی، کلزا، چغندر قند، گندم و جو کودهای پتاسه و فسفاته را با یک سوم قیمت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
*پرداخت ۳ میلیون تومان یارانه کود به ازای هر هکتار به کشاورزان
قربانی درباره نحوه پرداخت یارانه الگوی کشت هم گفت: کشاورزان به ازای هر هکتار ۱۵۰ کیلوگرم کود فسفاته دریافت می‌کند که قیمت آن به ازای هر کیسه ۵۰ کیلویی یک میلیون تومان است و کشاورزان در غالب الگوی کشت سه میلیون تومان یارانه دریافت می‌کنند. وی اضافه کرد: غیر از پیوست رسانه‌ها برای الگوی کشت، پیوست ترویجی و پیوست بازار با مد نظر داریم؛ به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی در استان مازندران که موضوع محصولات باغی مطرح هست، در خصوص کیوی و مرکبات به دو شکل ورود پیدا کرده است، یکی این که تعاون روستایی موظف کردیم که خرید توافقی را داشته باشد و دوم این که به اتحادیه‌های باغداران، سرتینگ داران و کسانی که سردخانه دارند هم از محل بند الف تبصره ۱۸ تسهیلات ارزان قیمت دادیم که باز خرید را داشته باشند. معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای کیوی ۵۰ میلیارد پرداخت کردیم و برای مرکبات هم ۱۰۰ میلیارد همین هفته تخصیص دادیم که افراد علاقمندی که می‌خواهند به بازار ورود کنند می‌توانند تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنند.
*مشکلی در تأمین کود وجود ندارد
قربانی گفت: امسال دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود اوره تأمین شده است و با مساعدت رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه در تأمین نقدینگی برای کودهای فسفاته و پتاسه هم مشکلی نداریم.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه موجودی کودهای ازته، فسفاته و پتاسه ۸۵۶ هزار تن است، گفت: شرکت خدمات حمایتی از طریق کارگزاران بخش خصوصی و شرکت‌های تعاون روستایی توزیع آن را انجام می‌دهد و امسال همه خریدها باید در قالب سامانه شرکت خدمات حمایتی انجام شود تا شفافیت لازم وجود داشته باشد که چه کسی چه مقدار کود خرید می‌کند و به چه کسانی کود داده می‌شود.
وی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تعرفه محصولات جالیزی صد در صد قیمت پایه صادراتی خواهد بود و طبق این قانون شش ماه قبل باید اطلاع رسانی شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه